↓  Zobrazit pozice
1. Března 2021

Spolupráce s Indy mi ukázala nový rozměr IT

Sedět za počítačem a nehnout se od monitoru? To rozhodně není případ IT manažera Tomáše Soukupa. Pracoval pro automobilky po celém světě a do svých kódů a systémů už mnohokrát promítl zkušenosti s jinými kulturami. Teď pro ŠKODA AUTO pracuje na mezinárodním projektu v Indii. Co mu tato zkušenost dává?

 
Jak dlouho už se podílíte na aktivitách v Indii?

Přibližně od roku 2007, kdy jsme v Indii zaváděli první IT systémy pro řízení výroby a logistiky. Předtím indická pobočka fungovala pouze jako montovna bez systémových podpor.

Nyní ale spolupracujete na komplexním a ambiciózním projektu INDIA 2.0. Co je jeho cílem?

Na indickém trhu do roku 2019 působily tři firmy, které spadaly pod koncern Volkswagen Group: výrobní závod ŠKODA AUTO India Private Limited v Aurangábádu, kde se kompletují vozy pro různé značky koncernu, potom další koncernový závod Volkswagen Group v Púné, kde vyrábíme kompletní vozy, a společnost v Bombaji, která se soustředila na prodej vyrobených vozů. V rámci projektu INDIA 2. 0. jsme tyto tři firmy sloučili do nové společnosti s názvem ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL). Chceme se prosadit na indickém automobilovém trhu, což je pro evropské firmy velkou výzvou.

i

Kde sídlí centrum ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limited?

Nově vzniklá společnost má nyní své hlavní sídlo v západoindickém Púné ve státě Maháráštra, kde má i první výrobní závod. Druhý se pak nachází v Aurangábádu. Kromě toho disponuje několika regionálními kancelářemi, například v Bombaji nebo v Novém Dillí.

S indickou divizí spolupracuje i vaše mladoboleslavské IT oddělení. Dokázalo si s novou výzvou poradit?

Dokázalo, i když konsolidace firem byla velmi komplikovaná, vyžadovala reorganizaci všech oddělení a odborných útvarů. Bylo třeba vytvořit strategii a přizpůsobit naše standardy budoucím výzvám indického trhu. Pečlivě jsme spolu s indickými IT manažery vybírali specialisty na sítě, servery, databáze, výrobní systémy nebo SAP. Před sloučením každá ze tří firem používala své vlastní systémy. Na základě systémových a procesních analýz s IT specialisty a zástupci odborných útvarů se nám nakonec podařilo najít kompromis. Nyní jednotlivé systémy konsolidujeme. Měli bychom tak ušetřit až miliony eur, přičemž největší úsporu očekáváme díky sjednocené podpoře systémů.

i

Jak se vyrábějí auta na dálku?

Poslat auto rozložené na součástky do cizí země a tam ho složit? Řeč není o dětské stavebnici, ale o propracovaném systému indické divize ŠKODA AUTO. „Dnes dokážeme z mateřského závodu v České republice řídit menší výrobní závody po celém světě. Do těch zjednodušeně řečeno posíláme balíčky, z nichž se vyhotovují celá auta,“ říká IT manažer Tomáš Soukup.

„Součástí takové zásilky je například nalakovaná karoserie a další výrobní díly, které se pak na místě kompletují,“ vysvětluje Soukup. Tento způsob výroby vyžaduje spolupráci s lokálními odborníky a často si říká také o implementaci nových IT systémů, které výrobu vozů umožní.

Jaká je dnes role mladoboleslavského oddělení, když se indická divize čím dál víc osamostatňuje?

Naše IT oddělení v Mladé Boleslavi je v podstatě řídicí společností, která stojí nad tou indickou. Plány na další rozvoj indického závodu připravujeme ve spolupráci s našimi stratégy a technology v Česku, a to na základě značného množství analýz, které jsme vytvořili již před konsolidací. Rutinnější záležitosti, jako jsou objednávky výrobního materiálu, dohody s místními firmami či způsob prodeje, to všechno už probíhá lokálně. V minulých letech jsme navíc do Indie hodně létali na dva nebo tři týdny. Teď ale kvůli pandemii všechno řešíme na dálku.

Kdyby se situace s cestováním zlepšila, začali byste do Indie létat znovu, nebo jste mezitím přišli na to, že je komunikace na dálku výhodnější?

Myslím, že bychom tam znovu začali létat. Teď je samozřejmě velkým trendem dělat všechno vzdáleně, ale ne vždy je to k užitku. Když děláte analýzu s kolegy na místě u jednoho stolu a mluvíte spolu tváří v tvář, nejenže si lépe rozumíte, ale napadají vás také dočista jiné myšlenky, než když se potkáte přes Skype a máte na schůzku pouze hodinu. Z mého pohledu by komunikace na místě některé kroky a procesy zrychlila.

Na čem pracujete teď?

