21. Února 2017

Škodováci se představují: Petr Vrba, seřizovač v Kvasinách

Jaké to je být Škodovákem 20 let? Petr Vrba, který pracuje jako seřizovač v Kvasinách, to moc dobře ví. Má možnost porovnat pracovní prostředí druhé poloviny devadesátých let s tím současným, prozradil nám specifika své práce i výčet benefitů, které nejraději využívá.

Petře, jaký obor jste vystudoval?

Jsem mechanik elektronických zařízení.

Jak dlouho ve ŠKODA AUTO pracujete?

V lednu tady budu 20 let.

Pracujete od začátku na stejné pozici?

Začínal jsem jako svářecí dělník. Na pozici seřizovače jsem přešel až asi po dvanácti letech.

Takže 12 let svářeč, teď 8 let seřizovač. Co práce seřizovače obnáší?

Starám se o chod robotizovaných linek. Zajišťuji pravidelné kontroly a opravy.

Jaké schopnosti jsou pro takovou práci potřeba? Jak jste je získal?

Musím vědět, jak roboty fungují a umět je programovat. Za mými dovednostmi je skryto mnoho školení, hlavně ze začátku. Mimo školení jsem se učil hlavně praxí za pomoci svého kolegy.

Proč jste šel před 20 lety pracovat do Škodovky, už asi není relevantní otázka, ale o to více mě zajímá, co Vás tu tak dlouho drží?

Bydlím 12 kilometrů od Kvasin a tenkrát to byl jediný dobrý zaměstnavatel v okrese. Teď tu jsem, protože mě práce seřizovače baví.

I po těch 8 letech Vás práce seřizovače opravdu stále baví?

Ano, opravdu. Seřizovače sice dělám 8 let, ale technologie se vyvíjí a s nimi se mění i naše práce. Stále se mám co učit. Navíc bych nenašel dva pracovní dny, které byly stejné. Pokaždé vzniknou jiné problémy a mám skvělý pocit, když se mi podaří je rychle vyřešit.

Je Vaše práce psychicky náročná?

Psychicky náročná trochu je. Hlavně proto, že se při poruchách hraje o čas. Dlouhé prostoje stojí firmu spoustu peněz, lidé tu sedí a čekají a já musím problém rychle identifikovat a vyřešit.

Vnímal byste nějaký rozdíl, kdyby stroje, o které se staráte, vyráběly něco jiného než auta?

Asi by to nebylo tolik zajímavé. Neviděl jsem výrobu jinde, ale tady je hodně komplikovaná. Roboty musí umět kupu různých funkcí a blokací a musí na sebe vše navazovat. Navíc se nám tu střídají na lince tři modely, o to je má práce rozmanitější.

Máte možnost porovnat pracovní prostředí v roce 1997 a 2016. Jak moc se za tu dobu změnilo?

Za těch 20 let se změnilo snad vše. Tehdy tu byla hrozná špína a hluk, na ergonomii se v té době celkově moc nehledělo a ani na to nebyly technologie. Postupem času se to lepšilo a dneska bych řekl, že je to v pohodě už i na svařovně, ve které bylo pracovní prostředí vždy jedno z nejhorších. Hluk už je dnes ani ne na polovině, v hale je třikrát více světla a čisto. Dříve na výrobních pozicích skoro nebyly ženy, dnes spoustu činností v pohodě zvládají. Práce ve výrobě už je zkrátka mnohem příjemnější.

Každý říká, že práce na lince je velmi těžká. V čem je tedy těžká?

Podle mě je těžší třeba tím, že si člověk nemůže odběhnout na 20 minut něco vyřešit, jako v kanceláři. Na lince člověk musí fyzicky být a stíhat třeba minutový takt.

Pracujete od začátku na tři směny? Občas slýchám, že se to nedá dlouhodobě vydržet. Vy to teď můžete buď potvrdit, nebo vyvrátit.

Mě to přijde úplně normální. Na tři směny pracuji celých 20 let, tedy od svých 18 let, a nepociťuji na sobě žádné následky (smích).

Pracujete jako seřizovač v nějakém týmu nebo úplně samostatně?

Máme tým. Je nás něco mezi patnácti a dvaceti, z toho čtyři seřizovači, pak výrobní dělníci a náš koordinátor. Asi mám na lidi v týmu celou dobu velké štěstí, protože jsem nikdy nezažil špatný kolektiv.

Trávíte s týmem čas společně i nad rámec pracovních povinností?

Třeba na jídlo chodím jenom s kolegou seřizovačem, protože hromadnou pauzu naopak využíváme pro naši práci. Když linka stojí, máme čas na údržbu a opravy. Ale občas máme nějaké týmové akce úplně mimo práci, třeba oslavy narozenin nebo vánoční večírky.

Máte možnost využívat spoustu zaměstnaneckých benefitů. Které z nich máte nejraději?

Měl jsem donedávna půjčené auto za zvýhodněnou cenu, využívám příspěvek na důchodové připojištění, dotovaná jídla v Eurestu, a když se mi narodily děti, hodily se mi speciální dny volna navíc. Určitě bych toho po hlubším zamyšlení vyjmenoval víc.

Řeknete nám na závěr, čím jste chtěl být jako malý?

Asi rally závodníkem, jako spousta malých kluků. Takže práce s auty byla v plánu od malička, jenom se to vyvinulo trochu jiným směrem (smích).

 

Chtěli byste se stát kolegy Petra? Seznam všech volných pozic v závodu Kvasiny najdete ZDE.