3. Duben 2019

100× RYCHLEJŠÍ, 100× LEVNĚJŠÍ. DÍKY VIRTUÁLNÍ REALITĚ

Ve ŠKODA AUTO využíváme virtuální realitu již 21 let. Není proto divu, že v týmu pro virtuální technologie u nás pracují špičkoví odborníci. Leoš Červený, koordinátor virtuální reality a digitální továrny, odhaluje zákulisí jejich práce.

 

Jak dlouho s virtuální a rozšířenou realitou ve ŠKODA AUTO pracujete?

Velmi dlouho. Virtuální realitu jsme začali ve ŠKODA AUTO využívat už před 21 lety. S výrobou první Fabie se virtuální realita v roce 1998 začala využívat pro designový návrh auta. Do té doby se prototyp auta podle návrhu frézoval do dřevěného modelu. To většinou trvalo skoro tři měsíce. Ve virtuální realitě je hotový do týdne.

Od roku 2004 jsme se posunuli dále a prezentace virtuální reality se přesunula do projekční jeskyně, které říkáme CAVE. V ní se už nesoustředíme jen na vnější design, ale i na vzhled a funkčnost interiéru. A nejen to, můžeme sledovat i způsob, jakým vnímá řidič své okolí. Zjistíme, jaký bude mít výhled, jestli mu v něm nevadí třeba přední sloupek auta. Dnes už jsme zase dál.

CAVE se pomalu snažíme nahrazovat virtuálními brýlemi. Ty jsou pro práci s virtuální realitou nejefektivnější a nejpraktičtější. Zaměstnanec je může třeba pro designový návrh používat přímo od svého stolu na pracovišti.

 

V jakých oblastech virtuální a rozšířenou realitu ve ŠKODA AUTO využíváte, a která z nich je podle vás nejzajímavější?

Podle mě je nejzajímavější, že využíváme virtuální realitu skoro všude. Především při celém procesu tvorby designu auta. Od návrhu, který se do virtuální reality převádí, až po virtuální prezentaci hotového modelu před managementem. Ale samozřejmě nejen tam. Při konstrukci automobilu si ve virtuální realitě můžeme ověřit, jak spolu sedí jednotlivé díly, a případně vymyslet lepší řešení. Také celý proces výroby plánujeme ve virtuální realitě. Všechny montážní postupy navrhujeme tak, aby na sebe navazovaly s maximální efektivitou. Ověřujeme si, jestli rychlost, kterou pro montáž předpokládáme, bude reálná.

Velký přínos má smíšená realita při předcházení a odstraňování poruch výrobních strojů. Pomůže nám odhalit, jaká závada hrozí. Včasným zásahem k ní následně ani nedojde.

Jak vidíte budoucnost automobilové virtuální reality?

Jsou zde netušené možnosti. Od zabudování rozšířené reality do předního skla automobilu, které bude fungovat jako navigace, až po možnosti sledování toho, co se děje v ulici za rohem. Je ale důležité dodat, že virtuální realita by neměla být využívána samoúčelně. Měla by mít vždy využívána smysluplně a s jasným přínosem. Virtuální realita práci člověka nenahradí, jen ji výrazně zjednoduší.

 

V čem je podle vás největší přínos těchto technologií?

Ve všech oblastech, kde ji využíváme, nám výrazně zjednodušuje a zrychluje práci. Vytvoření prostředí ve virtuální realitě je z dlouhodobého horizontu daleko levnější než třeba tvorba fyzických modelů a prototypů. Velmi výrazně nám tedy šetří finanční prostředky.

 

Co říkáte na tvrzení, že virtuální realita bere lidem práci?

U nás se skoro každý zaměstnanec s virtuální realitou setká. Buď s její pomocí přímo pracuje – jako třeba designéři a konstruktéři. Nebo se s pomocí virtuální reality připravuje na práci, kterou bude dělat ve výrobě. Může si tak vše vyzkoušet bez jakéhokoliv rizika chyby ve skutečném provozu.

Virtuální realita je pouze nástroj, samotnou práci za nás neudělá. Jen ji zjednoduší a zrychlí.

V jaké oblasti virtuální reality jste technologicky nejdále?

Pro tvorbu virtuální reality většina firem využívá komerční software. My jsme ale zjistili, že pro naše potřeby už není takový software dostačující. Protože ve Škodovce jsme vždy kousek vepředu, rozhodli jsme se vyvinout náš vlastní vizualizační software. V letošním roce plánujeme jeho uvedení na trh.

 

Jste koordinátor týmu, který vyvíjí virtuální technologie pro celou automobilku. Co je náplní práce vašeho týmu?

Specialisté v našem týmu sledují celosvětové trendy v oboru a hledají nové technologie. Z nich pak vybírají ty, které jsou využitelné pro nás. Naším úkolem je i začlenit novinky do každodenní práce zaměstnanců tak, aby pro ně byly běžným nástrojem. Nejsou to tedy programátoři, ale především technologičtí architekti a integrátoři.

Naše práce je na technologické špičce celé Evropy. U mnoha nových trendů jsme jako první, jako první je testujeme a podílíme se na jejich dalším vývoji. Dalo by se říci, že jsme to my, kdo nakonec určuje trendy v této oblasti.

 

Jaký by měl být uchazeč, který by chtěl patřit do vašeho týmu?

Měl by to být technicky zaměřený člověk s velkou představivostí. Také by měl rozumět procesům konstrukce a výroby, grafice a 3D modelování. A především by měl být otevřený novým metodám a nápadům.

 

Co vás na této práci baví nejvíc?

Nejvíc mě baví neustálý kontakt s lidmi. To, že dennodenně vidím, jak jim výsledky mé práce pomáhají a zjednodušují systém v celé firmě.

Chcete i vy mít zásadní vliv nejen na IT dění ve ŠKODA, ale i na určování trendů ve světě, jako Leoš? Nyní je ten správný čas.

 

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.