20. Únor 2017

Škodováci se představují: Tomáš Pačák, první doktorand ve ŠKODA AUTO

Za úspěchem značky ŠKODA stojí příběhy tisíců jejích zaměstnanců, kteří ze sebe každý den dávají to nejlepší. Kdybychom chtěli každého představit ve vlastním rozhovoru intenzitou jeden článek na jeden pracovní den, trvalo by nám to přibližně 100 let. Byla by ale škoda pár příběhů neodkrýt. Vybrali jsme tak několik osobností napříč oblastmi a pozicemi a vy máte nyní šanci je poznat.

Jak Vás napadlo se přihlásit do Doktorandského programu ŠKODA AUTO? Jak jste tu dlouho?
Ještě před koncem magisterského studia mi byla nabídnuta možnost doktorského studia v Ústavu strojírenské technologie na ČVUT v Praze. Zprvu jsem o dalším stupni vzdělání ani nepřemýšlel, ale součástí nabídky byla také spolupráce se ŠKODA AUTO v rámci nově otevřeného Doktorandského programu. Jelikož spolupráce s takovou společností v oboru strojírenství hodně znamená a práce pro ŠKODA AUTO byl jedním z mých osobních cílů, bylo rozhodnutí rychlé a jednoduché. Po třech letech v Doktorandském programu rozhodnutí určitě nelituji.

V čem Vás posunul Doktorandský program dále?
Doktorské studium, spolu s Doktorandským programem ve ŠKODA AUTO, mě znatelně posunulo. Věřím, že pokud bych po ukončení magisterského studia šel do normální praxe, můj osobní rozvoj by byl mnohem pomalejší. V rámci programu jsem byl např. vystaven okamžikům, kdy jsem se musel na různých akcích účastnit jako aktivní prezentující nebo přednášející, a to málokdy v českém jazyce. Jednalo se například o každoroční setkání koncernových doktorandů na akci PRO.MOTION ve Wolfsburgu nebo prezentace projektu a téma dizertační práce ve Volkswagenu v Hannoveru a v Osnabrücku. Ještě během studia jsem měl z prezentování vždy trému, dnes se mohu postavit před skupinu lidí a s klidem prezentovat i v cizím jazyce. Časově byl program velmi flexibilní, mohl jsem si upravit docházku podle vlastní potřeby. Většinou jsem trávil 3 dny v týdnu na univerzitě v Praze a 2 dny v Mladé Boleslavi. Měl jsem zároveň veliké štěstí, jelikož práce na oddělení i téma mé dizertační práce byly úzce spjaty.

Přibližte nám, prosím, čím se zabýváte ve Vaší dizertační práci a co je jejím cílem.
Ve své práci se zabývám lisovacím procesem plechových dílů, konkrétně částí karoserie. Během lisování dílů karoserie vznikají vady, které vedou ke geometrické nestálosti tvaru, tzv. odpružení materiálu. Tato změna tvaru je oproti navržené geometrii nežádoucí. Cílem dizertační práce je s využitím numerických simulací navrhnout metodiku, která povede ke zlepšení lisovacího procesu a odstranění této vady.

Jaké ohlasy dizertační práce sklidila na akademické půdě?
V závěru pozitivní, avšak větší ohlasy směřovaly ze strany ŠKODA AUTO a celkově z koncernu VW, kde byla práce prezentována na koncernových setkáních a konferencích. Téma práce se zabývá aktuálním problémem, který se podobně pokouší řešit také kolegové v Audi, Volkswagenu a vůbec celosvětově. Z toho důvodu je o téma odpružení materiálu v praxi veliký zájem.

Přispěla Vaše dizertační práce jakýmkoliv způsobem k chodu oddělení Konstrukce lisovacího nářadí ve ŠKODA AUTO?
Jednoznačně ano. Hlavním výstupem práce je metodika, která popisuje, jak ke zmíněnému problému přistupovat. V dnešní době je sice běžné využití numerických simulací, avšak v případě odpružení materiálu není stále jednoznačné, jak numerické simulace nastavit a jakými nástroji problém analyzovat. K tomuto velmi přispívá sjednocená metodika analýzy a kompenzace odpružení.

