↓  Zobrazit pozice
22. Července 2021

Od strojařiny k elektromobilitě

Éra elektromobility začíná. Proto ve ŠKODA AUTO vznikl nový absolventský program, který se zaměřuje právě na auta poháněná bateriemi. Jeho součástí je od ledna i Jakub Ryška – a my měli možnost ho vyzpovídat.

 
Kubo, jsi vyhlášený turista a rád chodíš po horách. Přitom pocházíš z Jihlavy, tam moc hor nenajdeš. Kde se v tobě tahle vášeň vzala?

Po rodičích, otec je vášnivý sportovní horolezec, od mala jsme chodili na túry po horách (Pyreneje, Alpy), často jezdíme do Rakouska lézt. Na horách nejvíce miluju tu majestátnost, spojenou s neuvěřitelným tichem, které už skoro nikde jinde není. Jít na vícedenní hike s možností přespat „nahoře“ ve stanu, bivaku nebo pod širým nebem je pro mě úžasné a vždy se na to velice těším. Také mám velmi rád zimní sporty, lyžování, běžky anebo třeba i ledolezení.

Ledolezení zní jako dost extrémní sport, co si pod tím představit?

Je to klasické lezení jen s tím rozdílem, že používáme cepíny a kolem nás létají rampouchy, takže je o zábavu postaráno. Nicméně v Čechách lze ledolezení provozovat jen na několika místech. Tam, kde v zimě vznikají umělé ledové stěny.

Využíváš zážitky z těchto sportů při své práci?

Myslím si, že ne, jsou to úplně oddělené věci. Adrenalin v práci je úplně jiný než ten, který zažívám při sportech, protože tam je to spojené s odpočinkem a já při sportování relaxuju.

Pracoval jsi taky jako vodní dozorce. Jak ses k práci dostal?

Opět přes rodinu. Otec i strýc v mládí závodně plavali. Strejda u plavání zůstal a pracoval jako profesionální trenér plavání v Jihlavě. Já jsem od mala taky závodně plaval. Pohybujeme se tedy v plavecké komunitě a když jsem v 18 letech hledal letní brigádu, tak se práce plavčíka přímo nabízela. Po složení příslušných zkoušek jsem pracoval celé léto v aquaparku v Jihlavě a později jsem si takto stále přivydělával i během studií na střední, poté i chvíli na vysoké škole.

Jakub Ryška

Jakub Ryška

Tech-trainee, aktuálně působí v oddělení smart quality

Vystudoval Fakultu strojní ČVUT se zaměřením na motorová vozidla. V lednu 2021 nastoupil do Tech-trainee programu ŠKODA AUTO, který cílí na mladé techniky se zájmem o moderní technologie. Vyzkoušel si už práci v odděleních, kde se vyvíjí elektronika vozu a zkoumá kvalita. Teď působí v oddělení smart quality – z pohledu zákaznického testování tu ověřuje správnou funkčnost asistenčních systémů ve voze. Ve volném čase rád jezdí na hory, kde se věnuje vysokohorským několikadenním túrám, horolezení nebo zimním sportům včetně ledolezení. V současné době musely volnočasové aktivity ustoupit do pozadí kvůli Jakubově nové lásce, jeho dceři, které věnuje většinu svého volného času.
Vraťme se k tvé kariéře. Jaké bylo studium na ČVUT?

Byl bych rád, kdybych na tuto otázku mohl odpovědět slovy děkana Fakulty strojní pana prof. Valáška: „Studium na ČVUT je hodně náročné, ale také zábavné. Tolik zábavy jinde nezažijete.“ Studium náročné bylo, ale o té zábavné složce se moc mluvit nedalo. V průběhu semestru jsem byl naplno vytížen a o nějakém zábavném studentském životě nebyla moc řeč. S nadsázkou se na strojárně říká, že se student těší na zkouškové, protože jde už jen o učení bez další práce navíc. Ale pro mě bylo nakonec zkouškové vždy peklo. Na zkoušky jsem se učil opravdu hodně a zabralo to spoustu času, nemluvě o velké psychické zátěži. Naštěstí se mi vždy podařilo složit všechny zkoušky a aspoň jsem měl většinou brzy volno a dlouhé letní prázdniny. Stále si pamatuju, jak skvělý pocit bylo odcházet po poslední letní zkoušce ze školy s radostí ze začátku léta.

Byla pro tebe strojařina jasná volba?

Už od základní školy jsem měl rád fyziku a můj děda ji dokonce učil, takže jsem měl vždy k technice blízko. Volil jsem mezi stavařinou a strojařinou, buď na VUT, nebo ČVUT. Strojařina vyhrála díky autům, lákalo mě vozidla studovat a v budoucnu i navrhovat. A nakonec jsem šel studovat do Prahy, protože se mi líbilo, že je v ní metro a na ČVUT studovali oba mí rodiče, elektrotechnici.

Říkáš, že studium na strojárně bylo náročné. Stíhal jsi při škole ještě stáž v nějaké firmě z oboru?

