↓  Zobrazit pozice
7. Června 2021

Navrhujeme showroomy, které prodávají

Na první pohled obyčejná industriální hala na pražském Zličíně, obklopená sklady. Že tu nemůžete čekat žádné překvapení ani sofistikovaný design? Zdání klame. „Tak pojďte dál,“ vítá nás Pavel Kulíšek, který má ve ŠKODA AUTO na starost rozvoj obchodní sítě. Otevírá nenápadné šedé dveře, za kterými se nachází zcela jiný svět. Technologiemi nabitý digitální showroom, kde se testují možnosti, jak vozy prodávat. Prohlížet si ho sem jezdí dealeři z celého světa.

 

Světlomety Enyaqu iV v pastelovém odstínu arctic silver hledí na novou Octavii v barvě corida red. Jen o kousek vedle stojí tajemný Superb, zahalený do černočerné crystal black. Naleštěným novinkám z flotily ŠKODA AUTO dělají společnost bicykly, vystavené jako umělecká díla. Na stěnách visí to nejlepší z příslušenství pro jednotlivá vozidla a v téměř každém rohu najdete elegantní odpočinkovou zónu, vybavenou nábytkem, který kombinuje přírodní dřevo s industriálními prvky.

„Většina věcí vznikala na míru, jde o prototypy v moderním ŠKODA designu. Vybavení a nástroje, které tu vidíte, pak nabízíme dealerům,“ začíná nad kávou vyprávět Pavel Kulíšek. Pije ji z minimalistického kovového šálku, který do interiéru perfektně zapadá. První znamení, že v tomhle prostoru se myslelo i na detaily. „A ta křesla jsou taky super, viďte?“ přejíždí rukou po šedém polstrování. „To všechno je Mirkovo dílo,“ dodává.

Trochu offline, trochu online. V testovacím showroomu si vychutnáte skvělou kávu v odpočinkovém lounge, možnosti jednotlivých modelů zase prozkoumáte ve virtuálním prostředí.

Na mysli má Jaromíra Kuhna, hlavního architekta a designéra ŠKODA AUTO, který měl na starost i podobu testovacího showroomu. Hlavní výzvou bylo do nábytku a jednotlivých doplňků zakomponovat technologie. Třeba dotykové obrazovky, šikovný prodejní nástroj, díky kterému může prodejce zákazníkovi představit, jak by daný model vypadal v jiné barvě či výbavě. Návštěvník ale může showroom objevovat i zcela sám, třeba pomocí QR kódů, nalepených na jednotlivých vozech. Stačí je naskenovat a pak už jen prozkoumávat informace o daném modelu. „Zkuste to třeba tamhle na oktávce,“ pobízí Pavel. A opravdu – po načtení kódů se spustí video, které představuje informace o adaptivním tempomatu.

Najdete zde ale i velké obrazovky, zakrývající téměř celou stěnu. „Tohle řešení se zase může hodit dealerům, kteří chtějí prodávat v centru města. Dokáže totiž zaujmout i lidi, kteří kolem jen procházejí. Například ve Skandinávii a Indii jsou některá dealerství součástí nákupních center, a právě tam se takové řešení skvěle hodí,“ vysvětluje Pavel Kulíšek. „Produkty dealerům ale rozhodně nevnucujeme, vždy chceme, aby jejich uplatnění dávalo v dané lokalitě a prostoru smysl a investice se vyplatila. Vše se odvíjí od vzájemné spolupráce mezi importérem a ŠKODA AUTO.“ A samotný vývoj jednotlivých technologických řešení? Ten je částečně outsourcovaný a spolupracuje na něm také ŠKODA IT.

i

Jak vznikal testovací digitální showroom?

V roce 2017 plánovala ŠKODA AUTO vstup do Jižní Koreje. „Tamní automotive trh je vysoce konkurenční. Proto jsme hledali cesty, jak požadavkům zákazníků přizpůsobit i prodejní síť a začali jsme vyvíjet sofistikované digitální nástroje, které by mohli jihokorejští prodejci využívat,“ popisuje Pavel Kulíšek. „A protože jsme potřebovali i prostor, kde bychom je testovali a představovali, zrodil se testovací zličínský showroom.“ Ze vstupu na jihokorejský trh nakonec sešlo, poptávka po digitalizaci se však mezitím zvedla všude ve světě. Projekt se proto nezastavil a dnes se díky němu mladoboleslavské nápady uplatňují po celé zeměkouli.

