25. Září 2019

Konstruktér svařených karoserií Tomáš Jaroš: Auta vidím od A do Z

Tomáš Jaroš žil od narození na Vysočině, ale když se na vysoké škole dozvěděl o možnosti Trainee programu ve ŠKODA AUTO, rozhodl se přestěhovat do Prahy a každý den dojíždět do Mladé Boleslavi. Vystudovaný konstrukční inženýr má na starost vývoj svařených karoserií – od prvotního tvarování po přípravu na náběh sériové výroby.

Jak dlouho pracuješ ve ŠKODA AUTO a jak jsi se vlastně dostal do Technického vývoje?

V září to byly dva roky. Do Škodovky jsem se dostal přes Trainee program, na kterém jsem byl celý rok a v rámci něj jsem vyzkoušel hned několik oddělení Technického vývoje. O programu jsem se dozvěděl na přednášce na VUT v Brně, kde jsem studoval. V oblasti konstrukce svařených karoserií ve ŠKODA AUTO pracuji jeden rok.

 

Jak probíhá vývoj karoserie od začátku po finální odevzdání?

Líbí se mi, že svařenou karoserii konstruujeme od začátku až do konce. Mám rád proces vzniku, to jak se návrh posouvá s každým dalším dnem. Od oddělení designu dostaneme návrh, se kterým dále pracujeme. Výsledný vzhled se v průběhu konstrukce vyvíjí a karoserie se designu musí postupně přizpůsobovat. Pro nás konstruktéry to znamená umět flexibilně a rychle reagovat na případné změny. Vše se konzultuje s ostatními odbornými útvary, aby bylo možné na karoserii připevnit všechny požadované části (například elektro-svazky nebo obložení interiéru) a aby byly jednotlivé díly vyrobitelné z pohledu lisovny a svařovny. Devadesát procent mého pracovního času navrhuji 3D díly v Catii a zajišťuji jejich výkresovou dokumentaci. Po dokončení konstrukce doprovázíme výrobu prototypů a náběh nového modelu do série.

 

Jaké jsou trendy při navrhování karoserií?

Čím dál větší jsou nároky na co nejmenší hmotnost a zároveň co největší tuhost karoserie, která je důležitá z pohledu jízdních vlastností vozu. Dále přibývá více a více prvků, které jsou na samotnou karoserii namontovány a tím i zástavbové prostory, které pro ně musíme vyčlenit. Jednou z nejdůležitějších věcí z hlediska svařené karoserie je její materiálový koncept, tj. přiřazení materiálů k jednotlivým dílům. V současné době se čím dál více používají vysokopevnostní za tepla tvářené oceli, které v případě dopravní nehody lépe ochrání posádku vozidla. Na druhou stranu v určitých částech automobilu zase potřebujeme pohltit případný náraz řízenou deformací dílů z materiálů měkčích. Co se týče spojování jednotlivých dílů, tak je u nás nejpoužívanější bodové sváření elektrickým odporem, případně se mohou aplikovat různé druhy lepidel.

 

Kde se v rámci tvé kariéry vidíš za pět let?

Hodně by mě lákaly výpočty, kam jsem se v rámci Trainee programu také podíval a kde například počítají crash testy, správné rozbalování airbagů a podobné věci. Na práci ve Škodovce je skvělé, že možností, jak se realizovat, je bezpočet.

 

Baví tě automobily a řízení?

Můj koníček to nikdy nebyl. (smích) Ale Škodovky jsem měl rád vždycky a je skvělé, když vím, jaká auta budou po silnicích jezdit až za několik let. Řídit mě baví, což se nyní, když denně jezdím za prací z Prahy do Mladé Boleslavi, docela hodí.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.