4. Prosince 2017

Trainees na cestách: Velkolepá čínská zkušenost

Jmenuji se Christian Karl a pocházím z Německa. Od začátku července jsem díky ŠKODA Trainee programu strávil dva měsíce v koncernových závodech v Číně a rozhodl jsem se s vámi podělit o mé zážitky a pocity z této skvělé zkušenosti.

„Tak tohle je Čína.“ To byla pravděpodobně má nejčastější myšlenka po celou dobu, kterou jsem v této velkolepé zemi strávil – někdy v pozitivním, někdy v negativním a někdy i v úsměvném slova smyslu.

Když jsem do Šanghaje dorazil, teplota už se pohybovala okolo 30°C a od té doby se neochladilo – ani v noci! Ano, tohle je Čína. Když pak potkáte rodinu oblečenou v rukavicích, bundách a obličejových maskách jedoucí naproti vám na jednom kole, nezbývá, než se pousmát, zakroutit hlavou a znovu si říct: „Tohle je Čína.“

Můj pobyt v SAIC-Volkswagen bych rozdělil na dvě části. První měsíc jsem působil v centrálním oddělení plánování v Šanghaji a druhý jsem strávil v závodě v Ninbo, abych se dozvěděl o všech procesech náběhů a produkce automobilů ŠKODA KAROQ v Číně.

Mým velkým úkolem bylo vypracovat výrobní proces pro novou továrnu v Číně. To vyžadovalo hodně spolupráce nejen s čínskými kolegy, ale také s koncernovými partnery ve Wolfsburgu. Díky tomu jsem získal skvělý přehled o dění v Šanghajském závodu a zavedl jsem komunikační proces s ostatními koncernovými týmy po ve světě.

Cestou z práce na hotel jsem obvykle na každém rohu potkával žlutá kola, která si můžete pronajmout a nechat kdekoliv chcete za 1 čínský jüan. To jsou zhruba, a teď se podržte, asi tak 3 české koruny. Jediné, co potřebujete, je aplikace v mobilu, která vám oskenuje a odemkne kolo a už jedete. Společnost existuje teprve dva roky, ale už nyní má jen v Šanghaji přes milion kol. Už jistě tušíte, kam tím mířím – i tohle je Čína.

Druhou část mé zahraniční rotace jsem prožil v závodě v Ninbo. Během tří týdnů jsem měl možnost poznat několik oddělení, které souvisí s náběhem modelu KAROQ. Navštívil jsem oddělení kvality, lisovnu, karosárnu, lakovnu, montáž, oddělení plánování náběhů, pilotní halu a plánování výroby. Díky téhle skvělé zkušenosti jsem si udělal dobrý přehled o tom, jak v koncernovém závodu, který je založený tzv. na zelené louce, probíhají náběhové procesy.

Závod vybudovaný na zelené louce, jak už název napovídá, je postaven někde, kde není vůbec nic jiného. Takže poté, co jsem strávil čtyři týdny v neutichajícím centru Šanghaje, mě čekaly tři týdny v typickém čínském předměstí, které bylo postaveno během dvou let – a to v podstatě z ničeho. Dnes už tady ale najdete nákupní centrum, hotel a 30 bytových domů. Přitom ještě před pěti lety byla tato oblast součástí moře. I tohle je Čína.

Během víkendů jsem se snažil hodně cestovat. Přespal jsem na Velké čínské zdi, absolvoval dvoudenní výstup přes deštný prales, vyšplhal na vrcholky Žlutých hor a potkal spoustu skvělých lidí ze všech koutů světa.

Celkově jsem si tuhle zkušenosti v Číně moc užil a jsem opravdu vděčný všem, kteří mi umožnili zažít něco tak úžasného. Mohl jsem objevovat zcela odlišný svět a získávat skvělé pracovní zkušenosti.

A víte co ještě? Lidé v Číně nepoužívají deštníky primárně proti dešti, ale aby se chránili před sluncem. Chtějí jejich pleť tak bílou jak jen je to možné. Takže opět: „Tohle je prostě Čína.“

Christian, Trainee

#skodatrainee

Láká tě mezinárodní prostředí a zkušenosti z různých oddělení?

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním.
OK Více informací