Prostor má sloužit jako ukázka, co všechno je v prodejně možné realizovat a jak může pomoct digitalizace. „Je to v podstatě kopie či maketa klasického showromu. A zároveň taková laboratoř, kde se nebojíme experimentovat a posouvat hranice prodejních možností,“ upřesňuje Pavel. Ne náhodou se showroom nachází nedaleko pražského letiště. „Chodí se sem inspirovat dealeři z celého světa. Ať už plánují otevřít zcela novou pobočku, nebo jen adaptovat tu stávající. Nechtěli jsme, aby museli cestovat přes celou Prahu,“ vysvětluje Pavel. Řada z nich pak odchází s jasnou vizí: tohle chci ve svém showroomu taky. A někdy dokonce rovnou všechno najednou.

Pokud totiž showroom dobře promyslíte, zvyšujete šanci, že se auto prodá. „Chceme, aby naše produkty přinesly přidanou hodnotu jak dealerovi, tak zákazníkovi. Jednotlivá řešení zároveň zasazujeme do prodejního procesu – tak, aby prodejce vždy věděl, kdy má nástroj použít. Každý zákazník je totiž v jiné fází rozhodování. Potvrzuje se, že prodejny, které implementovaly naše řešení, dokážou klientovi lépe prodat například vyšší výbavu,“ popisuje Pavel Kulíšek.

i

Jak to v testovacím showroomu chodí během pandemie?

Tak jako většina dalších aktivit ŠKODA AUTO, i představování testovacího showroomu a digitálních prodejních nástrojů se muselo přesunout do online prostředí. „Děláme virtuální prohlídky v přímém přenosu, novinky dealerům představujeme aspoň na dálku. Je zásadní, aby věděli, že navzdory pandemii jedeme dál a neustále přicházíme s inovacemi,“ vysvětluje Pavel Kulíšek.

Pomocí digitálních nástrojů lze názorně ukázat i možnosti, jak produkty a design kombinovat, od kol až po barvu laku. „Než aby dealer zdlouhavě popisoval, jak může daný model vypadat a co může umět, rovnou to zákazníkovi ukáže. Někdy s nadsázkou říkáme: lepší jednou vidět než pětkrát slyšet.“ Již brzy přibude nablýskaným obyvatelům zličínského showroomu společnost – nová Fabia. Na trh by měla přijít koncem léta 2021. „Už teď přemýšlíme, jak ji v showroomu představit,“ těší se Pavel. „Přijďte se zase podívat!“

Pavel Kulíše

Pavel Kulíšek

koordinátor prodejní sítě

Ve ŠKODA AUTO působí od roku 1990. „Lidé se mě často ptají, jak je možné, že jsem tu vydržel tak dlouho. A já odpovídám, že mě hrozně baví diverzita firemního prostředí a příležitosti, které tu mám. Škodovka je obrovská firma, kde si můžete zkusit práci v téměř jakékoli oblasti, od marketingu až po výrobu či zdravotnictví,“ vypráví. Sám začínal v oddělení kvality, pak zamířil do servisních služeb a dostal se až k prodeji, kde už zakotvil. Pracuje tu desátým rokem. V minulosti měl na starost například školení prodejců, teď rozvíjí celou prodejní síť.
„Staráme se o to, aby dobře fungovala. Vytváříme prodejní strategie a investorům, kteří se rozhodnou otevřít dealerství ŠKODA AUTO, pomáháme, aby byznys správně běžel. Prodej se zkrátka snažíme co nejvíc podporovat – třeba právě skrze digitální prvky v showroomech. Dealerská síť je živý organismus, který se neustále vyvíjí. Troufám si říct, že co se týče řešení pro showroomy, v rámci koncernu patříme mezi trendsettery,“ popisuje hrdě. Díky pracovním cestám už obletěl celý svět, podíval se mimo jiné do Indie, Číny, Spojených arabských emirátů nebo Kolumbie. „Je nesmírně cenné poznávat smýšlení místních, pak danému trhu můžeme lépe přizpůsobit nabízená řešení,“ říká. A kdyby měl práci ve ŠKODA AUTO popsat třemi slovy? „IQ + srdce = ŠKODA.“

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.