13. Listopad 2017

Trainees na cestách: Čínská cesta k nezaplacení

Na závěr svého Trainee programu, stráveného v oblastech souvisejících s plánováním výroby vozů, jsem dostal další skvělou příležitost – vycestovat na dvouměsíční zahraniční stáž do Čínské lidové republiky. Měsíc červen se tak nesl v duchu očekávání a očkování. V půlce července ale bylo vše připraveno a tak už zbývalo pouze sbalit kufr a vyrazit z šestitisícového města Žamberka do Šanghaje – metropole, jejíž populace ve špičce stoupá ke třiceti milionům.

Dech beroucí začátek

Po jedenácti hodinách letu Boeing konečně přistál na obrovském letišti Pudong – s šestihodinovým posunem vpřed, s nárůstem teploty na 41 stupňů Celsia (ve stínu) a s vlhkostí vzduchu bezmála 60 %. Člověka na letišti záhy obklopí všudypřítomní Číňané se smartphony v rukou. Zpočátku mi vrtalo hlavou, co na tom mobilu neustále řeší, když v celé zemi oficiálně není přístup na Facebook ani na nic, co je jakkoli spjaté s Googlem. Jak jsem ale později zjistil, nejde jen o čínské sociální sítě. Jejich život je výrazně ovlivněn a ulehčen právě tím, že díky desítkám až stovkám různých aplikací (velmi složitých nebo i nemožných k nainstalování pro cizince) zvládají vše od placení jídla v restauracích, nákupů v obchodech, transakcí peněz mezi přáteli až po půjčování sdílených pouličních bicyklů. Až jednou bude existovat legální možnost jak si nastřelit smart čip pod kůži, v Šanghaji se na to budou stát několikakilometrové fronty.

Kromě půjčování žlutých kol, je nejlepší variantou tamější metro. Přestože je každý vstup strážen minimálně třemi čínskými policisty a rentgenováním batohu, neuvěřitelných 364 zastávek nabízí v kombinaci s následným zapůjčením kola ideální možnost, jak si zblízka prohlédnout moderní centrum metropole. Při procházkách skrz centrum Šanghaje člověk narazí na neuvěřitelné podzemní prostory i na nesčetné množství mrakodrapů, jež umocňují kontrast toho, že život se zde odehrává většinou pod, nebo nad zemí. Nejvyšší z budov je samozřejmě Šanghajská Věž, jež šplhá do výšky 632 metrů a je tedy druhou nejvyšší budovou na světě. Vybavena je nejrychlejším výtahem na světě dosahujícím rychlosti až 20 metrů za sekundu. Můj žaludek může dosvědčit, že je to opravdu zážitek. Další atrakcí v centru města se můžete stát i Vy. Náctileté Číňanky totiž jen zřídka kdy vidí člověka s modrýma očima, takže společné selfie je jasná volba pro nakrmení sociální sítě. Abych ale nemluvil jen o prvním víkendu…

Program nabitý pracovními výzvami

Po dvou dnech v Šanghaji jsem se přesunul o 200 km na jih, do hotelu poblíž téměř sedmimilionového městečka Ningbo, kde bylo v závodě SAIC Volkswagen moje hlavní pracovní působiště. Jen pro představu – ceremoniál položení základního kamene této zbrusu nové továrny, vybudované na zelené louce podle všech koncernových standardů, proběhl 7.1. 2012. Již v březnu roku 2013 pak sjel z linky první automobil a pouze o rok později už zde bylo vyrobeno přes 108 tisíc automobilů. V roce 2016 zdejší továrna vyprodukovala více než 290 tisíc vozidel a v letošním roce by toto číslo mělo překonat hranici 355 tisíc, což jen nadále potvrzuje předchozí neuvěřitelně strmou křivku růstu. Nyní zde Volkswagen kompletně vyrábí model VW Lamando a SUV VW Teramont. Škodovka tu zase v různých verzích produkuje svůj nejpopulárnější model Octavia (přes 155 tisíc automobilů ročně), který od listopadu doplní také nové SUV Karoq.

