↓  Zobrazit pozice
14. Dubna 2021

Když píšete diplomku pro firmu, získáte víc než jen titul

Necelých pět let po dokončení vysoké školy už provádí studenty světem datové analytiky a výrobních technologií. Jakub Vancl je odborník na Shopfloor IT a uvědomuje si, jak jsou pro studenty důležité první zkušenosti z praxe – a tak vede stážisty a jejich diplomové práce. Ostatně, věkem k sobě mají pořád blízko.

 
V čem je pro zaměstnance Škodovky zajímavá spolupráce s vysokoškoláky?

Má hned dvojí potenciál. Studenti nám můžou významně pomáhat, třeba skrze administrativní úkoly, jako je úprava interních wiki stránek, kam umisťujeme důležité informace o projektech či návody, jak například získat přístup do konkrétního systému. Nebo ověřováním hypotéz u datově-analytických projektů. Pro oblast IT zároveň platí, že je na trhu málo lidí, takže zároveň trochu doufáme, že fungující spolupráce nakonec povede i k tomu, že k nám studenti po absolvování studia nastoupí.

Studenty IT asi překvapí, kolik zajímavých pozic se najde i v automobilovém průmyslu. Čím vším se jako odborník na Shopfloor IT zabýváte?

Mám na starosti datovou architekturu, s níž souvisí také datový management. Velmi zjednodušeně řečeno dohlížím na to, aby data ve firmě správně proudila a dostávala se k lidem, kteří je potřebují. K tomu řídím projekty, které se zabývají datovou analytikou.

Taková pozice zní jako výzva. Připravila vás na ni univerzita dobře?

Studoval jsem na Vysoké škole ekonomické v Praze, na Fakultě informatiky a statistiky. Můj studijní obor byl zaměřený na projektové řízení a business intelligence, takže to, co jsem se učil ve škole, můžu opravdu uplatnit. A to je bezva. Hned po škole jsem nastoupil do jiné společnosti v automotive, kde jsem také pracoval jako IT administrátor a developer BI řešení. Když jsem se pak dozvěděl o možnosti pracovat na této pozici ve Škodovce, opravdu mě zaujala, protože nabízený mix práce zatím nejvíce odpovídal tomu, co jsem studoval. A máte pravdu, byla to velká výzva a hodně jsem se učil. V IT se ale člověk musí vzdělávat pořád, aby mu neujel vlak. Zpoždění se pak špatně dohání.

Máte pocit, že vám firma se seberozvojem pomáhá?

Jasně, Škodovka velmi ráda doplňuje vzdělání svých zaměstnanců. Před měsícem jsem například obhájil závěrečnou práci v postgraduálním studijním programu MBA, jehož je naše firma partnerem.

O čem jste psal?

Analyzoval jsem výrobu automobilů, konkrétně vliv konfigurace na délku výroby vozů.

Co si pod tím představit?

Zkoumal jsem třeba to, jestli se auto bude vyrábět déle, když budou jeho součástí vyhřívané sedačky. Využil jsem metodu strojového učení, abych dokázal predikovat, jak dlouho se auto s určitou specifikací bude vyrábět a které výrobní prvky nejvíce ovlivní celkovou délku produkce.

Napadlo by vás na konci studia, že si zvládnete doplnit postgraduální studium při práci?

O doktorátu jsem přemýšlel, už když jsem se blížil ke konci svého studia na vysoké škole. Jenže já nemám moc rád, když se někdo do doktorátu pustí hned po škole, aniž by předtím trochu přičichl k praxi. Takže jsem si řekl, že napřed zkusím nějakou dobu působit v terénu. Když jsem se dozvěděl o MBA programu, Data & Analytics for Business Management na VŠE, jehož je ŠKODA AUTO partnerem, řekl jsem si, že to je ono a rád bych tuto příležitost využil. Zkusil jsem se proto domluvit se šéfem a povedlo se.

Jaké projekty vás ve ŠKODA AUTO zatím nejvíc bavily?

Třeba DASOP, což je zkratka pro Data Analytical Shopfloor Operational Platform. Jedná se o projekt, kterým jsme reagovali na problém ve výrobě při náběhu nových Octavií. Tehdy se objevily problémy se softwarem, docházelo k chybám ve flashování řídicích jednotek a našim kolegům ve výrobě chyběla data, pomocí kterých by zjistili, proč se to děje. Tak jsme s týmem navrhli řešení, jak tato data získat a poskytnout je odborníkům ve výrobě, kteří si pak na jejich základě už sami sestavili reporting. Zároveň se nám prostřednictvím stejné platformy podařilo zajistit rychlý přístup i k dalším datům pro reporting tak, aby byla dostupná v řádu minut.

Vaším úkolem je tedy urychlovat komunikaci a zpřístupňovat data i tam, kde doposud nebylo takovým zvykem s nimi pracovat.

