14. Srpen 2019

Procestoval Aljašku, vyučil se kuchařem a dnes řídí roboty ve výrobě

Tomáš Smolka je příkladem toho, že ve ŠKODA AUTO se může uplatnit i někdo, koho byste tady nečekali. Vyučený kuchař a číšník nastoupil do naší automobilky, doplnil si vzdělání a dnes řídí roboty ve výrobě. Jaká byla jeho cesta do Škodovky?

Kuchařem chtěl být od dětství. Jeho strýc provozoval vyhlášenou čínskou restauraci v Praze a Tomáš se v něm tak trochu zhlédl. Když se rozhodoval co dál, obor kuchař-číšník byl jasná volba.

Tomáše vždy lákalo cestování. Už během dospívání se s vodáckým oddílem vypravil na průzkum aljašské divočiny a pobyt v zahraničí si doslova zamiloval. Od gastronomické školy si sliboval účast na zahraničních praxích. Během školy si vyzkoušel práci třeba na Kypru nebo v Itálii. Postupně ale zjišťoval, že v kuchyni to možná není úplně to pravé.

Po studiu dostal nabídku od jedné mladoboleslavské kavárny a jak sám dodává – proces přípravy kávy ho uchvátil. Tehdy ale ještě netušil, jak moc se jeho život během následujících let změní.

Rodina, a s tím související myšlenka na stabilní zaměstnání, přivedla Tomáše k tomu, aby si podal přihlášku do Škodovky. Nejdříve nastoupil do dílny na montáž FABIÍ, kde pracoval tři roky. Dálkově si dodělal maturitu a později ještě dva rekvalifikační kurzy přímo na učilišti ŠKODA AUTO – na automechanika a zámečníka.

Když se objevila nabídka na pozici Seřizovače, okamžitě si podal přihlášku. Po krátkém výběrovém řízení byl přijat. Dnes to dělá skoro dva roky a kdo ví, co bude dál – sám Tomáš dodává, že kariérně ještě má kam růst.

Jaká je vlastně jeho náplň práce a co je na seřizování robotů nejzajímavější? Na to jsme se v krátkém rozhovoru zeptali přímo Tomáše.

Jak vypadá práce na pozici seřizovače? Jaká je tvoje pracovní náplň?

Řekl bych, že seřizovač je vlastně něco mezi údržbou a programátorem. Člověk musí rozumět tomu, jak robot pracuje a sem tam umět vyřešit i nějaký problém. Na druhou stranu ale musíme rozumět i mechanice. Když například nastane drobná komplikace, nevolám hned na údržbu, aby poslali opraváře. Dohlížím na chod linky – hlídám dopravníky a koordinuju práci robotů. Všechno musí fungovat naprosto přesně.

Tvá cesta do Škodovky byla klikatá. Jak jsi to na začátku v novém prostředí všechno zvládnul?

Hodně se mi věnoval můj vedoucí. Potom ke mně přidělili kolegu, který mě naučil pracovat na jedné seřizovací stanici. Ta byla tou dobou otevřena teprve půl roku, takže jsme se všechno učili tak trochu za pochodu. Vždycky si tady navzájem pomáhali – a to platí dodnes.

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Nejdůležitější je předat si práci. Musím zjistit, co se dělo během předchozích dvou směn, kdy jsem tady nebyl, a na co je třeba se zaměřit. Potom na vizualizaci zkontroluju chod robotů – jestli mají materiály správnou teplotu a podobně. Taky je potřeba vyčistit trysky na lince. Potom musím zkontrolovat nové karoserie… Práce je tady vždycky dost. Ale baví mě to a troufnu si říct, že jsem šťastný – dělám práci, kterou mám rád. Dokud vidím, že se mám v čem zdokonalovat, dělám pro to maximum. Můžu růst, ale ne hned. Až budu vědět, že se tady už nemám co naučit, kdo ví – třeba budu mít ambice posunout se zase někam výš.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.