28. Září 2017

Trainees na cestách: Jak se dělá „Vorsprung durch Technik“

Stejně jako každý Trainee, měl jsem i já za povinnost vycestovat na nějaký čas do zahraniční pobočky koncernu Volkswagen takříkajíc na zkušenou. Musím říct, to byla povinnost velmi milá, jelikož mi mé cílové oddělení díky dobrým vztahům se svými protějšky z Německa domluvilo třítýdenní pobyt v domovském závodě Audi v Ingolstadtu. Abych se tři týdny nenudil, byl jsem pověřen zmapováním rozdílů v technologii montáže náprav a tlumičových jednotek mezi Škodou a Audi.

První cestovní neděli nasedám do Octavie Combi v modré race metalíze a za pouhých pět hodin už ležím na posteli v hotelu Kult kousek od ingolstadského závodu. Koukám do stropu a říkám si, co mě vlastně v nadcházejících týdnech čeká a najednou zazvoní budík – je čas vyrazit do práce. Po chvíli hledání nacházím své budoucí pracoviště. Čekal jsem hodně, ale třípatrovou stavební buňku opravdu ne. Budova však klame tělem. Stačí vstoupit a rázem se ocitám v klimatizovaném prostoru vybaveném prvotřídním kancelářským nábytkem, v tomto směru jsem si tedy oproti domovské kanceláři polepšil. Vítá mě můj zdejší průvodce Christian a hned mě provádí po celém oddělení a seznamuje se všemi kolegy. Všichni jsou příjemní a rádi se mnou prohodí pár konverzačních vět, dokonce zvládají i mé pokusy o lámanou němčinu. Pak už věci nabírají rychlý spád a vyrážíme s Christianem do závodu řešit pracovní záležitosti. Než se naději je pátek a já znovu usedám do modré oktávky a řítím se směrem domů na víkend. Další dva týdny se odehrají v podobně přátelském duchu a jsou prodchnuty zejména pracovními povinnostmi. Však nejen prací člověk je živ, a tak v následujících řádcích se pokusím shrnout moje další postřehy a zážitky pracovní i mimopracovní.

Ingolstadský výrobní závod připomíná svou rozlohou a spletitostí středně velké české město. Pracuje zde téměř třikrát tolik lidí jako v Mladé Boleslavi, takže není žádný problém se v jeho uličkách, halách a patrech ztratit. O tom jsem se přesvědčil na vlastní kůži, když jsem druhý den hodinu hledal montážní linku, na které jsem byl předchozí den. Přesunům po továrně naštěstí výrazně pomáhají všudypřítomná služební kola a stojany na ně, kterých jsem po dobu svého pobytu hojně využíval.

Město Ingolstadt má velikost a další atributy tak akorát podle mého gusta. Závod Audi leží na jeho okraji, takže průmyslová část nijak výrazně neruší a její přítomnost dokazují pouze všudypřítomné vozy se čtyřmi kruhy ve znaku. Historické centrum oddělují od obytných čtvrtí z jedné strany starobylé městské hradby a z druhé tok Dunaje. Za hradbami nalezneme spoustu úzkých uliček a pěších zón, kde se rozkládají malé obchůdky, restaurace a bary. Tato místa působí zvláštním uvolněným dojmem a přímo vybízí k oddechu s přáteli nad sklenkou dobrého nápoje. Centru dominuje šestice kostelů různé velikosti a nachází se zde i spousta dalších památek. Pro příznivce sportovních aktivit je ideální oblast okolo jezera Baggersee ležícího kousek od centra při pravém břehu Dunaje. Za návštěvu určitě stojí muzeum značky Audi, kde je vystavena spousta historických vozidel spolu s popisem vývoje této společnosti a jejími poměrně zásadními zásahy do vývoje automobilové techniky.

Během mého pobytu jsem se také setkal s účastníky Trainee programu pod hlavičkou Audi. Hlavní kontaktní osobou byl pro mě Miguel z Mexika, který pracuje na vývoji motorů. S ním a také s jeho několika dalšími kolegy jsme vyrazili na odpolední pivo a důkladně jsme probrali okolnosti a rozdílnosti obou Trainee programů a pracovního života vůbec. Musím říct že, „audiánští“ Trainees jsou moc fajn partička a bylo mi s nimi moc dobře. Stejně tak jsme si navzájem předali hromadu zkušeností a tipů jak udělat Trainee program ještě lepším.

Na závěr musím dodat, že jsem měl možnost kromě ingolstadského závodu poznat ještě druhou továrnu Audi v Neckarsulmu, kde se vyrábí luxusní vozy řady A8, což byl neskutečný zážitek. Spolu s touto zkušeností, která byla pomyslnou třešničkou na dortu, jsem si odvezl z Německa kupu podkladů, inspirací a neocenitelných zkušeností do dalších projektů ve Škodovce. Zároveň si myslím, že moje práce byla přínosná i pro kolegy z Audi, se kterými se mi podařilo navázat výborné vztahy a příslib budoucí spolupráce. Už se těším na podzim na svůj druhý zahraniční pobyt tentokrát ve Volkswagenu Braunschweig, kde bude těžištěm mojí práce montáž náprav pro nové plně elektrické vozidlo značky Škoda.

Jan, Trainee

#SkodaTrainee