V rámci strategie projektu INDIA 2.0 se odsouhlasilo využití škoda systémového řešení pro řízení prodejní sítě, takzvaný Dealer management system (DMS). Naši vývojáři teď předávají části jeho kódu indickým kolegům, a ti ho pak upravují na základě lokálních potřeb a zákonů. Nyní máme na obou stranách týmy, které společně vyvíjejí nový produkt s evropskými zkušenostmi. V budoucnu bychom ale chtěli vyvíjet aplikace nejen pro indický trh, ale i pro ŠKODA AUTO. Za účelem této spolupráce vzniká nové Softwarové vývojové centrum, které tvoří týmy vývojářů obou národností. ŠKODA AUTO zde spolupracuje s lokální indickou pobočkou VWITS. Chceme se zaměřit na využití moderních trendů ve vývoji aplikací, nové technologie nebo cloudové služby.

A do jaké míry se může spolupráce s Indií dotknout IT nováčků, kteří přijdou k vám do firmy?

Přemýšlíme o další spolupráci a máme plány, které pracovně nazýváme Indie X.0 nebo také Indie budoucnosti. IT odborníci můžou jít pracovat do mladoboleslavského DigiLabu, či již zmíněného SW vývojového centra. Zde bude příležitost pro studenty či odborníky, kteří by o práci u nás stáli. Navíc Indie není jedinou zemí, ve které působíme. V rámci koncernové strategie ŠKODA AUTO přebírá zodpovědnost za další trhy, jako je například Rusko či severní Afrika.

Gestikulace a jiné zvyky

Proč je pro vás jako IT odborníka Indie zajímavá?

Říká se, že Indie je jedno velké IT oddělení. Je tam mnoho šikovných mladých lidí, kteří studovali na univerzitách v Indii nebo odcházejí studovat do zahraničí, a pak se vracejí zpátky s kvalitním vzděláním. Jejich zkušenosti a pohled na IT jsou obohacující, takže se dá lecčemus přiučit.

Kulturní rozdíl ale musí být obrovský.

Ano, ale nakonec jsme si s ním poradili. Než se projekt INDIA 2.0 spustil, byli jsme všichni na workshopu o interkulturálním managementu, který pořádá ŠKODA Akademie. Díky němu jsme si uvědomili, jak nás můžou kolegové v Indii vnímat a jak je vnímáme my. Jedním z úsměvných rozdílů bylo například to, že Indové na znamení souhlasu kroutí hlavou ze strany na stranu. Dávají tak najevo, že rozumí. Zpočátku proto vznikaly zvláštní situace, kdy se snažíte něco vysvětlit, oni stále kroutí hlavou a vy si myslíte, že vám nerozumí. Indům se rovněž nejprve musíte přiblížit, nepatří mezi ty, kdo by vám hned důvěřovali. Ve srovnání s Čechy jim déle trvá, než si někoho pustí k tělu a začnou ho vnímat jako autoritu.

Interkulturní management je však dobrým předpokladem pro to, aby byla cesta k vzájemnému porozumění kratší.

To ano, a navíc se netýká pouze Indie. Podobným workshopem jsem prošel i ve vztahu k Německu, Rusku a jejich kulturním přístupům. Řešení problémů je opravdu v každé části světa jiné, a s tím je třeba počítat.

V únoru 2021 ŠKODA AUTO představila prví skici nového SUV pro Indii. KUSHAQ dostal jméno po starodávném sanskrtském výrazu pro krále.

Mají Indové i jiný přístup k autům?

Když jsme do Indie přišli s prvními vozy, narazili jsme tam na kvalitativní problém s klaksony dováženými z Evropy. Klaksony jsou totiž pro indického řidiče zcela klíčové – podle toho, jak troubí, dává najevo ostatním řidičům, jestli jede doprava či doleva, zda spěchá, nebo pouští řidiče před sebe. My jsme vycházeli z evropských standardů, a pak jsme museli jsme najít adekvátního výrobce v Indii, který by vyráběl klaksony podle místních potřeb. A podobným stylem musejí i naši vývojáři přihlížet k tomu, co indický člověk potřebuje.

A další rozdíly mezi Indy a Čechy, když pomineme význam klaksonů?

My v Evropě máme postavený život na rodině, práci a koníčcích. Indové ale moc koníčků nemají, protože žijí ve velkých městech, kde si nemůžou zaběhat nebo zajezdit na kole. Jsou velmi zaměření na rodinu, na práci a technologie. Pro mladé Indy jsou například zcela zásadní mobilní telefony. Smartphony jsou jedna z nejdůležitějších věcí v jejich životě a zbožňují mobilní aplikace. Takže infotainment a konektivita našich vozů musí zákazníka v Indii oslovit.

O indických projektech mluvíte opravdu zapáleně. Našel jste se v nich?

Rozhodně. Pro mě je velkým životním přínosem, že můžu pracovat pro tak velkou společnost, jako je ŠKODA AUTO. Umožnila mi vycestovat do různých zajímavých zemí, kde jsem pomáhal s vývojem a rozvojem závodů. Když se dnes vrátím do Malajsie a zjistím, že tam po pěti letech ještě stále fungují procesy a systémy, které jsem tam zavedl já a můj tým, tak mě to velmi těší. Vidím zkrátka, že má moje práce reálné výsledky. To v IT není samozřejmostí. Obvykle buď píšete kódy, nebo se staráte o databáze a kabely, po kterých běží data. Ve Škodovce ale víte, že se výroba bez vašeho IT neobejde.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.