↓  Zobrazit pozice
8. Dubna 2021

Nejkrásnější věc na IT? Pořád se máte co učit

Co se vám vybaví, když se řekne SAP? Možná praktický podnikový software pro správu financí či jiných byznysových procesů. Možná hodiny strávené nad počítačem. Možná Luděk Pavlík, zakladatel a vedoucí kompetenčního centra, které zajišťuje SAP řešení pro celý koncern Volkswagen. V rozhovoru prozradil, díky čemu si dokáže zapamatovat jména 150 lidí i proč by měl být správný ajťák vždy ve střehu.

 
Dobrý den, pane Pavlíku, slyšíme se dobře?

Slyšíme, všechno v pořádku.

Takovými slovy teď asi začíná většina schůzek, viďte.

Je to tak. Pro nás to ale zas taková změna není, SAP Kompetenční centrum má klienty po celém světě, proto jsme byli na online meetingy zvyklí i před vypuknutím koronavirové pandemie.

Takže žádná velká změna.

Jak v čem. Se svými klienty z Ruska, Číny či Indie jsme komunikovali online skoro dennodenně, ale jezdili jsme za nimi i například na takzvané kick off meetingy, kde jsme nastavovali spolupráci. Důležitý byl nejen projekt jako takový, ale i jeho lidský aspekt. Při osobním kontaktu si daleko lépe získáte důvěru druhého, dokážete efektivněji řešit konflikty i nejasnosti. Teď bohužel necestujeme skoro nikam a do kanceláří chodíme minimálně – jen v nutných případech. Jsme zodpovědným zaměstnavatelem, chceme své kolegyně a kolegy maximálně chránit.

Vidí to vaši zaměstnanci stejně? Taky chtějí co nejvíc pracovat na dálk
u? Situaci rozumí a chápou ji. Ale je pravda, že už jim chybí sociální kontakt a neformální setkávání, která jsou pevně zakořeněná v naší firemní kultuře. Vedoucí týmů za běžných okolností pořádají společné snídaně, občas zajdou se svým týmem nebo klienty na večeři, pivo či sklenku vína. To chybí snad většině z nás.
Luděk Pavlík

Luděk Pavlík

vedoucí kompetenčního centra SAP

Vystudoval informační systémy na Humboldtově univerzitě v Berlíně. Po absolvování studia nastoupil do IT oddělení ŠKODA AUTO, kde od roku 1993 působil v různých manažerských pozicích. V letech 2004–2009 byl zodpovědný za provoz centrálního datového centra koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu, poté řídil IT ve třech indických koncernových společnostech. V roce 2012 založil SAP kompetenční centrum, které dodává IT projekty a služby v rámci celého koncernu Volkswagen a je nedílnou součástí ŠKODA IT. Centrum se pod jeho vedením nestále rozšiřuje. Teď tu pracuje kolem 150 lidí, dalších třicet by v budoucnu mělo přibýt.
Daří se vám navzdory všem omezením udržet ve firmě dobrou náladu?

Věřím, že ano. Snažíme se co nejvíc aktivit přesunout do online prostředí, včetně těch vzdělávacích, které jsou velmi oblíbené. Zaměstnanci tak nadále chodí na kurzy angličtiny či němčiny, absolvují workshopy a školení. Osvědčila se nám i práce s takzvaným SAP hubem, který nabízí celou škálu online kurzů. Zásadním tématem je pro nás rozvoj soft skills a komunikačních dovedností, které se teď, v době práce a vedení týmů na dálku, rozhodně hodí.

Někdo by možná namítal, k čemu jsou ajťákům workshopy pro rozvoj sociálních dovedností, když sedí za počítačem a programují.

Přitom se bez jemných dovedností neobejde nikdo, zvlášť v mezinárodní firmě, jako je ta naše. Sám jsem žil dvanáct let v Německu a později tři roky zastupoval koncern Volkswagen v Indii. Kulturní rozdíly a bariéry v komunikaci jsou někdy tak obrovské, že můžou bránit úspěšné realizaci projektu. Zohledňovat myšlení druhých je klíčové, stejně jako vzájemné porozumění. A bez toho se neobejde ani „obyčejný“ IT specialista. Proto je rozvoj soft skills a vzdělávání zaměstnanců v oblasti mezikulturních odlišností pro SAP centrum stěžejní.

Luděk Pavlík byl u vzniku SAP centra, které pod jeho vedením už devět let roste. Poptávka po IT specialistech stoupá.

i

Podle čeho se určuje, v jakých oblastech se bude zaměstnanec rozvíjet?

„Vytváříme takzvané kompetenční matice. Ty vždy odpovídají dovednostem, které by měl mít zaměstnanec ve vztahu ke své pracovní pozici. Pak stanovíme konkrétní rozvojový plán,“ popisuje vedoucí SAP centra Luděk Pavlík. Kompetenční matice je úzce navázaná na strategii centra jako takového. Jednou za tři měsíce se pak vyhodnocuje, jak zaměstnanec v seberozvoji pokračuje, a stanovují se další kroky.

Na co při náboru nejčastěji lákáte?

Kromě zmiňovaného mezinárodního prostředí a možnosti seberozvoje je velkým lákadlem i nová budova Visionary v pražských Holešovicích. Podařilo se nám tu vybudovat moderní coworking, kde mají zaměstnanci veškerý komfort, od fotbálku přes brainstormingové místnosti až po zdi obložené mechem. Atraktivní pracovní prostředí se stává nutností a musím říct, že se nám investice vyplatila. Od té doby nacházíme ještě víc talentů.

Odcházejí taky méně?

Rozhodně. Fluktuaci nikdy zcela nezastavíme, neustále však hledáme řešení, jak ji zpomalit. Individuální práce se zaměstnancem, bourání bariér mezi staršími a mladšími zaměstnanci, pravidelná komunikace a umění naslouchat jsou to nejmenší, co můžeme udělat. Čím větší je sounáležitost týmu, tím víc se zvyšuje šance, že u nás většina zůstane a využije perspektivy vlastního profesního růstu.

Holešovické centrum Visionary představuje atraktivní pracovní prostředí, na které SAP centrum láká hlavně mladší generace. Nechybí tu ani fotbálek či chilloutové zóny.

Vedete 150 lidí. Pamatujete si všechny?

Snažím se. Hodně mi pomáhají takzvané čtvrtletní rozhovory a systém Book Your Boss. Mám vypsané termíny, kdy jsem k dispozici každému. Sejdeme se a v drtivé většině případů se nebavíme o práci, nýbrž o neformálních tématech. Budování vztahů se zaměstnanci je základ. A věřím, že každý by měl mít možnost pořádně poznat svého šéfa.

Absolvujete i vy sám nějaká školení, která posouvají vaše dovednosti dál?

Letos mě například čeká čtyřdenní rozvojový kurz s top managementem, který by měl ještě prohloubit naši dovednost spolupracovat. Za zásadní však považuji sebevzdělávání na denní bázi. Víte, když děláte v IT, nemůžete jen sedět na kancelářské židli a čekat, že i za deset let budete v obraze. Tenhle obor je nesmírně dynamický. Jak rád říkám: kdo chvíli stál, stojí opodál. Stačí si uvědomit, jak velký pokrok udělaly smartphony nebo umělá inteligence za posledních pár let. Ještě před dvaceti lety jsme o takových věcech četli ve verneovkách! Musíte být zkrátka ve střehu, sledovat nové technologie a trendy. A právě to nás, ajťáky, nejvíc baví a naplňuje.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.