27. Září 2018

Cesta k plné automatizaci v řízení

Autonomní řízení je jednou z inovací, která v budoucnu zásadně změní automobilový svět. Jaká je cesta k plné automatizaci a v jaké fázi se nyní nacházíme?

Autonomní řízení udělá dopravu plynulejší a bezpečnější. S různými funkcemi se můžeme setkat už dnes. Možná je používáte a ani nevíte, že jsou základem pro budoucí plně automatickou jízdu.

Automobilový svět se nachází na 2. stupni autonomního řízení, ale Technický vývoj ve ŠKODA AUTO se už dnes zabývá technologiemi patřícími do 4. stupně. A co pokroku brání? Podle Roberta Pěničky, který se ve ŠKODA AUTO věnuje budoucnosti autonomního řízení, je technika pro funkce odpovídající 3. stupni už k dispozici. Dodává však, že na její použití v běžném provozu ještě není připravena legislativa.

Další překážkou se jeví téma funkční bezpečnosti. Nehoda zaviněná strojem je vnímána jako „skandál“, a tak technologie musí být jištěny pro všechny možné příčiny výpadku. Musí být zdvojený zdroj energie, agregát brzdné soustavy, řízení. Složitá a zdvojená technologie samozřejmě znamená další problém, a tím jsou náklady. Finální cena tak může být pro zákazníka neakceptovatelná.

Jednotlivé stupně automatizace

Mezinárodně uznávaná stupnice od nuly do pětky, dokáže přesně definovat, na jaké úrovní je daný vůz schopen samostatné jízdy.

  • Level 0 – žádná automatizace

Sem patří většina dnešních vozů na silnici. Člověk má nad autem plnou kontrolu a všechno ovládá sám. Vůz vydává pouze různá varování či upozornění.

  • Level 1 – podpora řidiče

Adaptivní tempomat, který sám udržuje rychlost a odstup od vpředu jedoucího vozidla – to je typický příklad Levelu 1. Elektronika v autě může mírně zasahovat do řízení na základě aktuální jízdní situace, konkrétně zrychlovat, zpomalovat, lehce zatáčet. Auto může vykonávat vždy jen jednu funkci, nikoli je kombinovat.

  • Level 2 – částečná automatizace

Auto už umí funkce kombinovat. Samo dokáže třeba zároveň zpomalovat a točit volantem. Člověk ale musí být vždy připraven okamžitě převzít řízení. Typickým příkladem je systém automatického parkování.

  • Level 3 – podmíněná automatizace

Za určitých podmínek může systém plně převzít kontrolu nad vozidlem. Řidič nemusí mít ruce na volantu, a, pokud na to má odvahu, ani sledovat silnici. Stále musí být připraven na možnost převzít řízení. Autopilot automaticky zrychluje, řídí, brzdí, a dokonce se i vyhýbá.

  • Level 4 – vysoká automatizace

Vozidla této úrovně člověk může řídit sám, ale není to nutné. Auto si poradí i v případě, kdy vyzve člověka k převzetí řízení, ale ten nereaguje.

  • Level 5 – plná automatizace

Stroj zvládá úplně všechny situace, volant není vůbec potřeba. Člověk jen nasedne a zadá cílovou destinaci.

Pojďte nám ve ŠKODA AUTO pomoci dosáhnout levelu plné automatizace. Staňte se součástí Technického vývoje a tvořte s námi budoucnost.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.