5. Červen 2019

Autonomní řízení – vzdálená budoucnost nebo otázka několika let?

Asistenční systémy jsou nejviditelnějším rozdílem mezi novými a zavedenými modely automobilů. Vzhled, výkon nebo spotřeba na důležitosti samozřejmě neztrácí, v budoucnu bude ale důležitější otázka – Co všechno moje auto ještě zvládne? Autonomní řízení nebo parkovací asistent, který zaparkuje za mě? Budoucnost vypadá velkolepě, ale ještě chvíli to potrvá.

V posledních deseti letech změnily vize autonomie a konektivity automobilový průmysl k nepoznání. Od prvních interaktivních navigací už automobilky urazily dlouhou cestu a modely s různými chytrými systémy a aplikacemi jsou dnes považovány prakticky za standard.

Při debatách s nadšenými řidiči nebo naopak s odpůrci těchto technologií může člověk lehce nabýt dojmu, že autonomní řízení se pro veřejnost stalo spíše synonymem pro tak trochu zázračná auta, která se řídí sama.

 

5 úrovní autonomního řízení

Úroveň autonomie řízení označuje míru, do jaké jsou vozidla schopna zastoupit roli řidiče. Dělíme ji do 5 úrovní:

  1. Asistence řidiče
  2. Částečná automatizace
  3. Podmíněná automatizace
  4. Vysoká automatizace
  5. Plná automatizace

Co přesně tyto úrovně znamenají, a jakou míru autonomie zastupují, jsme rozebrali v článku Cesta k plné automatizaci v řízení.

 

Jak automobily vnímají okolí a mohou někdy opravdu zcela zastoupit člověka?

Vozidla svět kolem nás rozpoznávají pomocí senzorů, kamer a radarů. Jejich senzory vnímají okolí tak, jak jej prostřednictvím smyslů vnímá i samotný člověk. Technologie už dnes mohou reagovat například na nenadálé vkročení chodce na cestu a zabránit tak střetnutí. Přesnost ale zatím není ideální – například při ostrém slunečním záření je kamera oslněna podobně jako lidské oko.

V budoucnu se ale předpokládá, že auta budou reagovat spíše na základě datové fúze – senzory budou najednou vyhodnocovat data z několika různých zdrojů.

Pro tyto účely budou budovány také prvky inteligentní infrastruktury – interaktivní křižovatky, přechody pro chodce a tak dále. Vozidla budou kromě vlastních dat získávat také informace přes internet, i z okolí nebo přímo od ostatních vozů.

 

Na příležitosti a hrozby autonomních vozidel jsme se zeptali také experta ze společnosti ŠKODA AUTO, Adama Roxera

Až se někdy v budoucnosti dostaneme ke 4. a 5. úrovni, nestanou se největším nebezpečím na cestách paradoxně řidiči „klasických vozů“?

Nehledě na technologie si musíme uvědomit, že průměrné stáří vozidla v České republice je okolo 15 let. V Evropě je to potom asi o 5 let méně. Kompletní transformace vozového parku tedy určitě nenastane ze dne na den. Autonomní vozidla na jakékoli úrovni tedy ještě dlouho budou muset počítat právě i s „klasickými vozy“ a tento smíšený provoz bude pro automobilový průmysl ještě velkým oříškem.

Izraelská společnost Mobileye, kterou akvizoval Intel, v současnosti vyvíjí technologii Road Experience Manager (REM). Ta používá data z multifunkční kamery za čelním sklem a na jejich základě vůz přesně lokalizuje. Poté navrhne tu nejlepší trajektorii. To je sice velmi užitečné, nedojdeme ale jednou do stavu, kdy nás všechny ty technologie budou spíše rozptylovat?

Konkrétně technologie REM řidiče určitě rozptylovat nebude, vše bude totiž probíhat automaticky. Pokud jde ale o informačně-zábavní systémy infotainment a podobně, nebezpečí ztráty pozornosti je samozřejmě nasnadě. Vývojáři krom stále výkonnějších technologií tedy musí myslet i na jednoduché a efektivní použití. Nemůžeme ale opomenout, že některé technologie se naopak snaží minimalizovat rozptylování – například hlasové ovládání, handsfree či asistenční systémy pro hlídání mrtvého bodu a podobně.

A kdy se tedy dostaneme alespoň do bodu, kdy podobnými vychytávkami bude vybavena většina aut na cestách?

Konkrétně u technologie REM to už bude velmi brzy. Využívá totiž multifunkční kameru nové generace, kterou budou vybaveny i mnohé vozy středních a nižších výrobních řad. Tato inovativní kamera mimochodem umí dohlížet i na dodržování jízdy ve správném pruhu, dopravní značky nebo se postará o automatické spouštění dálkových světel.

Vzhledem k tomu, že společnost Mobileye tuto technologii nedodává jen našemu koncernu Volkswagen, ale i ostatním automobilkám, pokrok bude v tomto směru opravdu rychlý.

Při loňské nehodě autonomního vozidla služby Uber zahynul člověk. Co podobné tragédie znamenají pro celý trend automatizace?

Tyto nešťastné události mohou u široké veřejnosti vyvolat především ztrátu důvěry. U této konkrétní nehody se bohužel sešlo více faktorů – od nesprávně nastaveného testovacího autonomního řízení přes nepozornost řidiče až po nevhodné chování chodce, který na neosvětlené silnici přecházel mimo přechod. Jakákoli inovativní technologie na svém počátku přitahuje velký zájem veřejnosti – v současnosti jsou na mušce právě autonomní vozidla nebo elektromobily.

Jen v České republice se za rok 2018 stalo více než 100 tisíc dopravních nehod, během nichž zahynulo 565 osob. Díky autonomním systémům bude možné eliminovat chybující lidský faktor, který je stále zodpovědný za většinu z nich, a zlepšit tak tyto nešťastné statistiky.

Zásadní problém ale vidím i v příliš horlivé víře v současné autonomní technologie – až dosud jsou to jen lepší asistenční systémy, a tak je k nim třeba i přistupovat. Je nutné si také uvědomit, že dnešní vozy s autonomní technologií 2. úrovně nejsou uzpůsobeny ke zcela samostatné jízdě. Cesta k plně autonomním vozidlům bude ještě velice dlouhá.

Zaujaly vás asistenční systémy a vize autonomních vozidel? Přidejte se k týmu vývojářů ve ŠKODA AUTO. Hledáme posily do týmu zabývajícího se vývojem zobrazovací techniky – vychytávky, jako jsou parkovací asistenti, head-up displeje a další mohou být i vaší pracovní náplní.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.