↓  Zobrazit pozice
26. Května 2021

Od Trainee programu až k vedení projektu nové FABIE

Asi každý Škodovák s očekáváním sledoval premiéru nové FABIE. My jsme měli tu možnost vyzpovídat člověka, který ji má na starosti. Petr Novosad je projektový manažer a bývalý trainee – v rozhovoru zavzpomínal na Trainee program, který absolvoval před 15 lety, a také nám přiblížil detaily své současné práce.

 
Proč jste si vybral právě ŠKODA Trainee program?

Rozhodnul jsem se ještě na univerzitě – v roce 2005 během Veletrhu pracovních příležitostí v kampusu VUT v Brně. Ze všech potenciálních zaměstnavatelů mi byli schopni pouze lidi ze ŠKODA AUTO přímo a konkrétně odpovědět na dotazy, jak bude Trainee program probíhat, jaký je jeho koncept a nebáli se ani platových otázek – hned a přesně mi řekli, kolik budu brát. ☺ Na vše měli jasnou a srozumitelnou odpověď. Ostatní potenciální zaměstnavatelé spíš chodili kolem horké kaše. Takže ten rovný přístup mne oslovil asi nejvíc. V neposlední řadě tu byla taky možnost ubytování na ŠKODA ubytovně v Mladé Boleslavi – i to byl jeden z rozhodujících faktorů.

Petr Novosad

Petr Novosad

projektový manažer vozu FABIA – Technické vedení projektu (Baureihe Small)

Studoval na Mendelově univerzitě v Brně a v roce 2004 absolvoval studijní pobyt v německém Rostocku. O rok později nastoupil do ŠKODA AUTO jako trainee. V rámci rotací Trainee programu pracoval na různých odděleních, od nákupu přes logistiku, vývoj obalů, výrobu až po HR. Zahraniční trainee výjezd strávil ve Volkswagenu Wolfsburg a u Audi v Ingolstadtu. Ve volném čase se věnuje cyklistice, běhu a turistice, ale taky dračím lodím, četbě a zajímá se o techniku.
Jak vzpomínáte na společné bydlení s ostatními trainees?

Mám na to období skvělé vzpomínky se spoustou super zážitků. Celkem jsem na ubytovně strávil skoro 7 let. Byla tam v tu dobu i spousta dalších trainees a někdy (hlavně ze začátku) to připomínalo spíš vysokoškolské koleje. Plánovali jsme společné akce, od promítání filmů přes výlety až po společné vaření. Od roku 2008 jsem na ubytovně nějaký čas působil i pracovně, v tehdy nově zřízených kancelářích v přízemí I. sekce. A to se pak teoreticky dalo chodit do práce takřka v papučích. ☺ Ovšem s ohledem na nutnost formálního oblečení se to dalo praktikovat leda o víkendech – i to se občas stávalo.

V rámci Trainee programu se tedy děla spousta akcí, které my, dnešní trainees, kvůli pandemii známe jen z vyprávění. Je to tak?

Ano. Mrzí mě, že nezažíváte Trainee program včetně všech těch různých akcí jako my tenkrát. Na druhou stranu: dnešní pravidelné a tradiční akce – jako například Trainee ples – tehdy ještě nebyly. Tenkrát jsme se v rámci naší skupiny trainees setkávali spíše spontánně. Ale ta chuť se potkávat napříč Trainee programem tam byla velká. Někdy v roce 2008 jsem dával dohromady sraz trainees a ono se tam sešlo asi 80 lidí. Nakonec to proběhlo ve velkém sále hospody U Šmaku v Kosmonosích. Byla to skvělá akce a velmi se povedla, nakonec jsme takové setkání zopakovali i v následujících dvou letech – a v podstatě se z toho následně vyvinul i ten záměr uspořádat Trainee ples. A to se ukázalo jako skvělá příležitost pro nové trainees, jak si vyzkoušet organizaci, spolupráci a management takové velké akce, od zajištění prostoru přes vymýšlení programu a moderování celé akce až po organizaci průběhu a distribuci lístků. To je pro trainees velká přidaná hodnota – jak co do teambuildingu, tak i do tréninku organizačních schopností.

Jaké akce se Vám v Trainee programu líbily nejvíc?

Nejvíc atraktivní byly jednoznačně externí vzdělávací akce – ať už kurz komunikace v Horních Mísečkách, teambuildingový kurz v Krkonoších nebo Konzern Trainee Treffen v Ingolstadtu u Audi. Z kurzu v Horních Mísečkách se pak vyvinuly po několik let společně trávené Silvestry na Chatě „Lom“ v Horních Mísečkách – spolu s dalšími mnoha extrainees. Podnikaly se i společné výlety a dovolené – od vinných sklípků na Moravě po road tripy po Evropě. Byly to skvělé akce s výbornými lidmi a se super zážitky. Určitě to stálo za to.

