↓  Zobrazit pozice
12. Ledna 2021

Když diplomka mění firmu

Kde hledat nové nápady? Třeba v hlavách studentů. Absolvent ČVUT Filip Prokop napsal svou diplomku ve spolupráci se ŠKODA AUTO a rovnou za ni získal Cenu Laurina & Klementa. Podívejte se, jak poutavý může být výzkum silničního prachu.

Ve své diplomové práci jste zjišťoval, jak lze klasifikovat silniční prach. Současná metodika se vám nelíbila?

Byla velmi zdlouhavá a nákladná. Silniční prach se podle stanovené normy dělí do čtyř skupin a zařadit vzorky správně je poměrně složité. Prach se dosud posílal do externí laboratoře, přičemž výsledky přišly zhruba za čtyři měsíce. Ve své práci jsem vymyslel metody, jak vzorky správně kategorizovat během několika minut a v bezprostřední návaznosti na zkoušky. Součástí diplomky je i návod, jak by měli operátoři a inženýři postupovat, aby pomocí těchto metod získali relevantní výsledky. Šetří se tak nejen čas, ale i peníze. Za jeden vzorek se ušetří až 400 eur.

Proč se vůbec o prach zajímat na odborné úrovni?

Třída prachu je nezbytný parametr, který musíte znát, abyste správně určili interval výměny filtrační vložky. V praxi se potom lépe určí, jak často by měl zákazník jezdit s autem do servisu a danou filtrační vložku měnit.

Spousta studentů píše o automatizaci, umělé inteligenci, robotech… Vy jste si vybral dost nevšední téma.

A přitom jsem se k němu dostal náhodou. Dlouho jsem nevěděl, o čem budu v závěrečné práci psát. Škola nabízela seznam prací, ze kterého jsme si mohli vybrat téma. Prašné zkoušky mi hned padly do oka, vůbec jsem totiž netušil, v čem spočívají. Bral jsem to jako výzvu a zajímavou příležitost, jak prozkoumat novou oblast. Navíc mě zaujala možnost psát pod záštitou škodovky.

Klasifikace silničního prachu podle Filipa Prokopa je rychlejší a levnější. Vzorky se kategorizují v bezprostřední návaznosti na zkoušky prašnosti.

 

Splnila spolupráce se ŠKODA AUTO vaše očekávání?

Určitě, získal jsem spoustu praktických zkušeností a podíval se přímo do vývojového centra. V návaznosti na diplomku se ze mě stal stážista, pracoval jsem přímo v Motorovém centru v Mladé Boleslavi, kde se navrhují a testují koncernové agregáty. Díky ČVUT jsem zase mohl pracovat v laboratořích a experimentálně měřit. Zkrátka skvělá kombinace. Výsledná práce se mému vedoucímu dokonce líbila natolik, že mi navrhl, abych ji poslal do soutěže Laurina & Klementa.

A soutěž jste nakonec vyhrál.

Velmi si toho cením. Těší mě nejen samotné vítězství, ale i zkušenosti, které jsem díky soutěži získal. Seznámil jsem se s ostatními finalisty, prozkoumal jejich práce a nahlédl i do jiných oborů. Dozvěděl jsem se například spoustu zajímavých informací o interkulturní spolupráci mezi Čechy a Němci v rámci automobilky. Navíc jsem měl příležitost zapracovat na svých prezentačních dovednostech, závěrečnou práci jsem totiž představoval nejvyššímu vedení škodovky. Musel jsem najít způsob, jak předat odborné téma i těm, kdo nejsou odborníky v dané oblasti a nestudovali techniku, což zase posunulo mé komunikační schopnosti. A samozřejmě mě potěšila i finanční odměna.

Psát diplomku pro konkrétní firmu se tedy vyplatilo?

Rozhodně, hned z několika důvodů. Netvořil jsem pouze pro školu a jen proto, abych popsal papír. Závěrečná práce, kterou dáváte dohromady s průmyslovým podnikem, musí mít konkrétní fyzický výstup. Poznáte zákulisí společnosti a získáte kontakty na spoustu lidí, kteří se danou problematikou zabývají a dokážou korigovat vaše poznatky tak, aby byly využitelné pro potřeby firmy. Když má vaše práce reálné dopady a posune podnik zase o krůček dál, je to skvělý pocit.

 

i

Co byste měli vědět o Ceně Laurina & Klementa?

Talent si zaslouží ocenění! Proto ŠKODA AUTO podporuje nadané studenty a podílí se na vzniku závěrečných prací. Nejlepším přihlášeným diplomkám udílí Cenu Laurina & Klementa, pojmenovanou po firmě, ze které vzešla dnešní škodovka. V roce 2020 se konal už druhý ročník soutěže. Přihlášeno bylo padesát prací – jak diplomových, tak bakalářských. Každé zapojené oddělení automobilky nominovalo dvě práce do užšího výběru. Na základě posudků vedoucích a oponentů se pak vybrali finalisté, kteří své práce prezentovali vedení.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.