16. Říjen 2019

Ladění a testování podvozků – mravenčí práce, která rozhoduje o spokojenosti a bezpečnosti řidičů

V prvním díle jste si mohli přečíst o tom, co všechno musí vývojáři řešit, než nastaví tlumič u chystaného modelu ještě před prvními jízdními zkouškami. Je to mravenční práce, ale výsledek je velice důležitý nejenom pro samotného řidiče, ale i pro celou posádku. Do tajů přesného seřizování součástek, které do značné míry ovlivní jízdní výkon nového automobilu, nás zasvětil expert ze ŠKODA AUTO Filip Černý.

Správně naladěný podvozek ovlivní to, jak budete se svým autem spokojeni. Bude dostatečně pohodlné a dobře ovladatelné? Bude mít tu správnou jízdní dynamiku a především – bude bezpečné? Na začátku si technik nechá ve vývojové dílně prototyp testovaného vozu upravit do podoby odpovídající poslední evoluci od konstruktérů.

V té době se již ví, které firmy budou dodávat příslušné komponenty a vývojář si u nich objedná speciální rozebíratelné tlumičové jednotky. S těmi pak ve speciálních kamionech, kde lze tlumiče pro vyvíjený automobil sestavit a změřit, inženýři jezdí doslova po celém světě. Od polárních oblastí po vyprahlé pustiny. Na polygon nepřistavuje dodavatel pouze techniku, ale vysílá i dvoučlenný tým odborníků, který vývojářům na základě jejich požadavků sestavuje další kombinace ventilových sestav tlumičů. Mimochodem, nové sestavení tlumiče a jeho změření zabere zhruba hodinu.

Tlumiče se testují v extrémních situacích

S každým novým nastavením čeká vývojáře další testovací jízda. Soustředí se na chování automobilu a svůj subjektivní pocit z řízení. Takové testovací kolo trvá zhruba kolem jedné hodiny. Filip Černý tlumič vyzkouší ve všech možných rychlostech a provádí různé zátěžové manévry. Testuje například přetáčivost, nedotáčivost, stabilitu a další faktory, které ovlivňují jízdní dynamiku automobilu.

„Pokud začínám ladit s novým dodavatelem, určitý čas nejprve zabere pochopení, co která změna ve ventilové sestavě při jízdě způsobí. Jakmile se seznámím se všemi nastavitelnými komponenty, které ovlivňují útlumovou sílu při různých rychlostech zdvihu tlumiče, můžu se posunout dál a hledat správnou kombinaci, která bude nejlépe fungovat,“ říká Filip Černý.

„Problém je, že těch kombinací můžou být tisíce, a pouze jedna z nich je ta správná a já mám jen omezený čas k tomu ji najít. Proto je důležité neladit podvozek sám, ale jezdit ve dvou, protože individuálně je to velice náročné a člověk se může snadno dostat do slepé uličky“.

Ladění podvozků je komplexní věc

Samotné ladění podvozku ovšem není jen o tlumičích ale i o dalších podvozkových dílech, jako jsou stabilizátory nebo tlumičové dorazy, u kterých hraje důležitou roli nejen jejich tuhost ale i tvar a délka. Tuhost a délka pružin pak určuje světlou výšku a společně se stabilizátory také charakter vozu z hlediska jízdní dynamiky a komfortu. Protože čím tužší tyto součástky budou, tím bude charakter vozu sportovnější. K tomu všemu musí být správně dimenzována elastokinematika všech podvozkových lůžek v ramenech a uloženích tak, aby došlo k celkové sladěnosti celého systému. Neméně důležitá je i aerodynamika vozu, která rovněž ovlivňuje jízdní chování a stabilitu.

„Ladění je potřeba vnímat jako komplexní věc. Musíme úzce spolupracovat i s ostatními kolegy, kteří mají na starosti například řízení, protože síly na volantu a jejich průběh dokážou jízdu s dobře odladěným podvozkem velice znepříjemnit nebo naopak ještě o řád vylepšit. Podobně důležité jsou samozřejmě i pneumatiky a tlaky pro částečné a celkové zatížení, které mají zásadní vliv na to, jak bude  auto fungovat. Mnoho lidí však toto podceňuje a pravidelně tlak v pneumatikách nekontroluje, což je chyba, jelikož při ladění hraje každá 0,1 baru velkou roli,“ říká Filip.

Ladění je 100% subjektivní záležitost

Přestože při nastavování mají vývojáři k dispozici ty nejmodernější technologie, má to jeden háček – prakticky veškeré pocity z jízdy jsou subjektivní. Existuje tady jen minimum veličin, které by se daly měřit a nikdo nemůže říct – tohle je správně a tohle už ne. Sice existuje katalog s normalizovanými manévry, které práci usnadňují, ale najít správný kompromis mezi dynamikou a komfortem, kdy komfort vnímá každý člověk trochu jinak, je výpočetně nereálné. Proto je nutné náročný proces dolaďování a nastavování vozu absolvovat s předprodukčními prototypy v reálném světě.

Vždy je také potřeba pokrýt celé hmotnostní spektrum toho daného modelu – během ladění se testují varianty pro auta všech možných motorizací a výbavových stupňů. Každá verze má totiž svůj specifický podvozek s jedinečným nastavením.

Díky subjektivní povaze jízdní dynamiky má Filipův tým nelehký úkol – připravit auto, které bude dobře ovladatelné a zároveň komfortní. Je to vůbec slučitelné?

„Především se snažíme, najít pro každé auto rovnováhu a celkovou sladěnost, tak aby vozidlo bylo lineární a plně předvídatelné ve všech možných situacích. Každý model má své specifikum a odlišnou koncepci, které musíme přizpůsobit naši práci. Nelze přistupovat například k ladění modelu KODIAQ a FABIA stejným způsobem. Ta auta jsou tak odlišná, že nikdy nedocílíte stejného pocitu za volantem. Jak už jsem zmínil dříve, je pro nás nejdůležitější hlavně pocit bezpečí, který by měl každý z našich zákazníků ve vozidle cítit a díky němu se i k naší značce znovu vracet.“

Chcete vidět výsledky své práce přímo v provozu?

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.