ŠKODA AUTO se intenzivně připravuje na budoucnost hybridních a elektrických automobilů. Letos odstartovala vlastní sériovou výrobu baterií pro plug-in hybridy. První elektromobil – VISION E – naplánovaný na rok 2020 počítá s nadstandardním dojezdem 500 kilometrů na jedno nabití. A díky ŠKODA AUTO také významně narůstá počet dobíjecích stanic.
Elektromobilita v posledních letech patří mezi témata, o kterých se hodně hovoří. Než se automobily poháněné elektřinou vyrovnají klasickým vozům se spalovacím motorem, čeká toto odvětví ještě pořádný kus cesty. Jak se na elektrickou budoucnost připravuje jedna z nejstarších automobilek světa, ŠKODA AUTO?
Ať už se bavíme o modelech na čistě elektrický pohon (BEV) nebo o takzvaných plug-in hybridech, které mohou v případě potřeby využít i spalovací motor, je pro zákazníky kromě pořizovací ceny patrně nejdůležitější otázka dojezdu. Elektromobily, které si dnes můžete běžně koupit, zvládnou na baterii ujet přibližně 300 kilometrů. To obvykle stačí na dojezd do práce či na víkendový výlet, na delší vzdálenosti se ovšem takovýto vůz nehodí. Automobilka ŠKODA se rozhodla tento limit pokořit a její první elektrický model nabídne dojezd nejméně 500 kilometrů.
ŠKODA AUTO v oblasti elektromobility podniká další velké kroky. V září 2019 ve svém hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi zahájila sériovou výrobu vysokonapěťových trakčních baterií pro plug-in hybridy nejenom pro automobilku ŠKODA AUTO, ale také pro koncernové značky AUDI, SEAT a Volkswagen. Počáteční výrobní kapacita činí 150 000 kusů za jeden rok a bude dále rozšiřována.
Jak se vlastně baterie v automobilech nabíjí? Jde to jednoduše z běžné 230V zásuvky. V poslední době také přibývají rychlonabíjecí stanice ve městech a třeba v Mladé Boleslavi rostou doslova jako houby po dešti. Není divu. V této oblasti se ŠKODA AUTO připravuje na mohutnou elektro-ofenzívu: ve svých českých závodech už nyní provozuje a testuje 300 nabíjecích stanic.
Stanice postupně budou vyrůstat nejen v areálu závodu, ale i na parkovištích pro zaměstnance. Na konci roku 2019 bude zprovozněných 488 nabíjecích bodů. Do roku 2025 jich bude v závodech ŠKODA AUTO a v jejich bezprostředním okolí zprovozněno kolem 7 000 .
Bezpečnost musí být na prvním místě. Proto je do baterií implementováno hned několik sofistikovaných bezpečnostních prvků, které brání poruše. Aktuálně dostupné baterie používají 3stupňovou bezpečnostní pojistku. Za první dva bezpečnostní stupně zodpovídá software, třetí je mechanický. I v případě chyby systému je tedy riziko vzplanutí minimální.