13. Únor 2019

ŠKODA AUTO má unikátní laboratoř pro simulované noční jízdy

Při setkání s neznámým člověkem se mu většinou nejdřív podíváme do očí. A očima automobilu jsou jeho světla. Čím vším musí projít světlomety, než vyjedou na silnici? A než se vůbec dostanou na výrobní linku? Pojďte s námi nehlédnout do unikátní laboratoře pro simulované noční jízdy ve ŠKODA AUTO.

Vidět a být viděn – to je základní pravidlo bezpečné dopravy. Jízdu za tmy, deště nebo nepříznivých povětrnostních podmínek vnímá velká část lidí jako únavnou. Hrozí také větší riziko nehody. Světlometům je proto při navrhování nového vozu věnována mimořádná pozornost.

I vývoj tak zdánlivě samozřejmé věci, jakou jsou světlomety, může být vzrušující výzvou. Na základě návrhů od designérů ve formě skic nebo 3D dat musí vývojáři navrhnout a přizpůsobit světla danému novému modelu. Světlomety musí plnit nejen estetickou funkci, tedy dobře vypadat, ale také musejí být vyrobitelné za rozumné náklady a být plně funkční. V průběhu vývoje se tak střídají virtuální i fyzické modely, na kterých se pracuje, a ke kterým se vyjadřují další pracovníci vývoje.

Zajímavým nástrojem, který mají vývojáři ve ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi k dispozici, je unikátní laboratoř pro simulované noční jízdy.

„Jde o jedinou takovou laboratoř v celém koncernu Volkswagen. Naši zaměstnanci tak mají unikátní možnost testovat světla nového modelu ještě před zkouškami na prototypu,“ říká Petr Kristl, vedoucí vývoje osvětlení ve ŠKODA AUTO.

Specialista testující světlomety sice sedí v laboratoři, ale přitom v reálném interiéru vozidla s rukama na volantu, nohama na pedálech a simulované statické či dynamické scény noční jízdy vidí na projekční stěně před sebou. O projekci se starají tři výkonné jednočipové DLP projektory.

Během testů se hodnotí standardní vlastnosti světelné stopy jako je šířka, dosvit a homogenita. Matematické modely ale umožní sledovat třeba funkce maskování dálkového světlometu MATRIX. Jde o nejnovější typ světlometu, který dokáže měnit intenzitu a šířku dosvitu podle ostatních automobilů. Vypínáním jednotlivých LED čipů zabraňuje oslnění protijedoucích řidičů i při stále zapnutém dálkovém světle.

„Oslnění je vhodný příklad pro dokreslení představy o virtuální noční jízdě,“ říká Petr Kristl. „Hodnotitel zaznamená nejenom situaci, kdy oslnil protijedoucí objekt, ale scénu dokáže opakovat a sledovat úroveň nastaveného opatření. Simulátor umožňuje hodnotit úroveň oslnění i vlastním světlometem např. na velkých dopravních značkách a návěstích a spoustu dalších užitečných hodnot.“

Dnešním trendem je maximální nasazení LED technologií. Postupně se objevují ve všech modelových řadách značky ŠKODA. Hlavní výhodou LED světel je výrazně lepší světelný výkon než u halogenů. Nejenže dosvítí dál, ale především se svou barevností blíží dennímu světlu. Jejich tón totiž není nažloutlý, ale skutečně bílý. To je příjemnější pro oči, které se tolik neunavují a jízda je díky tomu bezpečnější. Kromě toho mají LED světla i násobně delší životnost než halogeny nebo xenony.

LED technologii už dnes používají všechny modely značky ŠKODA nejen pro funkci denního svícení. Tzv. „full LED světlomet“, tedy potkávací a dálkové světlo včetně směrovek z těchto diod, je nabízen v modelech OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SCALA, KAMIQ a SUPERB. Posledně jmenovaný model má v nejnovější verzi po faceliftu k dispozici výše popisované špičkové full-LED Matrix světlomety.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.