Setkání koncernových trainees v Ingolstadtu, 2006

Jak vzdělávací akce hodnotíte? Věnujete se dosud aktivnímu seberozvoji v rámci vzdělávání?

Vzdělávací akce v Trainee programu byly velkým přínosem. Hlavně pro studenta, který do té doby jezdil do školy vlakem či Karosou a neměl moc možností zaplatit si nějakou nákladnou exkurzi do zahraničí. Jako trainee jsem najednou nejel na exkurzi autobusem, ale letěl letadlem – to udělalo velký dojem.

Během externích vzdělávacích akci bylo obvykle přes den školení a večer se dalo s ostatními posedět u piva, zajít do sauny, na večerní běžkování, o víkendu podniknout nějaký společný výlet – na to určitě všichni dosud vzpomínáme. Výhoda dnešní doby zase je, že možných školení na výběr je velká přehršel, člověk si může opravdu vybrat ze širokého portfolia různých akcí, byť se nyní odehrávají pouze v on-line prostoru. Pokud mne tam něco zaujme a mám na to čas, rád toho využiji.

Podporuje ŠKODA AUTO seberozvoj?

Z mého pohledu zcela určitě. Vždy když bylo možné absolvovat nějaké školení, které mne zaujalo, tak mi to nadřízení bez problémů umožnili a spíš jsem v tom cítil z jejich strany podporu. Vedoucí vás navíc vidí jinak než vy sami sebe, můžou vás někam směřovat. Když potřebujete rozvinout prezentační dovednosti, tak vám doporučí trénink. Obecně se tréninky – mimo jiné i se soft skills – hodně rozjely, a to je dobře. Dá se tam spoustu věcí naučit, ale samozřejmě to není samospásné. Musíte opravdu trénovat. Protože můžete mít milion školení, ale když se pak postavíte před představenstvo na projektovém rozhovoru, tak to už není žádná sranda. Ta samotná praktická zkušenost je zkrátka něco jiného než jen sedět v lavici nebo u Skype poslouchat přednášejícího. Je to mnohem intenzivnější zážitek a obvykle si z toho člověk odnese cenné zkušenosti do další praxe.

Je firemní kultura ve ŠKODA AUTO stejná jako před 15 lety, nebo se něco změnilo?

Určitě se přešlo od direktivnějšího způsobu řízení k více otevřenému, kde je podstatnou částí i ta diskuse, která kolem toho řešení probíhá. A není úplně podstatné, jakou kdo má pozici, ale je podstatné dosažení výsledku – nezáleží na tom, kdo přijde s klíčovým nápadem. Takže tento směr je určitě dobrý. Každopádně nutným základem je mít štěstí na v tomto směru osvícené a diskusi přístupné vedoucí – a já jsem rád, že jsem to štěstí měl a mám.

Ano, nakonec musí nějak rozhodnout právě ten vedoucí a dát tomu směr a přijmout třeba i riziko, že ne vždy se vše podaří. Ovšem to je ta odpovědnost, kterou nese. Podstatné je ale vždy mít možnost vysvětlit cíle daného úkolu a jeho přidanou hodnotu všem, kdo se na tom úkolu podílejí.

Dříve jsme byli také více zaměřeni jen na samotnou techniku vozu, což bylo dané samozřejmě dobou. Teď se kromě toho samotného „hardware“ více zaměřujeme i na další oblasti spojené s mobilitou – jako je konektivita, rozjela se elektromobilita, firma neustále pracuje na inovacích, hledají se další možnosti, kde tvořit přidanou hodnotu pro zákazníka, a ta snaha je opravdu znát. To je nesmírně zajímavé a inspirující. A i ti pracovníci, kteří do firmy přicházejí zvenčí, už taky nejsou čistě z automotive, ale jsou to mnohdy lidé, kteří mají za sebou i jiné zkušenosti. Žasnu, kolik se toho člověk pořád může učit. Vše se neustále rozvíjí a když chcete, tak máte dost možností se také dále vzdělávat a rozvíjet. Můžete nastoupit do Škodovky třeba na nákup a po nějaké době můžete vyrotovat třeba na logistiku, do výroby nebo do vývoje. To u jiných firem možné není. Díky velikosti Škodovky je tady ta různorodost mnohem větší.

A jaká byla Vaše cesta z Trainee programu na Vaši současnou pozici?

