1. Března 2018

Digitální služby automobilky: z podpůrné služby na globální úroveň

Kvalitní IT je pro každou moderní společnost zcela klíčové. Informační technologie ve ŠKODA AUTO stojí za bezproblémovým chodem celé společnosti – od vývoje nových modelů, přes výrobu dílů a komponentů, konečnou montáž, logistiku, až po marketing, prodej a následnou poprodejní péči o zákazníky. To všechno musí týmy Škodováckého IT zajistit pro výrobní závody a zákazníky po celém světě 365 dní v roce, dnem i nocí.

To hezké co vidí zákazník…

IT oddělení zajišťující vývoj, provedení, aplikační provoz a vzájemné propojení IT řešení pro oblasti prodeje a marketingu se zabývá vším, co je z pohledu IT potřeba pro zajištění marketingu, prodeje a následné poprodejní podpory a to i včetně dodávek náhradních dílů vozů ŠKODA.

Konkrétně jsou to webové portály pro koncové zákazníky jako www.skoda-auto.com, on-line Car Configurator, mobilní aplikace pro zákazníky i obchodní partnery, ale také businessové portály a systémy pro importéry a dealery ŠKODA AUTO na celém světě. To oblast procesní a systémové integrace pro prodej a marketing zajišťuje pro více než stovku světových trhů, kde ŠKODA AUTO působí. Výsledkem pak jsou webové stránky pro 108 zemí světa, mobilní aplikace dostupné v 50 zemích světa na jednotlivých aplikačních storech (AppStore, GooglePlay, apod.) a mnoho dalšího. Výsledkem je často to hezké. To, co vidí zákazník.

… a terabajty dat, které vidíme my

Co už zákazník nevidí, ale pro IT je zcela zásadní, je množství získávaných dat, která je potřeba důkladně zanalyzovat a využít. V souvislosti s tím je také potřeba zajistit ukládání a zpracování dat koncových zákazníků z celého světa tak, abychom jim poskytli přidanou hodnotu nové služby a zároveň dodrželi všechny platné národní legislativy pro ukládání a zpracování zákaznických dat občanů té země, ve které si zákazník svůj nový (ale do budoucna i ojetý vůz) koupil a používá.

Pochopitelně i ŠKODA AUTO, pokud má tato data k dispozici, je chce využívat k dalšímu vylepšování a rozšiřování produktů a nabídky služeb. Jak? Jednou z nejnovějších služeb je třeba zcela originální Ekosystém, jehož úkolem je provázet zákazníky po celý životní cyklus jejich automobilů. Ve svém uživatelském profilu zákazník nalezne veškeré potřebné informace o autě na jednom místě a v přehledné podobě. Ekosystém ho provede celým životním cyklem automobilu od výběru a konfigurace, přes nákup, poskytování důležitých informací v době užívání včetně nabídky škály servisních a poprodejních služeb až po okamžik, kdy bude vůz prodávat a vybírat nový model.

Proměna současného světa díky digitalizaci a souvisejícímu toku dat s sebou přináší obrovské možnosti a také změny ve fungování IT projektů a vedení týmů. Vzniká i celá řada nových IT pozic. Statistici, matematici, datoví specialisté a architekti, globální specialisté na regulaci telekomunikačních norem a ochranu zákaznických dat, analytici a architekti mobilních platforem a cloudových řešení nebo architekti integračních platforem. To jsou a budou ti, které automobilka ve svém IT potřebuje.

Je spousta možností, kde IT pro prodej a marketing působí a je-li vaším snem pracovat s úspěšným týmem a s top technologiemi, pojďte se podílet na tvorbě budoucnosti automobilového IT.