↓  Zobrazit pozice
Nyní si prohlížíte náhled blogu
23. Března 2021

Auta, která si dokážou povídat

Kolony, překážky na cestě, výkyvy počasí, auta v protisměru… To všechno jsou nečekané události, které dennodenně komplikují silniční provoz. Řidičům s nimi může pomáhat komunikace typu C2X. Vozidla díky ní dokážou komunikovat s šoférem i okolím. Systém řidiče včas upozorní, nebo auto rovnou zpomalí či zastaví. Takhle vypadá další krok k autonomnímu řízení.

 

Najet do protisměru? Hororová představa. Pokud máte v autě chytrý asistenční systém postavený na komunikaci typu C2X, můžete podobně nepříjemným zážitkům snadno předcházet. Vozidlo totiž dokáže prostřednictvím C2X zkontrolovat svou pozici u nájezdu či sjezdu a včas vás upozorní, pokud míříte špatným směrem. Případně samo rychle zastaví u krajnice a rovnou dá také vědět řidičům v okolí.

Obdobným způsobem můžou auta pohotově reagovat na chodce v cestě, kluzký povrch, dopravní zácpy, přívaly deště nebo třeba brzdění více vozů najednou. To je však jen zlomek toho, co dokáže chytře nastavená konektivita mezi vozidly

i

Jak můžou auta komunikovat?

Hned několika způsoby, pro které se vžilo obecné označení C2X nebo V2X. Vždy záleží na tom, s kým nebo čím se vozidlo spojuje.

C2C (Car to Car)

Vozidlo napřímo komunikuje s jiným vozidlem. Ať už je to automobil, nebo třeba vlak. Tento typ komunikace musí probíhat prostřednictvím systému v Evropě označovaného jako ITS-G5 (Intelligent Transport Systems-G5) na standardu IEEE 802.11p nebo C-V2X (Cellular-V2X) na standardu 3GPP, který dokáže informaci přenést v řádu desítek milisekund. Díky tomu spolu můžou komunikovat také vozidla, která se míjejí ve velké rychlosti.

C2I (Car to Infrastructure)

V tomto případě se automobil dokáže přímo napojit na okolní infrastrukturu. Komunikuje se semafory, parkovacími domy, návěstidly vlaků nebo třeba dopravním značením. Podmínkou je opět komunikace skrze síť ICT-G5 nebo C-V2X, která umožňuje dostatečně rychlý přenos dat.

C2N (Car to Network)

Auto se propojí s běžnou mobilní sítí 3G, 4G nebo 5G. Přes síť – tedy nepřímo – pak komunikuje s dalšími objekty, které jsou na ni napojené. Oproti C2C a C2I je tu tedy jeden krok navíc, proto je C2N propojení pomalejší. Nedokáže například dostatečně rychle reagovat na prudké brždění auta před vámi. Velkou výhodou ale je, že spojení probíhá přes běžně dostupnou mobilní síť, proto je aktuálně nejdostupnější.

„Pozor, jedu zleva!“ budou se auta možná už brzy vzájemně informovat.

„Pozor, jedu zleva!“ budou se auta možná už brzy vzájemně informovat.

Auta bystřejší než lidi

Na rozvoji projektů, které konektivitu mezi auty a okolním světem řeší, se podílí Michal Vondra. Podle něj je C2X komunikace zásadním milníkem na cestě k samořiditelným autům. „V současnosti většina vozů s okolím komunikuje přes běžnou mobilní síť. Přenos dat tímto způsobem ale není natolik rychlý, aby se auta obešla bez dohledu řidiče. Jakmile však začneme naplno využívat komunikaci prostřednictvím ICT-G5 nebo C-V2X a auta začnou komunikovat napřímo mezi sebou i s okolními objekty, automatizace dopravy bude ještě blíž,“ říká odborník na konektivitu.

Se svým týmem v posledních měsících pracoval hlavně na aplikaci Traffication, která je postavená na komunikaci C2N. Automobily se v tomto případě napojují na běžně dostupnou mobilní síť, ze které čerpají data o provozu. Řidiči pak vyskočí notifikace upozorňující na danou událost. Od začátku února je aplikace dostupná pro aktuální modely vozů SCALA, KAMIQ, SUPERB, SUPERB PHEV, KAROQ a KODIAQ – stačí si ji stáhnout z in-car shopu. Co všechno dokáže? „Teď přicházíme s první fází, kdy aplikace řidiče informuje v případě, že na dálnici omylem najede na špatnou nájezdovou rampu. Dokáže rovněž upozornit na odstavené blikající auto,“ popisuje Vondra.

Aplikace Traffication řidiče upozorní, když najede do protisměru. Chystají se ale i další funkce.

Aplikace Traffication řidiče upozorní, když najede do protisměru. Chystají se ale i další funkce.