Během bakalářského studia jsem měl letní stáže u firmy BOSCH v Jihlavě, protože jsem se chtěl zaměřit především na studium, a až poté na práci. Následně jsem v magisterském studiu docházel na stáž do Porsche Engineering, kde jsem i psal svou diplomovou práci.

Když se zpětně podíváš na své studium, udělal bys něco jinak?

Kdybych měl dnes studovat znova, budu ke studiu přistupovat více pragmaticky a zaměřím se také na tu zábavnou složku. Buď bych se víc soustředil na spolupráci s průmyslovými partnery a na účast ve studentských spolcích, anebo bych víc sportoval a cestoval. Až když jsem nyní zaměstnaný na plný úvazek, tak mi dochází, že teď už není možné se jednoduše sbalit, odjet si na pár dní někam po Evropě a užít si jistou svobodu, kterou studium nabízí.

Jako navazující obor sis vybral Dopravní, letadlovou a transportní techniku. Na práci v automobilce tě škola musela perfektně připravit. Jaká oblast automotive pro tebe byla „prací snů“?

Rozhodně zkušebnictví, láká mě možnost podílet se na testování vozidel v extrémních podmínkách, tedy v extrémní zimě a horku, kdy se jezdí například do USA nebo do Švédska. Člověk se může dostat na zajímavá místa po celém světě. To je pro mě práce snů – i proto, že je nesmírně rozmanitá a člověk není zavřený osm hodin v jedné kanceláři. Ve vývoji je také možnost pracovat s nejmodernějšími technologiemi i se specialisty z oboru, který téměř nikde jinde v ČR není. Pokud má člověk zájem a je aktivní, může se dostat k velmi zajímavým projektům.

i

Proč se stát traineem?

ŠKODA AUTO Trainee Programu se účastní talentovaní absolventi vysokých škol, kteří chtějí v automobilce nastartovat svou kariéru. Rok rotují napříč odděleními společnosti a rozvíjejí své dovednosti po vedením zkušených mentorů. Mají tak jedinečnou možnost nahlédnout do zákulisí firmy. Trainees pocházejí z celého světa, zastupují různé obory a kultury. Součástí programu je i praxe ve výrobě a dealerské síti či zahraniční stáž.

Takže i jako trainee máš možnost vidět něco, o čem ještě veřejnost neví?

Jasně, měl jsem možnost podívat se pod pokličku některých „tajných“ projektů. Teď bylo super, že jsem měl možnost prozkoumat dopředu novou FABII, nové verze ENYAQa ve verzi kupé a facelift KODIAQa. Vždy jsem se moc těšil, až ŠKODA odtajní nové auto, a teď jsem toho mohl být součástí ještě před ukázkou široké veřejnosti.

Mezi lidmi často kolují informace, že se vývoj ve ŠKODA AUTO téměř ničím nezabývá a všechny nové nápady přichází z Volkswagenu.

Rozhodně to tak není. Je tu třeba celokoncernová zodpovědnost za bubnové brzdy, MPi motory, funkčnost ESC systémů, je toho hodně. ŠKODA teď také převzala zodpovědnost za severní Afriku, Rusko, Indii – trhy, které pro nás mají potenciál.

Jako první sis zkusil práci v oddělení elektriky vozu. Teď pracuješ v oddělení smart quality, kde se zabýváš asistenčními systémy.

Jelikož jsem vystudovaný strojař, měl jsem k elektrickým disciplínám odměřený přístup. Až při mojí první zkušenosti v oddělení elektriky vozu jsem měl možnost se od mého mentora Petra Kadlečka dovědět spoustu informací o elektrickém propojení vozidla, vzájemné komunikaci po CAN a LIN sběrnicích a asistenčních systémech i o tom, jak se tyto elektrické komponenty a řídicí jednotky testují. Byl to pro mě úplně nový náhled na problematiku, se kterou jsem doposud neměl tolik zkušeností, a otevřelo mi to oči. Auto není jenom motor, převodovka a podvozek.

Zmínil jsi testování asistenčních systémů. Je to v nějaké míře nebezpečné? Testují se v reálném provozu?

Na mém prvním oddělení se asistenční systémy testovaly na HIL stanicích, což jsou takové regály, na kterých jsou propojené řídicí jednotky s jejich senzory. Na těchto stanicích pak lze simulovat reálný provoz na pozemní komunikaci pomocí různých elektrických signálů. Aby toho nebylo málo, můžete se připojit i do virtuální reality. Jelikož se jedná o bezpečnou metodu, lze zde testovat i kolizní systémy.

Tyhle systémy asi nelze testovat v běžném provozu.

Ne, tyhle systémy se testují na speciálním polygonu, kde lze zajistit požadovanou bezpečnost. Na mém nynějším oddělení kvality probíhá zákaznické testování v reálném provozu. Například funkce Park Assist je uvolněna od vývoje, protože splňuje určitá bezpečnostní a funkční kritéria a na kvalitě se otestuje v provozu a po určitém počtu testů může jít k zákazníkům. Testy musí probíhat v mezích, které jsou předepsány v návodu k obsluze vozu.

