25. Září 2019

Vedro jako v Arizoně aneb jak se v Mladé Boleslavi testuje klimatizace

Věděli jste, že na konstrukci klimatizace se podílejí odborníci na aerodynamiku? A že automobilka ŠKODA AUTO disponuje klimatickou komorou, která dokáže vytvořit podmínky jako v Arizoně? Zajímavá fakta o ventilační soustavě pro nás odhalili experti z oddělení vývoje.

Stisknete tlačítko a v rozpáleném interiéru automobilu je za pár minut příjemný chládek. Kdysi luxusní doplněk je dnes pro naprostou většinu majitelů nových vozů ŠKODA samozřejmost. Ne každého však napadne, že i dnes již běžné vybavení vyžaduje náročný vývoj.

Ventilační soustava je komplikovaný systém, který prochází neustálým vylepšováním. Nejnovější Climatronic umí nečekané věci, které dokáží překvapit i zkušené motoristy, třeba odhalit škodliviny v ovzduší a automaticky uzavřít přívod venkovního vzduchu. Není divu: každá inovace je výsledkem tisíců hodin vývoje i testování v běžném provozu.

Při návrhu ventilační soustavy se uplatňují nejmodernější postupy a počítačové simulace. Vývojové oddělení automobilky ŠKODA AUTO disponuje špičkovým zázemím, díky němuž se zde vyvíjí kompletní klimatizační soustava. Od května 2019 má společnost celkem čtyři klimatické komory, v nichž lze nastavit teploty v rozsahu -40 až +60 °C.

„Pro naše účely nastavujeme teplotu uvnitř komory obvykle na 40 stupňů,“ vysvětluje Jan Hrnčíř, koordinátor vývoje klimatizace. „Účinnost klimatizace se ověřuje pomocí standardizované zkoušky, tzv. pull-downu. Nastavením zářivek lze simulovat žhnoucí slunce s výkonem 1 000 W na 1 m2, což odpovídá podmínkám například v poušti v Arizoně. Sleduje se komfort cestujících a cílem je dosáhnout v oblasti hlav do 20 minut teploty kolem 25 °C.“

Aby vše fungovalo skutečně automaticky bez potřeby korekcí nejen v mírném klimatu České republiky, ale i ve žhavé Austrálii, je potřeba hodně přesných výpočtů, spousta zkušeností a trpělivé zkoušení. Klimatizační soustavu mají jednotlivé modely ŠKODA shodnou pro všechny trhy, odlišné je podle regionů pouze nastavení softwaru.

 „Rozlišujeme země s mírným klimatem a tropické, kam patří například Indie a Čína. U nich jsou křivky náběhu ventilátoru výš, aby došlo k intenzivnější výměně vzduchu. Vozy v Evropě reagují pozvolněji,“ objasňuje Jan Hrnčíř.

Na návrhu nové klimatizace se významně podílí také oddělení vývoje aerodynamiky a v něm pracující specialisté zaměření výhradně na tzv. interní aerodynamiku.

„Správné proudění vzduchu zajišťuje dobrý výhled z vozu, zajistí odmrazování oken v zimě a zabrání zamlžení během celého roku,“ vysvětluje David Svítil, koordinátor interní aerodynamiky. Počítače pomáhají odhalit i to, zda proudění vzduchu nebude vyvolávat nepříjemný svist. Výpočty umožňují vylepšit návrh a zkrátit čas vývoje i finanční náročnost testů. Co dříve trvalo měsíce, zvládnou odborníci za několik dnů.

„Při návrhu nového vozu se spolupodílíme s oddělením designu na rozmístění jednotlivých prvků ventilační soustavy,“ popisuje David Svítil. „Například modely SCALA nebo KAMIQ přišly s vysoko umístěnou obrazovkou palubního infotainmentu, a proto se ofukovače uprostřed palubní desky musely přesunout níže. Ihned jsme pomocí počítačových simulací usměrňovali tvar a konstrukci, aby bylo proudění vzduchu v kabině co nejvhodnější,“ říká expert na aerodynamiku.

V praxi se nová ventilační soustava testuje dříve, než vnikne první prototyp. Využívají se k tomu automobily, které zvenku prakticky nerozeznáte od některého z produkčních vozů, ale uvnitř skrývají techniku vyvíjené novinky. Klimatizace dávno není luxusním doplňkem, u značky ŠKODA ji standardně mají už všechny verze.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.