Na mne zde čekal den po dni naplánovaný program, díky němuž jsem měl příležitost zblízka poznat veškeré úkony související právě s náběhem nového modelu Škoda Karoq. Své dny jsem měl rozděleny mezi oblasti kvality, výroby, plánování výroby, pilotní haly a řízení náběhů. Každodenní porady, audity a kontroly ve výrobě doplněné vysvětlením odborníků z jednotlivých oblastí pro mne znamenaly zkušenosti k nezaplacení. Také práce v čínském kolektivu, který je od našeho odlišný téměř ve všem, mnohdy představovala skutečnou výzvu. Před uvolněním výroby modelu Karoq navíc přijel procesní audit z Mladé Boleslavi. Dva týdny jsem strávil také přímo v hlavní centrále SAIC VW v Šanghaji. Jedním z úkolů, který vlastně provázel celou dvouměsíční stáž v Číně, bylo navrhnout společně se svým Trainee kolegou komplexní logistický koncept pro budoucí závod v Číně. Toto všechno v součtu znamenalo, že hodiny, dny a týdny utíkaly velmi rychle. V pracovních dnech člověk prostě neměl čas na nic jiného než na práci a hotel. Čest výjimkám v podobě hotelového bazénu, večerního badmintonu nebo posezení s přáteli u pouličního grilu.

Životní zážitky a zkušenosti

O víkendech se proto žilo naplno. Ty první jsem strávil přímo v Šanghaji – ochutnal čínské speciality, prošel Bund, slavnou Nanjing ulici přeplněnou obchody, navštívil Yu zahradu, Xintiandi, Francouzskou koncesi, Muzeum vědy a techniky, Fake Market nebo také zahrady a vodní kanály přilehlého desetimilionového města Suzhou. Po prvních týdnech se ale život v metropoli, kde je věčný dopravní hluk, stále znečištěný vzduch a kde žije na každém milimetru několik tisíc uspěchaných lidí, omrzí.

Další víkendy jsem tedy vyrážel pryč z města, načerpat energii do přírody. Jedno dobrodružství, na které asi nikdy v životě nezapomenu, začalo rychlovlakem, ale pokračovalo hlavně místními vesnickými autobusy do přírody v okolí města Ninghai. Při další příležitosti jsem se vydal se skupinou cestovatelů do národního parku Moganshan na túru bambusovým pralesem a výlet na horském kole. Největší cestovatelský zážitek si ale určitě odvážím ze Žlutých Hor, kam jsem vyrazil už v pátek na noc autobusem. Celé následující dva dny jsem tak mohl strávit v dobrém i zlém (v dešti i horku) na schodech vinoucích se údolím Xihai až na vrchol Tiandzu. I když nejspíš většina Číňanů nebude souhlasit, žádný obchoďák ani mrakodrap se prostě takovéto přírodě nikdy nevyrovná.

Celkově pro mne tyto dva měsíce znamenaly zkušenosti a zážitky k nezaplacení. Jak z pracovního tak osobního hlediska. Pracovat a žít v takto odlišném prostředí bych určitě všem doporučil. V neposlední řadě bych také rád poděkoval všem svým vedoucím a kolegům v Česku i v Číně, kteří mi umožnili tuto cestu zrealizovat a poznat tak výrobu aut i odlišnou kulturu na druhém konci světa.

Petr, Trainee

#skodatrainee

Láká tě mezinárodní prostředí a zkušenosti z různých oddělení?

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.
Osobní údaje jsou využity za účelem zvýšení uživatelského komfortu tím, že si spřízněné webové stránky uloží informace o Vašem nastavení jako například volba jazyka, region, rozlišení obrazovky, souhlas s použitím cookies a další.
Osobní údaje jsou využity pro vytváření statistik, sledování a analýzu chování uživatele na internetových stránkách. Na jejich základě mohou být vytvářeny anonymizované reporty, z kterých je možné dohledat subjekt údajů pomoci určité kombinace osobních údajů subjektu v interních databázích.
Vaše osobní údaje jsou použity pro informování o produktech a službách ŠKODA AUTO a jiných subjektů, akcích, soutěžích, odebíraní novinek, reklamy, zasílání katalogu, vyhodnocování soutěží a následnému zasílání výher. Některé osobní údaje jsou použity i pro cílení výše uvedených sdělení. Vaše osobní údaje jsou dále použity pro zajištění provázanosti webů se sociálními sítěmi a možnost sdílení obsahu jejich prostřednictvím.