V plánu jsou však další aktualizace. Už za pár týdnů bude Traffication komunikovat rovněž s řidiči okolních aut. „Když najedete do protisměru, dostanete upozornění nejen vy, ale i další účastníci provozu,“ doplňuje praktický příklad Vondra. „Chceme rovněž přidat možnost, aby řidiči mohli do systému zadávat informace o nečekaných událostech sami, třeba když uvíznou v koloně, uvidí odstavené vozidlo, práci na silnici nebo nehodu. Tato upozornění se pak budou přenášet dalším uživatelům.“ Přes mobilní síť by aplikace měla přijímat také data z centrálních dopravních informačních systémů nebo z meteorologických stanic a dokázat v předstihu upozornit například na kolonu, pohyb vozidla údržby, silný vítr nebo kroupy, které by řidiče mohly na cestě potkat.

i

Systémy C2X jsou týmovým dílem

Na projektech, které se týkají technologie C2X, se ve ŠKODA AUTO podílí hned několik týmů. Aplikaci Traffication například rozvíjí jak odborníci na byznys, tak i IT oddělení a UI/UX specialisté. Experti z oddělení technického vývoje se zase věnují systémům umožňujícím přímou komunikaci C2C/C2I.

Později by Traffication dokonce mohla sbírat data ze všech modelů ŠKODA, které se v daný okamžik pohybují na silnicích, a vyhodnocovat například používání mlhovek, zapínání stěračů v konkrétních úsecích trasy nebo nárazy tlumičů. „Ostatní řidiče pak můžeme přes aplikaci varovat, ať dají v tomto úseku pozor na výmoly,“ doplňuje Vondra.

Nebudou pak šoféři notifikacemi zahlcení? „Myslíme i na personalizaci. Chceme monitorovat chování řidičů a jejich preference. Když zjistíme, že jisté druhy hlášení okamžitě zavírají, začneme jich posílat méně,“ plánuje Vondra. Závažná upozornění však budou neodbytná. „Jen tak můžeme zvýšit bezpečnost jízdy. Někdy i jedno včasné upozornění dokáže zachránit život.“

Michal Vondra, Ph.D.

Michal Vondra, Ph.D.

odborník na konektivitu

„Komunikací typu C2X jsem se zabýval už na univerzitě. Po technické stránce jsem se toho ale tolik nenaučil, cenné praktické zkušenosti přinesla až práce ve Škodovce. Umožnila mi vést projekt, který stojí na těch nejvyspělejších technologiích a nejnovějších poznatcích o mobilitě.“
Když spolu budou vozidla kvalitně komunikovat, můžeme snadněji předcházet dopravním nehodám – třeba na křižovatkách.

Když spolu budou vozidla kvalitně komunikovat, můžeme snadněji předcházet dopravním nehodám – třeba na křižovatkách.

Konverzace v režii automobilu

Z technického hlediska podle Vondry není napojení automobilů na okolí až tak složité, jsou tu ale jiné výzvy. Třeba propojení aplikace s navigačním systémem vozu. Systém mapu nevnímá jen jako obrázek, na kterém se pohybuje bod v závislosti na GPS poloze vozu. „Například dálnici musíte chápat jako propojení spousty bodů. Jen tak je možné dobře definovat vzájemné vazby mezi úseky a zaručit, aby hlášení přicházela v ten správný moment pouze těm vozům, pro které jsou důležitá. Jinak by se mohlo stát, že upozornění o koloně dostane auto, které jede po přilehlé okresce.“ Nepřesné zasílání hlášení (například informace o autě v protisměru na dálnici) by mohlo způsobit paniku, pokud není daná událost pro konkrétního uživatele relevantní, a v nejhorším případě – paradoxně – zavinit nehodu.

A je tu ještě jedna, možná trochu nečekaná výzva. „Musíme dobře promyslet, jak jednotlivá upozornění formulovat. Musí být srozumitelná, stručná, přehledná. Řidiče by neměla příliš vystrašit ani vyvolávat paniku. Důležité je rychle text přečíst a zareagovat,“ popisuje Michal Vondra. Auta ve 21. století musí zkrátka nejen dobře jezdit, ale taky volit ta správná slova.

i

Co dokážou auta budoucnosti?

Pokročilejší typ konektivity by mohly přinést už nadcházející modely ŠKODA. „Pracujeme na tom, aby byly vybaveny potřebnou technologií, která dokáže komunikovat s auty a okolní infrastrukturou napřímo prostřednictvím C2X/C2I, nikoliv jen skrze klasickou mobilní síť,“ plánuje specialista na konektivitu Michal Vondra. Tato technologie by měla umět vyhodnotit prudké brzdění auta před vámi a podle toho pak zpomalit nebo utáhnout pásy, pokud už nárazu nepůjde zabránit. „Když auta komunikují napřímo, jejich reakce můžou být rychlejší než reakce člověka. Řidič sice prudké brzdění pozná podle brzdových světel, než ale přehodí nohu z plynu na brzdu, může uplynout několik desítek milisekund, které jsou v takových situacích rozhodující. Systém dokáže zareagovat pohotověji a rychlost reguluje za šoféra,“ doplňuje Vondra.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.