20. Listopad 2019

Ticho a klid? To máme v Akustice nejradši!

Když se řekne vývoj nového vozidla, hluk nebo akustika vás v první chvíli pravděpodobně nenapadne. Přitom se jedná o důležitou část celého procesu tvorby. Určitý zvuk nebo vibraci totiž vydává prakticky každá součástka. Jak tedy ve ŠKODA AUTO zajišťujeme, abyste nebyli při jízdě ničím rušeni?

Hluk a vibrace snižují jízdní komfort

Specialista v akustice postupně poslouchá, měří a analyzuje hladinu hluku, který nové vozidlo ve všech fázích vývoje vydává – zvenku i zevnitř. Přitom je potřeba klást důraz na každý jednotlivý díl; určitou hladinu vibrací a hluku totiž způsobují i ty nejmenší součástky. Když si potom představíte všechny dohromady, mohl by to být docela slušný orchestr.

Laděním projde vše od pneumatik po anténu. Kromě motoru, výfuku, sání, pneumatik a celkového tvaru karoserie (včetně zpětných zrcátek a skel) zkoušíme například i hluk zavírání dveří, spouštěčů oken, střešního okna, posunu sedaček, trysek ostřikovačů, stropních madel...

Dále sledujeme vibrace volantu a sedaček a celou řadu dalších dílů. V kompetenci akustiky je rovněž umělý zvuk, vydávaný elektrovozy při pomalých rychlostech, kdy by auta mohla být nebezpečná chodcům. Aby taková analýza byla komplexní a objektivní, testují naši vývojáři i vybrané konkurenční značky.

Akustika vozu představuje velmi složitý obor, který se vyvíjí doslova každým dnem. Naši vývojáři se tak musí neustále vzdělávat a sledovat nejnovější technologické trendy. Při práci spolupracují přímo s konstruktéry chystaných modelů, s výpočtáři, ale i s lidmi ze sesterských oddělení jiných značek z koncernu Volkswagen. Pro milovníky aut je silnou motivací, že jsou akustici často mezi prvními, kteří se s prototypem nového vozidla projedou.

Analýza akustiky na světové úrovni

Jak práce v akustickém oddělení vlastně vypadá? Měříme ve vlastních akustických zkušebnách ve vývojovém oddělení automobilky v Mladé Boleslavi. Zde pracujeme s nejmodernějším a v rámci České republiky daleko nejrozsáhlejším vybavením pro měření a analýzu zvuku. To navíc neustále aktualizujeme, abychom byli i nadále konkurenceschopní.

Pracoviště akustického centra najdete v Technologickém centru ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi. Zkušebny zahrnují dvě polobezdozvukové komory s válcovými dynamometry. Každá testovací komora má rozměry přibližně 10×10×5 m a jeden dynamometr váží kolem 200 tun. Když připočteme nutnost kompletní zvukové izolace od sousedních pracovišť, dostaneme komplex, ve kterém každá zkušebna představuje takový „dům v domě“.

V komorách s dynamometry mohou technici plnohodnotně simulovat jízdu na silnici, hrubém asfaltu i dlažebních kostkách. Dále tu najdete zkušebny pro vibrační testy, analýzu těsnosti a tlumení karoserie nebo zkušebnu komponent, kde se testuje vše od alternátorů až po posouvání sedaček a zavírání dveří.

Nachází se tu také zvukové studio a psychoakustická laboratoř. Jako ŠKODA AUTO vlastníme i blízký testovací polygon se speciální dráhou pro měření vnějšího hluku. Vnější hluk je jednou z mála veličin podléhajících mezinárodní legislativě. Je také homologační veličinou, bez jejíhož splnění nelze vůz vůbec umístit na trh. Další měřené veličiny musí splňovat přísné koncernové standardy a konkurovat na celosvětovém trhu. Výsledky testů v evropských motoristických časopisech potvrzují vysokou kvalitu naší práce.

„Na zkušebně strávíme každý den asi polovinu pracovní doby. Ve zbytku času musíme analyzovat výsledky a následně je zpracovat a předat dál. Je to neustálý proces, během kterého se snažíme přijít se stále propracovanějším automobilem.“ dodává Petr Pelant, koordinátor vibroakustické analýzy ve ŠKODA AUTO.

Při vysokých rychlostech je v autě dominantní aerodynamický hluk, který optimalizujeme ve speciálních aeroakustických větrných tunelech po celé Evropě.

Abychom mohli zajistit srovnatelné chování připravovaných vozů také v extrémních klimatických podmínkách, pravidelně testujeme na zahraničních zkušebních drahách, jak ve velkém teple, tak v tuhé zimě.

Každý z nás ale hluk vnímá trochu jinak – zásadní roli v našich laboratořích hraje z toho důvodu i psychoakustika. Krom technického měření hluku naši odborníci analyzují jeho vliv na řidiče i subjektivně. Poslechové testy probíhají přímo ve vozidlech, i prostřednictvím vysoce kvalitních nahrávek, které hodnotí různé skupiny subjektů od speciálně školených odborníků po naprosté laiky tak, aby byl pokryt co nejširší vzorek uživatelů.

„V autě více nebo méně hlučí úplně každá součástka. Při testování tak musíme poznat všechno od antény až po brzdu. Teprve potom si můžeme udělat obrázek o řešení.“ dodává Petr.

Výsledek tichý a bez vibrací

Po komplexní analýze vývojáři komunikují přímo s našimi tuzemskými i zahraničními dodavateli, aby všechny potřebné změny mohli co nejdříve zapracovat. Výsledkem je automobil šetrný k životnímu prostředí, tichý a odolný vibracím prakticky za všech situací.

Slyšíte na práci v akustice?

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.