↓  Zobrazit pozice
8. Března 2021

Vyvíjíme smartphony na kolech

Začínal hned po škole jako trainee, teď vede tým padesáti lidí, který řeší elektroniku všech modelů ŠKODA v Česku i zahraničí. Jak sám říká, výroba automobilů teď prochází brutální revolucí. Pokud si ale jméno Tomáše Dlabaji zadáte do Googlu, najdete víc než jen informace o jeho profesní dráze.

 
Tomáši, vy máte i vlastní stránku na Wikipedii.

No vidíte, našla jste ji. To je dílo Českého svazu orientačního běhu. Několik let jsem se totiž věnoval běhání.

Dokonce na vrcholové úrovni. Česko jste reprezentoval i na mezinárodních soutěžích. V roce 2012 jste přivezl zlatou medaili za štafetu na mistrovství světa v Lausanne, získal jste spoustu titulů z různých závodů…

To víte, chtěl jsem se přiblížit svému snu. Když mi bylo dvanáct, pozvali mě jako talentovaného žáka do Prahy, kde se zrovna konal světový pohár. Běželo se ve Stromovce, a i když jsem byl zatím jen divák, ta atmosféra byla úžasná. Vyhrál totiž český reprezentant! To byl jeden z důležitých momentů, kdy jsem začal snít o tom, že se stanu profesionálním sportovcem. Pustil jsem se do pravidelných tréninků, později jezdil po světě a sbíral zkušenosti z mezinárodních závodů. A po malých krůčcích jsem stoupal vzhůru.

A tak jste se tím profesionálním sportovcem nakonec stal.

Ano i ne. V Česku je velký rozdíl mezi olympijskými a neolympijskými sporty. Ty první můžete dělat poměrně bez problémů, jsou víc podporované. Orientační běh mezi ně bohužel nepatří, proto jsem se mu mohl věnovat jen napůl. Zároveň jsem pracoval a studoval. Za studiem jsem ale vyjel mimo jiné do Švédska a Finska, kde orientační běh hodně podporuje stát i sponzoři. Pár let jsem díky tomu závodil za nejlepší kluby světa. Pořád jsem však byl takový poloprofesionál.

Náš český „poloprofesionální“ tým přitom dokázal porazit i naprosté profíky z celého světa.

Jo, bylo to poprvé v historii a zatím jen jednou. Zkrátka velký úspěch! Když jsme vyhráli zmiňovanou zlatou medaili v Lausanne, říkali jsme si, že to snad ani není možné, prostě sen.

Tomáš Dlabaja

Tomáš Dlabaja

koordinátor elektroniky vozu, mentor Tech Trainee programu

Ve ŠKODA AUTO začínal v roce 2013 jako strojní inženýr. „Nebyl jsem si ale jistý, jestli chci být ryzím konstruktérem, a tak jsem se přihlásil do Trainee programu, díky kterému jsem si během jednoho roku vyzkoušel práci v různých oblastech,“ popisuje. Prošel například oddělením vývoje, vedením projektů a pokračoval až do aftersales. „Sbíral jsem podněty a data ze zákaznické sítě z celého světa, která nám pomáhala hledat cesty, jak zvýšit spokojenost se značkou,“ vzpomíná. Poté pracoval v oddělení zahraničních garancí, kde s importéry řešil záruční procesy. „A pak mi zavolali z výroby, že na mě dostali doporučení z Trainee programu. Rozhodl jsem se nečekanou nabídku využít.“

Výroba ho nadchnula natolik, že v ní působí již šestým rokem. Nejdřív se specializoval na elektromobilitu, později vedl technology montáže, a teď koordinuje tým padesáti lidí, který řeší elektroniku všech modelů ŠKODA. Jak v Česku, tak zahraničí.
Nedlouho poté, co jste vyhrál štafetu v Lausanne, jste i dodělal doktorát. Předčilo něco tyhle úspěchy?

Těžká otázka, dosud nevím, co je pro mě největší zadostiučinění. Každý úspěch má podle mě dvě roviny. Tu první můžete vyjádřit čísly nebo dokončeným projektem, ta druhá se týká týmu. Jeho členové by měli cítit uspokojení, motivaci a dobrou atmosféru stejně jako vy. Můžete vyhrát zlato, ale když se v týmu rozhádáte, má takový úspěch hořkou pachuť. Nebo můžete mít spokojený tým, který běhá jen pro zábavu, nechce medaile a stačí mu, když všichni společně zajdou po tréninku na pivo. Ve sportu i Škodovce vždy hodnotím obě roviny – výsledkovou i lidskou. Každá má něco do sebe, proto je těžké vybrat jediný úspěch, který považuji za klíčový.

Daří se vám dobrou atmosféru v týmu a úspěchy propojovat i teď, kdy koordinujete vývoj elektroniky vozů?

Jsme v nesmírně složité situaci. Ve firmách se střídají období klidu a bouří. A my se teď v jedné nacházíme. Koronavirová pandemie zamávala s našimi plány, začaly se například zpožďovat dodávky komponentů pro jednotlivá vozidla. Musíme hodně improvizovat a hledat nová řešení, jak nezastavit výrobu. Zároveň intenzivně řešíme, jak a kde vyrábět nové vozy plné chytré elektroniky, které se výrazně liší od předchozích modelů. Stavba a první oživení vozu je čím dál tím složitější, vyrábíme v podstatě takové smartphony na kolech, čemuž musíme přizpůsobit i výrobní proces. Samé velké výzvy.

rozhovoru z roku 2019 ale zmiňujete, že i složité situace můžou být obohacující.