Jak vypadá Váš běžný pracovní den ve ŠKODA AUTO?
Můj pracovní den začíná velmi brzy, jelikož do Mladé Boleslavi dojíždím z Prahy. Po první činnosti, která se každé ráno opakuje, a to je zapnutí PC, následuje řešení aktuálních projektů. Např. letos v létě jsme dokončovali velmi zajímavý projekt výroby lisovacího nářadí pro nové Audi A3. V průběhu pracovního dne se pohybuji hlavně mezi dvěma programy, CATIA pro 3D modelování a AutoForm pro virtuální simulování lisovacího procesu. Velmi běžnou činností je také prezentování dílčích částí projektu na týmových setkáních nebo před vedením. Jelikož je má pracovní náplň pohybově méně náročná, po odchodu z práce každý den navazuji nějakou sportovní aktivitou, aby byl den vyvážený, nejčastěji během nebo kickboxem.

Od července jste do ŠKODA AUTO nastoupil na plný pracovní úvazek. Pokračujete na oddělení, kde jste působil v rámci Doktorandského programu? Byla to pro Vás jasná volba?
Práce pro jiné oddělení nepřipadala v úvahu hned z několika důvodů. Tím hlavním bylo, že již během předchozí doktorandské praxe jsem se postupně zaučoval a získával zkušenosti. Nástup na plný úvazek tak nebyl vůbec stresující, jelikož nešlo o tak velikou změnu. Prakticky od prvního dne jsem se mohl plně zapojit do pracovního procesu. Druhým důvodem bylo vyhovující přátelské prostředí v dobrém kolektivu, kde si všichni pomáhají. Konkrétně oba nadřízení, Pavel Umáčený i Petr Chaloupecký mi jsou vždy nápomocni při řešení jakýchkoliv problémů, ať už studijních, nebo pracovních.

Co Vás v práci motivuje?
Při práci mě nejvíc motivuje, když mě samotná práce baví, a také, když má práce nějaký smysl. Naštěstí jsou při mé práci oba faktory naplněny, denně jsou vidět výsledky našeho oddělení na koncernových vozech všude kolem nás. Zároveň mě motivuje možnost se dále rozvíjet, zejména profesně a osobně.

Čím jste chtěl být jako malý?
Jako malý kluk a tenkrát ještě mladý hokejista, začínající již od šesti let, jsem to měl s vysněným povoláním jednoduché. Mým snem bylo živit se hokejem a hrát po boku známého útočníka Saku Koivu v Montreal Canadiens.

Jaké zvíře Vás napadne jako první, když se řekne ŠKODA AUTO?
Zajíc! Kdo nevstoupil do závodu v Mladé Boleslavi, neuvěří, že po celém závodě pobíhají stovky malých či velkých zajíců. Závod se jim stal vlastním domovem a ani jim nevadí rušná logistika. Když jdu pak z práce přes závod a přes cestu mi sem tam skáče zajíc, tak mi to vždy zvedne náladu.

 

Chcete vědět více o Doktorandském programu ŠKODA AUTO? Navštivte sekci Programy pro studenty.

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.
Osobní údaje jsou využity za účelem zvýšení uživatelského komfortu tím, že si spřízněné webové stránky uloží informace o Vašem nastavení jako například volba jazyka, region, rozlišení obrazovky, souhlas s použitím cookies a další.
Osobní údaje jsou využity pro vytváření statistik, sledování a analýzu chování uživatele na internetových stránkách. Na jejich základě mohou být vytvářeny anonymizované reporty, z kterých je možné dohledat subjekt údajů pomoci určité kombinace osobních údajů subjektu v interních databázích.
Vaše osobní údaje jsou použity pro informování o produktech a službách ŠKODA AUTO a jiných subjektů, akcích, soutěžích, odebíraní novinek, reklamy, zasílání katalogu, vyhodnocování soutěží a následnému zasílání výher. Některé osobní údaje jsou použity i pro cílení výše uvedených sdělení. Vaše osobní údaje jsou dále použity pro zajištění provázanosti webů se sociálními sítěmi a možnost sdílení obsahu jejich prostřednictvím.