↓  Zobrazit pozice
18. Prosince 2019

Na podvozku měříme více než jen „sbíhavost“

Vývoj podvozku automobilu vyžaduje celou řadu měření – od brzdné dráhy přes hluky brzd nebo zahřívání nádrží. Tohle všechno mají ve ŠKODA AUTO na starosti měřící technici-elektronici. Podrobnosti o své práci nám řekl Petr Linka, specialista měřící techniky.

Pro mladoboleslavského rodáka Petra Linku není jeho práce ve firmě ŠKODA AUTO, stejně jako pro několik členů jeho rodiny, pouhým zaměstnáním. V automobilce pracuje patnáctým rokem, z toho jedenáct let ve vývoji podvozků.

Podvozek je zásadní soustava součástí vozu. Zahrnuje brzdy, kola, nápravy, řízení nebo třeba nádrž. Součástí jsou i řídicí jednotky a další elektronické komponenty. Na samotném začátku je požadavek na specifikaci zkoušky a časový termín.

„Naše práce je různorodá. Buď se jedná o dílčí měření v rámci probíhajícího vývoje, nebo nás osloví vývojový inženýr, který specifikuje potřebnou zkoušku dílů. Testujeme v extrémních klimatických nebo terénních podmínkách. Vzhledem k tomu, že provádíme tyto činnosti pro všechny skupiny oddělení Vývoje podvozku, jezdíme skutečně po celém světě,“ říká Petr Linka.

Nejprve je nutné komponentu osadit čidly a měřicí technikou. Tým techniků je zkalibruje a následně danou komponentu testuje přímo na silnici, respektive na zkušebním polygonu. Podle potřeby testujeme na různých drahách a v odlišných, i extrémních klimatických podmínkách v rozdílných částech Evropy i celého světa.

Jedním z konkrétních příkladů je například tzv. AMS test. Jedná se o zkoušku, kde dochází k záměrnému přetěžování brzd, přičemž nesmí dojít k jejich přehřátí nad povolenou mez. K tomu je zapotřebí hned několik měřicích technik a druhů čidel, neboť se zjišťuje kupříkladu dráha brzdového pedálu, tlak v brzdové soustavě, rychlost nebo teplota. Výsledek zkoušky musí korespondovat s výpočty inženýrů, kteří se akcí přímo účastní.

Petr Linka upřesňuje, že kromě již uvedených měření a zkoušek technici dále provádí diagnostiku vozů, analýzu chybových hlášení, flashování nebo kódování jednotek.

„Když vývojáři například ladí nastavení podvozku hybridních nebo elektrických vozů, jedeme s nimi. Naším úkolem je po celou dobu zkoušek bdít nad bezpečností vozů, aby nedošlo k úrazu elektrickým proudem. Prototypy a předsériové vozy je nutné z důvodu bezpečnosti při práci v blízkosti vysokonapěťových částí odpojit od elektrického napětí. Neméně důležitá je i podpora týmu při zprovozňování vývojových vozů, pokročilá elektronika v počátečních fázích vývoje občas „stávkuje“, říká Linka.

Petr Linka má svou práci rád také proto, že je díky ní v kontaktu s nejmodernějšími trendy v oblasti vývoje vozů. „Momentálně pracujeme na novém čistě elektrickém SUV (na trh přijde v roce 2020) nebo jsme dokončili čtvrtou generaci modelu ŠKODA OCTAVIA.

 „Myslím, že na škole jsem vůbec netušil, že jako vystudovaný mechanik-elektronik bych denně mohl pracovat s nejnovějšími vozy a podílet se přímo na jejich vývoji za oblast elektroniky. Navíc každoročně jezdíme na několik služebních cest do zahraniční, takže o nudnou práci se rozhodně nejedná,“ vypočítává klady své práce Petr Linka.

Zaujala Vás práce v Technickém vývoji ŠKODA AUTO? Podívejte se na pozice, které právě obsazujeme. Možná čekáme právě na Vás...

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.

Dejte nám o sobě vědět