To je pravda. Každá krize je zajímavá v tom, že budujete něco nového. Zažíváte situaci, se kterou jste se dosud nesetkali, a berete si z ní poučení do budoucna. Navíc, i krize musí jednou skončit. A já věřím, že tenhle nesmírně dlouhý maraton jednou doběhneme.

Tomáš Dlabaja

Elektronická kostra vozu je pro Tomáše Dlabaju a jeho tým tréninkovým hřištěm.

Všimla jsem si, že pracovní život často přirovnáváte ke sportu.

Mají toho totiž spoustu společného. Sport je skvělá příprava na kariéru. Tedy pokud jste mu vskutku něco dali, tvrdě pracovali a naučili se překonávat překážky i nepohodlí. A taky zažívat prohry, když chcete výhry. Podobné pocity pak přicházejí i v práci. Nedorozumění, překážky, nepříjemné momenty. Orientační běh a hledání nejrychlejší cesty k cíli mě naučily neustále hledat nové možnosti, jak uspět. Pokud jste jednou vyhráli, nemůžete ustrnout a myslet si, že když jste letos získali medaili, za rok to zase zvládnete. Místo horka může být zima či déšť a podmínky závodu budou úplně jiné. Musíte být vynalézaví, hledat inovativní strategie. Ve sportu i práci zkrátka pořád čelíte výzvám a učíte se.

Používáte přirovnání inspirovaná sportem i při komunikaci s vaším týmem?

Ano, věřím, že jsou cestou k lepšímu porozumění. Zejména pro nováčky. Když mi do týmu nastoupí třeba noví trainees a firmu ještě neznají, vysvětlím jim například, že daný tým se chová jako fotbalové mužstvo. Někdo je kapitán, někdo spíš v útoku a jiná oblast firmy hraje třeba obranu. Každý máme jinou roli a jiné priority, ale vyhrajeme jedině společně.

i

Co je Tech Trainee program?

Jde o jedinečnou příležitost, jak poznat ŠKODA AUTO ze všech stran. Tech Trainee program trvá rok a je určený pro absolventy technicky zaměřených vysokých škol, kteří si zkusí práci v různých odděleních firmy, od vývoje až po výrobu. Vždy pracují pod vedením zkušeného mentora a po absolvování programu zpravidla nastupují na konkrétní pozici. Takhle vypadá ideální start kariéry!

Ostatně, Trainee program je s vámi neodmyslitelně spjatý. V roce 2014 jste ho sám absolvoval, nyní trainees vedete jako mentor. V čem vidíte svou nejdůležitější úlohu?

Nadchnout je pro můj obor. Teď mám v týmu dva trainees, a i když mají možnost rotovat jinými odděleními, věřím, že s velkou chutí a motivací nastoupí do mého týmu. Vždyť otevíráme dvacet nových pracovních pozic! Mladé talenty a svěží pohled potřebujeme.

Co když se jim nakonec zalíbí víc u jiného mentora?

Zlobit se nebudu. Každý si musí přijít na to, v jakém týmu je mu nejlíp a jaký obor ho nejvíc naplňuje. Vždyť i pro mě byl Trainee program hlavně o hledání sebe sama. Než se rozhodnete, kde zakotvíte, je zkrátka dobré poznat co nejvíc přístavů. Pokud trainee neposílí můj tým, ale tým mých partnerů, pro Škodovku je to stále přínos.

Vedete padesát lidí, máte obrovskou zodpovědnost. Kde berete čas na zaučování nových členů týmu?

Ten si prostě najít musím. Pokud chci oddělení rozvíjet, potřebuji lidi, kteří jsou stejně nadšení a motivovaní jako já. Například právě Trainee program představuje příležitost, jak si takové kolegy vychovat. Na oplátku zase nabízíme možnost velmi se rozvíjet. Výroba teď prochází brutální revolucí, každý den přináší nové zkušenosti. Tady zase rád používám jiný příměr: dosud jsme vyráběli tlačítkové mobily, teď se přesouváme k dotykovým displejům a chytrým telefonům. Ve ŠKODA AUTO pokračujeme v digitální revoluci a formujeme budoucnost automobilového průmyslu. Kdo by nechtěl být u toho?

 

Tech Trainee program očima účastníků

Dva současní trainees z týmu Tomáše Dlabaji prozradili, co se jim na programu líbí nejvíc.

Matthew Dimmock

Matthew Dimmock

„Trainee Program je příležitost, jak lépe poznat svět výroby dřív, než se zaměřím na jednu oblast. Právě teď sedím v kanceláři uprostřed montážní haly, takže vidím, jak všude kolem běží linky a sestavují se auta. Možnost být v přímém kontaktu s technologiemi je úžasná. Navíc se naučím spoustu věcí nad rámec oboru, který jsem studoval.“
Marek Šikola

Marek Šikola

„Lákala mě možnost zkusit si práci v různých odděleních, od vývoje přes výrobu až po kvalitu elektromobilu. Díky těmto rotacím zjistím, jaký směr pro mě bude ve ŠKODA AUTO ten pravý. Momentálně jsem součástí týmu, který se stará o kódování řídicích jednotek při výrobě. Analyzujeme rovněž případné elektronické závady vozu. Je naprosto fascinující být u zrodu prvního elektromobilu ŠKODA AUTO. Připadám si, jako bych tvořil budoucnost již teď.“

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.