Po absolvování Trainee programu jsem nastoupil na plánování logistiky, odtud pak po dvou letech na tehdy nově vznikající oddělení zahraničních projektů, kde jsem měl na starosti Ukrajinu, Kazachstán a posléze i Rusko, kam jsem se v roce 2012 na 3 roky přesunul. Po návratu z Ruska jsem se na ruském projektu ještě dva roky dále podílel a od roku 2017 působím v Baureihe Small v oddělení G1I, což je v podstatě někdejší Technické vedení projektů třídy A0, kde aktuálně pracujeme na projektu následníka FABIE.

V Rusku jste spolupracoval s automobilkou GAZ. Co Vám zkušenost dala?

Bylo to velmi zajímavé. A ze začátku samozřejmě dost náročné. Byl to první projekt, který vznikal v koncernu VW jako „brownfield“, ne nový závod na „zelené louce“, ale ve stávající fabrice v Nižném Novgorodu, která měla za sebou již více než 70 let provozu. Což znamenalo, že se musely integrovat naše moderní linky do linek GAZu, tam, kde se dřív dělaly Volhy. Ze začátku také nebyly třeba ani kanceláře, pracovalo se v hotelu, kde se sedělo každý den, často až do rána a atmosféra byla hodně nabitá a hodně intenzivní, ale stálo to za to. S těmi lidmi, kteří tam pracovali, se dál vídáme a byla to rozhodně dobrá parta, takové pionýrské začátky. A pro spousta kluků to mělo i jiný přesah do osobního života, protože si tam našli přítelkyně – někteří z nich i manželky. 😊

První výročí zahájení CKD výroby v Nižném Novgorodu, 2013

Návštěva Vladimíra Remka, Velvyslance České republiky v Ruské federaci, na závodě GAZ/Volkswagen Group Rus, 2014

Hodí se zkušenosti, které jste získal během Trainee programu, i dnes?

Jednoznačně ten největší přínos pro mne bylo poznat nejen strukturu firmy a mít takový pozvolnější přechod od studia do pracovního procesu – ale hlavně to byla příležitost poznat skvělou partu lidí, kde mám dodnes napříč fabrikou výborné kamarády – od designu a vývoj přes kvalitu až po logistiku a odbyt. Zároveň měl člověk možnost – například během četných diskusí na našich společných akcích nebo třeba i ve Sportovce u piva – vidět jeden problém z různých stran a z pohledu různých oddělení. Například že ne každá věc (např. nějaký designový záměr) se dá pak ve výrobě za rozumné peníze zrealizovat (a naopak – ne každý nápad na optimalizaci ve výrobě je designově přijatelný atd.). Je to vždy o společném hledání té správné cesty.

V neposlední řadě byli trainees skupinou lidí s velmi zajímavými zkušenostmi a dobrým vzděláním. To bylo nesmírně obohacující a člověk měl možnost se pořád něčemu učit – od odborných znalostí až po adrenalinové sporty. Do současnosti se prolínají hlavně ty kontakty a obecné povědomí o firmě – máte tak přehled o tom, kam se obrátit a kdo co dělá.

To se Vám asi hodí při Vaší současné práci, kde spolupracujete s ostatními odděleními ve firmě.

Je to tak. Já jako zástupce vývoje chodím na produktové týmy, kde se potkávám se všemi, kteří na daném projektu pracují, ať už výroba, logistika, odbyt, produkt management a další. Společně řešíme celý náběh projektu od začátku až do konce.

Všechno je to každopádně týmová práce a musím říct, že u nás máme výborný tým – nejen na úrovni vývojového týmu pod vedením Radima Havlišty, ale i na produktovém týmu, který vede Ondra Mikoláš – takže nejen jim oběma, ale i všem zástupců SETů a ostatním spolupracovníkům patří velký dík za to, jak se projektu FABIA daří a jaký má ohlas.

Mohl byste rozvést nějakou konkrétní problematiku, kterou s odděleními řešíte?

Řešili jsme například zakrytování montážních otvorů, kterými se upevňuje spoiler na pátých dveřích. Vyhodnocovali jsme, jestli je efektivnější použít čtyři malé krytky, nebo jednu velkou. Jedno řešení je lepší z designového hlediska, to druhé zase z nákladového pohledu – a samozřejmě tam musí být zohledněna například i vhodná ergonomie z pohledu montážního dělníka atd. Prostě každý – byť i zdánlivě nevýznamný díl – s sebou nese konsekvence. Finanční, ergonomické, kvalitativní nebo jiné. Pokud se rozhodnete nesprávně, můžete sice (v tomto případě) přijít „jen“ o zlomky eur na jednom autě – ovšem když těch vozů prodáte milion za celou dobu jejich produkce, pak se náhle jedná i o statisíce eur. A pokud takových detailů máte na voze desítky, pak už jsou to miliony. To znamená, že každý detail hraje nějakou roli, a právě proto se k tomu musí přistupovat zodpovědně.

