27. Únor 2017

Škodováci se představují: Tomáš Smilek, specialista dimenzování zadní části vozu

Dalším zaměstnancem ŠKODA AUTO, který nám odhalil svoji kariérní cestu a současné pracovní povinnosti i radosti, je Tomáš Smilek. Jeho úkolem je doprovázet vznik designu a technických konceptů nového vozu. Co vše to obnáší, nám prozradil v následujícím rozhovoru.

Pane Smilku, prozradíte nám na začátek, jakou jste vystudoval vysokou školu? Podle čeho jste obor studia vybíral?

Už od dětství jsem trávil čas v otcově autodílně. Tam jsem našel zálibu v technice a hlavně autech. Jelikož jsem je nechtěl pouze opravovat, ale i vyvíjet, byla moje budoucí dráha jasná. Po střední průmyslové škole jsem studoval obor automobilní a dopravní inženýrství na VUT Brno.

Pracoval jste již při studiu? Jaká byla Vaše první absolventská pozice? Jak potom pokračovala Vaše kariérní cesta?

Už při studiích jsem hledal cesty do vývoje ŠKODA AUTO. Jedna z nich byla praktikantský pobyt s možností napsat diplomovou práci ve spolupráci s firmou. Zkušenosti jsem začal sbírat v oddělení výpočtů metodou konečných prvků (FEM), konkrétně simulace bočního nárazu a v roce 2010 se mi podařilo úspěšně obhájit diplomovou práci. Ten samý rok jsem nastoupil do oddělení koncepčního vývoje ŠKODA AUTO.

Nyní pracujete na pozici „Specialista dimenzování zadní části vozu“. Popište nám, prosím, co je přesně náplní Vaší práce.

V rámci koncepční a designové fáze jsem zodpovědný za celou zadní část vozu, interiér i exteriér. Výsledek musí plnit funkce, které naši zákazníci očekávají nebo ještě lépe, jejich očekávání překonat. Cílem také je, aby technicky navržené řešení umožnilo realizaci atraktivního designového návrhu. Funkčními požadavky jsou například objem a přístup do zavazadlového prostoru, koncept oblasti zadního nárazníku kdy chceme, aby při zadních nárazech nedošlo k poškození víka kufru nebo celková geometrie zádi, kde klademe důraz na aerodynamiku a tím lepší spotřebu paliva pro zákazníka. Zajímavé příklady konceptů jsou elektrické otvírání víka kufru liftbacku u třetí generace Superbu, koncept třetí řady sedadel u Kodiaqu nebo zcela nový koncept zakrytí zavazadlového prostoru u následníka Yetiho, kterého se dočkáme v průběhu roku 2017.

Jak vypadá Váš běžný pracovní den?

Do práce chodím běžně před osmou hodinou. Ráno si projdu e-maily. Pak pokračuji na aktuálních úkolech. To může být příprava prezentace pro vedení nebo tvorba vyhodnocení designového modelu z hlediska techniky. Když nejsem zrovna u počítače, účastním se porad a jednání. Zajímavé jsou termíny přímo u designového modelu, kde probíráme jednotlivá témata na místě. Zajišťuji a řídím organizaci projektového týmu napříč odděleními nejen koncepčního vývoje ale i konstrukce. Z práce odcházím mezi čtvrtou a pátou odpoledne. Pořád mi zbyde dost času na sport. K večeru si zajdu zaběhat, zaplavat nebo do fitka.

Vznik jakých modelů vozů ŠKODA jste již technicky doprovázel? Jak dlouho v průměru trvá vývoj od konceptu až po náběh série?

Když jsem po škole nastoupil, začal jsem projektem Rapid Spaceback. V rámci něj jsme řešili zajímavý koncept zadního víka, které se vyrábělo ve dvou verzích, s krátkým a dlouhým zadním sklem. Pro nás byla výzva najít takový kompromis, který umožňoval zachovat co nejvíc shodných dílů mezi oběma variantami. Poté jsem se podílel na vzniku ŠKODA Superb třetí generace (liftback i combi) a můj poslední projekt je následník modelu Yeti. Na toho se zvláště těším. Naše oddělení je aktivní hlavně v prvních dvou letech vývoje, kdy děláme takovou „hrubou stavbu“ vozu. Pak projekt předáme kolegům z odborných útvarů k dalšímu rozpracování konstrukce pro prototypy a dále pro realizaci sériové výroby.

Co Vás na Vaší práci nejvíce baví?

Jelikož jsme do projektu zapojeni hned od začátku, má člověk možnost vidět vznik vozu od prvních designových modelů. Mně osobně se nejvíce líbí ten rozhled, kdy člověk ovlivňuje a tvoří velkou část vozu a stará se o to, aby vše do sebe zapadalo, fungovalo a v konečném efektu tvořilo harmonický celek. Pak se mi také líbí možnosti osobního rozvoje, které ve ŠKODA AUTO máme. Před pár měsíci jsem například ukončil 1,5 roku dlouhou Job-Rotaci v jiném oddělení, která mě obohatila o nové zkušenosti a jiný pohled.

Kolik členů má Váš pracovní tým? Jak byste popsal atmosféru ve Vašem týmu a spolupráci s kolegy?

Naše oddělení má přibližně 30 spolupracovníků. Napříč vozem jsme rozděleni do čtyř skupin a to přední část, kabina, zadní část a kokpit. Spolu s ostatními odděleními koncepčního vývoje (tvorba povrchových ploch, aerodynamika a package/ergonomie) jsme zodpovědní za kompletní koncepční a designovou fázi včetně projekčního vedení. To znamená sbírání informací, přípravu podkladů pro rozhodnutí, organizování společných termínů, kde hledáme a navrhujeme řešení technických problémů napříč jinými odděleními, a spoustu dalších činností. Atmosféra v týmu je přátelská od prvního dne, kdy jsem nastoupil. Pro mne bylo hlavně skvělé mít možnost čerpat a učit se od starších kolegů s dlouholetými zkušenostmi.

Na závěr trochu záludná otázka. Jaké máte pocity, když v pondělí ráno vstáváte do práce?

Mám to štěstí, že mne má práce baví a naplňuje. To se pak hned jinak vstává. Je to dáno tím, že jsem věděl, co chci dělat a jakým směrem se chci dále rozvíjet. Důležité je, že ty možnosti tady jsou. A to je velká výhoda Škodovky. Navíc se o víkendech věnuji svým zálibám a tak jdu do práce odpočatý a s čistou hlavou.

 

Chcete také pracovat v Technickým vývoji ŠKODA AUTO? Podívejte se koho hledáme.

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.
Osobní údaje jsou využity za účelem zvýšení uživatelského komfortu tím, že si spřízněné webové stránky uloží informace o Vašem nastavení jako například volba jazyka, region, rozlišení obrazovky, souhlas s použitím cookies a další.
Osobní údaje jsou využity pro vytváření statistik, sledování a analýzu chování uživatele na internetových stránkách. Na jejich základě mohou být vytvářeny anonymizované reporty, z kterých je možné dohledat subjekt údajů pomoci určité kombinace osobních údajů subjektu v interních databázích.
Vaše osobní údaje jsou použity pro informování o produktech a službách ŠKODA AUTO a jiných subjektů, akcích, soutěžích, odebíraní novinek, reklamy, zasílání katalogu, vyhodnocování soutěží a následnému zasílání výher. Některé osobní údaje jsou použity i pro cílení výše uvedených sdělení. Vaše osobní údaje jsou dále použity pro zajištění provázanosti webů se sociálními sítěmi a možnost sdílení obsahu jejich prostřednictvím.