Vystudoval jsi strojařinu, ale teď děláš s elektronikou vozu. Není to zcela odlišná disciplína?

Je, ale i není. Z hlediska pohonu to jsou odlišné disciplíny, ale z pohledu elektroniky a řídicích jednotek je to stejné jako u konvenčního automobilu.

Myslíš si tedy, že jsou dnes oba obory tak provázané, že i za pomoci strojařského vzdělání dokážeš postavit elektromobil?

Zase bych nepřeháněl s postavením, ale rozhodně bych se měl naučit principy fungování elektroniky ve voze, abych s těmi vědomostmi poté dokázal pracovat a pomoci při vývoji. Je to podobné jako při studiu, které dalo člověku základ, přehled, ale ve výsledku ho hlavně naučilo, jak si poradit s překážkami a jak se naučit novým věcem v rozumně krátké době (myšleno noc před zkouškou).

Konkrétní problematiku se tedy naučíš až přímo na oddělení?

Přesně tak. Díky škole se nestaneš specialistou na všechno. Myslím si, že je důležité mít „mindset“ na učení a chuť prohlubovat vědomosti v určitě disciplíně.

Proč se strojaři a elektrotechnici moc nemají rádi?

Těžko říct. Oba moji rodiče jsou elektrotechnici a občas se s taťkou handrkujeme. Já moc nerozumím jeho elektřině a on nerozumí mým technickým výkresům. Na druhou stranu spolu tvoříme dobrý tým. Určitá rivalita tam je, ale úplně nevím, z čeho pramení.

Možná byste si doma mohli založit rodinnou firmu na elektromobily. Ty bys to auto postavil na kola a rodiče by se postarali o tu elektrickou část. ☺

To by bylo super, ale ještě bychom potřebovali nákup, finance a HR. ☺

Považuješ dnešní Škodovky za počítače na kolech?

Určitě. Auta ve Škodovce vyrábíme už 125 let a naučili jsme se to perfektně po mechanické stránce, ale po té softwarové stránce je tu teď obrovský nárůst požadavků z hlediska legislativy a samotná složitost roste exponenciálně. I na tom tady my, Tech trainees, pracujeme a nabízíme pohled z nových úhlů.

i

V čem spočívá Trainee program?

Jde o jedinečnou příležitost, jak začít kariéru. Program trvá rok a je určený pro absolventy vysokých škol, kteří si v rámci takzvaných rotací zkusí práci v různých odděleních automobilky. Program má dvě větve.

Business Trainee program – Skvělá volba pro ty, kdo studovali ekonomicky či byznysově zaměřené vysoké školy. Nahlédnete do oddělení marketingu, HR, strategie, nákupu nebo třeba aftersales. Povedou vás zkušení mentoři. „Oceňujeme mimo jiné dobré komunikační schopnosti, týmového ducha i schopnost prosadit se – ale vždy s pokorou,“ říká vedoucí programu Bětka Budinská.

Tech Trainee program – Je určený absolventům technicky zaměřených vysokých škol. Stanete se součástí týmů, které rozvíjejí vývoj, kvalitu i výrobu, a budete pracovat pod vedením špičkových odborníků. Třeba na projektech, které se věnují elektromobilitě. Právě v té vidí ŠKODA AUTO budoucnost automobilového průmyslu. „Skvělé komunikační schopnosti nehrají u technicky zaměřených trainees až takovou roli, při přijímacím řízení spíš hodnotíme zájem o obor, odbornost a chuť pracovat ve skupině,“ doplňuje Bětka.

Měl jsi možnost řídit ENYAQ?

No jasně. Absolvoval jsem produktové školení a také v rámci testování asistenčních systémům. Něco málo jsem s ním najezdil a musím říct, že se řídí hezky.

Jaké je tvoje nejoblíbenější auto od ŠKODA?

Líbí se mi nová OCTAVIA RS, červená s černými prvky a velkými hezkými koly.

Měl by si nějakou radu pro ty, kdo by chtěli zkusit Trainee program?

Doporučil bych jim, aby byli aktivní už při studiu, například ve studijních spolcích či v rámci spolupráce s průmyslovými partnery. Za skvělé taky považuji vypracovat závěrečnou práci pro některou firmu. Uchazeč tak získá tolik potřebnou praxi v průmyslu, která se následně skvěle uplatňuje v CV. Další skvělou výhodou je zahraniční pracovní nebo studijní zkušenost. V neposlední řadě bych taky velmi doporučil nevěnovat se pouze hard skills naučeným ze školy, ale zejména trénování soft skills, které jsou pro pozici traineeho opravdu potřeba. Specialistu si z vás škodovka vychová, ale bez patřičných soft skills s vámi nebude chtít nikdo spolupracovat. Přece jenom: pracovní kolektiv je pro dobrý pocit z práce velmi potřeba.

Rozhovor vedli trainees:

Marek Šikola – současné oddělení: Zavedení produktu do výroby

Ondřej Pavlíček – současné oddělení: Plánování výroby motoru a náprav

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.