Přesně tak. A jednotliví odborníci už si pak sami tvoří reporty. To je super pokrok, díky tomu už jako ajťáci nejsme tolik zatěžovaní prací, kterou business zvládne sám, pokud jim k tomu připravíme podmínky.

Kam byste se chtěl ve Škodovce dál posunout?

Rád bych měl jednou na starosti datově-analytický tým lidí, se kterým bychom mohli formulovat vlastní hypotézy a pomocí data science a analytiky zlepšovat jak kvalitu, tak rychlost výroby.

Nakolik je u datové analýzy důležitá dobrá komunikace mezi týmy?

Komunikace je základ, datová analytika se nedá dělat někde od stolu mimo výrobní závod. Napřed musíte pochopit proces vzniku samotných dat, které analyzujete, a pochopit, jak to celé funguje. Jeden dodavatel se kdysi pokusil dodat datově analytický projekt ze své pražské kanceláře, aniž by se sem přijel podívat, a vůbec to nešlo.

Chodíte po firmě a sledujete, kde se dá co zlepšit?

Na to bohužel nemám čas, ale na začátku projektu se vždy jdeme podívat do terénu, s čím budeme pracovat.

Jak tedy hledáte nová témata či problémy k řešení, pokud nepřijde zakázka z oblasti výroby?

Ve většině případů požadavky přímo od expertů z výroby přicházejí. Nicméně pokud při řešení nějakého problému narazím na možnost někde něco zlepšit, probereme to, a když vše opravdu dává smysl, tak definujeme zadání.

Když se hledá téma
Pomáhá při práci se studenty skutečnost, že jste sám byl ještě nedávno na vysoké škole?

Rozhodně je plus, že jsme si věkově blízcí, protože máme podobné nastavení. Seniornější kolegové zase ale disponují větším množstvím zkušeností.

Jak spolupráce se studenty vůbec probíhá?

Nejprve vypíšeme projekt, ve kterém definujeme a popíšeme téma závěrečné práce. Vystavíme ho na kariérní web a pokud si ho nějaký student vybere, tak si s ním domluvíme pohovor – na těch většinou studenty upozorňuji, že je důležité být co nejvíc samostatný. Moje role je totiž především mentorská, snažím se jim pomoct zorientovat, ale rozhodně za ně práci nenapíšu. Student pak většinou dostane k zapůjčení škodováckou techniku – notebook s přístupem do firemní sítě – a může se věnovat svému tématu. Když pak svou práci obhájí a my jsme se spoluprací spokojení, tak mu nabídneme, aby se k nám přidal. Kromě psaní pak mají studenti možnost využít stáže a podílet se na dalších tématech. Za to už dostanou i finanční odměnu.

Proč má psaní závěrečné práce ve spolupráci s firmou smysl?

I pro mě bylo na univerzitě vždycky mnohem zajímavější praktické téma ve spolupráci s nějakou firmou než práce na teoretické úrovni. Snažil jsem se najít uplatnění v podniku, rád to teď umožním i ostatním. Škodovka je navíc tak veliká, že se dá vymyslet prakticky cokoliv. Můžete se soustředit na technickou stránku výroby, nebo se věnovat problematice marketingu, financí, controllingu… Témat, která Škodovka dokáže pokrýt, je spousta.

Co když si někdo přestane být výběrem tématu jistý?

I to se dá řešit. Tuhle mě kontaktoval student a přihlásil se na poměrně složité téma, kde bylo hodně matematiky. Zařadili jsme ho do výběru primárně pro matfyz. Později mi na rovinu řekl, že takhle těžké téma řešit nechce a jestli by nebylo možné vymyslet nějaké jiné. Zjistil jsem, co ho zajímá, a vymysleli jsme spolu téma nové, které si ještě ověřuje s vedoucím ve škole. A když to bude v pořádku, tak se do něj dáme.

Při všem, co děláte, se musím zeptat. Odpočíváte?

To víte, že ano. Náš šéf nás pobízí k tomu, abychom nedělali zbytečně přesčas a abychom měli osobní a pracovní život v rovnováze. Pro mě je velkou složkou odpočinku sport. Účastním se závodů v dálkovém běžeckém lyžování, například Jizerské 50 nebo Vasova běhu ve Švédsku. Běžky jsou můj hlavní koníček.

Trénujete celoročně?

Snažím se, ale když není sníh, tak mě to na kolečkových lyžích tolik nebaví, většinou se k tomu přinutím až na podzim. Pocházím z Libereckého kraje, kde mám pro trénink v zimě dobré podmínky. Na kolečkových je to trochu horší, protože se na nich blbě brzdí. Takže to řeším tak, že jezdím pouze do kopce.

A pak z kopce sjedete až dolů do Mladé Boleslavi?

Do práce dojíždím, ale autem. Trvá mi to asi 25 minut. A teď tam vlastně už rok zase tak pravidelně nejezdím. Home office jsme měli už před koronou jako benefit, teď už je to ale spíš standard. Jsem zvědavý, jak se bude situace vyvíjet dál.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.