↓  Zobrazit pozice
5. Února 2020

Seřizování výrobních robotů je hra o desetiny vteřin

S Tomášem Smolkou, který má ve výrobě ŠKODA AUTO na starosti seřizování robotů, jste se už mohli setkat v našem předchozím článku Procestoval Aljašku, vyučil se kuchařem a dnes řídí roboty ve výrobě. Nyní jsme se ho zeptali na to, jak jeho práce vypadá a co všechno se musel naučit.

Tomáš je skvělým příkladem toho, že když si člověk jde za svým, jeho možnosti jsou téměř neomezené. Automobily ho zajímaly spíše z uživatelského hlediska. Jako malý se zhlédl ve strýci, který provozoval restauraci v Praze. A tak se vyučil kuchařem. Především touha po zázemí a jistotě ho ale nakonec přivedla do škodováckých řad. A nelituje…

Jsi vyučený kuchař. Co musí člověk udělat, aby měl vůbec šanci uchytit se ve výrobě automobilů, tedy naprosto odlišném odvětví?

Když jsem odešel z kavárny, ve které jsem pracoval předtím, okamžitě jsem si podal přihlášku do Škodovky a přijali mě na montáž modelu FABIA. Zůstal jsem tam tři roky, ale vždycky jsem věděl, že bych rád vyzkoušel i nějakou jinou pozici. Z vlastní iniciativy jsem si tehdy začal dodělávat maturitu a dva roky po nočních chodil do školy. Když to nešlo, musel jsem se látku doučit doma. Mezitím se na interní burze práce objevila nabídka na seřizování robotů. To mi připadalo hodně zajímavé, a tak jsem si podal přihlášku. Pozvali mě na pohovor a asi jsem se panu vedoucímu zalíbil, vzali mě na zkušenou.

Jako vyučený kuchař jsem ale ještě musel projít rekvalifikačním kurzem. Nejdřív jsem se rekvalifikoval na automechanika, a pak, přímo v odborném učilišti ŠKODA AUTO, jsem dokončil ještě jednu rekvalifikaci na zámečníka. Tohle všechno se dělo v rozmezí dvou tří let… Takže jsem se vlastně učil hned třikrát.

Seřizování robotů – co to vlastně znamená v praxi?

Dohlížím na chod celé výrobní linky. Ta je sice postavena především na robotech, ale její provoz zajišťují i dopravníkové technologie. A já to musím všechno hlídat – aby dopravníky jezdily správně a načas, a aby roboti fungovali přesně tak, jak mají. Všechno je to neuvěřitelně sehrané a jakákoli drobná odchylka by mohla znamenat problém.

Není tvá práce stereotypní?

Stereotypní určitě není. Každý den řešíme něco jiného – i když člověka samozřejmě napadne, že to musí být nuda. Vždyť je to linka – pořád po ní jezdí ty samé karoserie a tak dále. Spektrum práce je tady ale tak rozmanité, že o nějakém stereotypu nemůže být ani řeč.

Jak dlouho se u vás vlastně jedna karoserie zdrží?

Přibližně 63 vteřin. Doba nájezdu se ale čas od času zpomaluje nebo zrychluje. Pokud by se měla zpomalovat, nevadí nám to. Prostě by to jen znamenalo, že u nás karoserie zůstane trochu déle. Pokud by se ale měl celý systém zrychlovat, musíme roboty seřídit tak, aby vše stihli včas.

Takové úpravy systému provádíš přímo ty se svým týmem?

Ano, ale samozřejmě pod dohledem. Všechno jsme připravili a potom probíhala kontrola. Nedávno jsme takto například zrychlovali takt linky ze 65 na 63 vteřin. Každou jednotlivou aplikaci a pohyb robota jsme tak museli trochu urychlit. Když jde o lhůty v řádu minut, na každé desetině vteřiny záleží. Ono se to pěkně naskládá. A najednou máte na jednom robotovi klidně i vteřinovou prodlevu.

Jedna výrobní linka vždy obstarává jen jeden model karoserií?

Dříve to tak bylo – měli jsme například jednu linku pro model OCTAVIA a jinou pro model FABIA. Jak ale během let rostl odbyt automobilů, museli jsme se přizpůsobit. Proto dnes máme všechny linky nastavené na více modelů a systém přepínáme podle potřeby.

edtím jsi byl na montáži modelu FABIA. Myslíš, že ti tahle zkušenost pomohla při tvé dnešní práci?

Určitě ano. Myslím, že by si člověk měl projít celým procesem výroby. Zaměstnanec získá představu, jak to všechno funguje dohromady, a to rozhodně není na škodu. Celou výrobu pak vnímáte úplně jinak a podle mě si dost začnete i vážit jednotlivých pozitiv každé práce.

Nakonec otázka trochu na tělo – jsi na téhle pozici spokojený?

Určitě ano. Pořád se mám co učit, a to mě nějakým způsobem naplňuje. Jednou bych se možná chtěl podívat zase o něco výš, kdo ví. Ale za kariérou se neženu – minimálně do doby, než budu vědět, že jsem naprostý expert na svou současnou práci. A k tomu mám určitě ještě daleko.

Zaujala vás práce ve výrobě? Chtěli byste si vyzkoušet práci se skutečnými roboty? Podívejte se na přehled pozic, které momentálně obsazujeme.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.