Profesní životopis je první věcí, kterou lidé z HR uvidí. Vaše praxe a zkušenosti jsou nesmírně důležité, neméně důležité je ale i to, zda se dokážete „prodat“. Správné CV musí skvěle vypadat a být stejně bezchybně napsané. Jak na to poradí Matěj Chour z IT náboru ŠKODA AUTO.
Svůj profesní životopis zpracujte do maximální délky dvou stránek strukturovaného a přehledného textu. Není nutné rozepisovat všechny podrobnosti – na detaily se náborář doptá během pohovoru. Často se stává, že právě výčet projektů, obzvlášť u IT seniorů, prodlouží životopis o několik stránek – a ten je pak mnohem méně přehledný.
Přidat do CV fotografii? Na tom se HR experti nedokáží shodnout, ale nic nezkazíte, pokud ji tam dáte. Je ale nutné, aby šlo o fotografii obličeje na neutrálním pozadí.
V životopise není nutné uvádět rodinné vztahy a počty dětí – tento faktor nikterak nesouvisí s vaší specializací.
Nedílnou součástí CV je i absolvované studium, včetně informace o nedokončeném nebo přerušeném studiu. Nejasně definované, nebo přímo opomenuté časové pauzy (studium, zaměstnání) nepůsobí dobrým dojmem. Je vhodné uvést i probíhající studium a předpokládaný rok ukončení.
Důležité je též napsat, jaké cizí jazyky ovládáte (angličtina je v IT nutností) a jaké máte zkušenosti v odborných oblastech – absolvované stáže, zahraniční projekty aj. Výhodou je zmínka o odborných certifikacích nebo absolvovaných kurzech.
Nesnažte se být za každou cenu originální; text můžete odlehčit, aby zaujal (nevkládejte ovšem obrázky, tabulky nebo grafy). Pište fakta a nevymýšlejte si – dříve či později se na to stejně přijde.
Životopis ukládejte do formátu PDF, protože ten se zobrazí vždy správně. Vizuální podoba, přehlednost a logické řazení CV tvoří nedílnou část prvního dojmu. Nepodceňujte tento krok.
Závěrečné doporučení: motivačním dopisům v soukromé sféře již spíše téměř odzvonilo, mnohem efektivnější a stejně přínosný je krátký úvod o vás, vašem směřování a profesním naladění přímo v úvodu CV.
Každý měsíc přijdou na nábor IT oddělení ve ŠKODA AUTO stovky zaslaných životopisů, přičemž cca 25 % uchazečů zcela nesplňuje požadavky; s ostatními se snaží na náboru spojit. Platí ale, že i zájemci, jehož nabídka je zcela „mimo“, přijde zdvořilý e-mail s nabídkou jiných pracovních pozic, případné doporučením do jiné oblasti ve ŠKODA AUTO.
Zaslaný životopis zůstává v interní databázi na jasně stanovenou dobu, dle podmínek, které odsouhlasíte při odeslání (GDPR). Pokud tedy práce snů ve Škodovce nedopadne teď, může se vám nábor ozvat s lákavou nabídkou třeba za dva měsíce.