Je nějaká fáze projektu, kdy je diskuse kolem projektu vyhrocená?

Většinou ne. Obvykle máte zadání, nějakou definici budoucího produktu, na základě kterého je navržen design vozu, takže to není tak, že by někdo znenadání namaloval něco, co nejde vyrobit. Velkou výhodou jsou technologie jako digitální simulace, vizualizace a tak dále. Takže vy to auto poměrně detailně znáte, a to jste ho ani fyzicky neviděli. A díky předchozím modelům víte, kde může být úzké místo, kterému musíte věnovat pozornost. Jestli pamatujete SUPERBA druhé generace, tak u něj byla velká výzva dostat do sériové výroby Twin Door, který umožňuje otevřít samostatně kufr anebo celé víko pátých dveří. Tuto technologii měla jenom ŠKODA a samozřejmě realizace takové věci byla velkou výzvou pro kolegy jak ve výrobě, tak ve vývoji – ale nakonec se to vše podařilo skvěle zvládnout.

Co se Vám honí hlavou, když se po dlouhém vývoji konečně odstartuje sériová výroba vozu?

Jsem rád, že se bude moci konečně pokochat i zákazník, protože je nová FABIA krásné auto. Také doufám, že všechno klapne. Samozřejmě, čím blíže je náběh vozu, tím více různých věcí řešíte, ale tak to je u každého projektu. Je to sice náročnější období, ale na druhou stranu je to dobrá škola a člověk se toho může spoustu naučit a přenést tak do dalších projektů.

Nová FABIA, 2021

Co následuje po startu sériové výroby? Věnujete se dále modelové péči?

Ano, paralelně s náběhem krátké FABIE řešíme i Combi a také již začínáme pracovat i na faceliftu. Každý rok pak obvykle nabíhají různé akční modely, které obsahují nějakou specifickou věc – od plaketky na blatníku až po nové potahy nebo kombinace výbav. Do toho běží modelové péče a další projekty. A takto v podstatě ten projekt doprovázíme až do ukončení jeho produkce. Naše oddělení má však nejvíc práce v té vývojové fázi.

Každý nový model přichází s inovativními prvky Simply Clever. Například ENYAQ přišel s čistítkem na nabíjecí kabel anebo držák nápojů pro libovolně velkou lahev. Můžete nám už teď říct, čím nás překvapí nová FABIA?

Novinkou bude například vyjímatelný cupholder, který je umístěný ve středovém panelu mezi předními sedačkami. Dále tu bude například nová odkládací schránka pro zadní řadu sedadel, vyjímatelná sluneční clona panoramatické střechy, pružná přihrádka pro drobné předměty v zavazadlovém, prostoru, ochrana hrany zavazadlového prostoru (abyste se neumazali, když se nakloníte do kufru) a mnoho dalších. U FABIE jsou prvky Simply Clever obzvlášť důležité, protože se jedná o entry model v naší modelové paletě, používají jej široké portfolio našich zákazníků – od mladých rodin přes fleetové zákazníky až po seniory. A proto je důraz na praktičnost pro zákazníka velmi důležitá.

Dosud byly všechny vozy FABIA spojeny s Motorsportem, bude i čtvrtá generace tohoto vozu pokračovat ve stejné cestě?

Já doufám, že ano, ale momentálně vám nedokážu úplně potvrdit, jak to bude s Motorsportem a FABIÍ. Teď to funguje perfektně. Do zázemí Motorsportu jsme měli možnost před dvěma lety a byl to parádní zážitek. Stojí za to vidět, jak tam dávají dohromady závodní speciály. Pokud budete mít někdy příležitost se tam podívat, určitě ji nepropásněte. Stojí to za to.

Nakonec otázka o budoucnosti. Volkswagen plánuje do roku 2030 prodávat 70 % elektrických aut, znamená to tedy, že bude příští generace modelu FABIA elektrická?

Tak takovou křišťálovou kouli zatím nemám. ☺ Záleží, jaká bude k dispozici technologie, jestli taková technologie bude na platformě dostupná a samozřejmě také jaká by byla po takovém produktu poptávka u zákazníků. Technologicky se vše vyvíjí velmi intenzivně dopředu a už teď FABIA přebírá mnoho prvků z aut vyšších tříd, jako například vyhřívaný volant a vyhřívané čelní sklo, travel asistenta atd. Myslím si, že se každopádně máme na co těšit.

 

Rozhovor vedli:

Tereza Lukůvková – trainee, současná rotace: Customer management & Rollout

Marek Šikola – trainee, současná rotace: Plánování elektriky a elektroniky vozu

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.