↓  Zobrazit pozice
20. Ledna 2020

Roboti ve ŠKODA AUTO vyrábějí vozy už mnoho let. Ti noví jsou chytřejší

Roboti a výroba automobilů k sobě neodmyslitelně patří již desítky let. Většina lidí si představí svařovací roboty nebo robotickou ruku. Ty se v automobilovém průmyslu stále používají, nejmodernější roboti se ovšem s těmi starými nedají srovnávat. Využívají kamery, senzoriku, jsou senzitivní a také o dost chytřejší.

Roboti a robotika mají ve ŠKODA AUTO dlouhou historii, vždyť už v roce 1964 se při výrobě přelomového modelu ŠKODA 1000 MB využívalo automatické bodové svařování karoserie. Konvenčních robotů, kteří se sami nedokáží učit, a „pouze“ vykonávají práci podle zadání, má ŠKODA AUTO stovky. Tito roboti jsou řízeni vstupním algoritmem, který nereaguje na změny okolního prostředí nebo některých vstupních podmínek. Typickým příkladem jsou svařovací roboti, kteří vědí, v jakých bodech mají provádět sváření, jak dlouho a jakým proudem. Jsou ovšem natolik jednoduší, že jsou z bezpečnostních důvodů umístěni v ochranné kleci.

Postupně se zvyšuje počet kooperativních a senzitivních robotů. Těch jsou zatím ve výrobních závodech automobilky jednotky kusů. A byla to právě ŠKODA AUTO, která měla tohoto robota v Česku jako první. Když tyto stroje rozpoznají překážku, zastaví se a čekají, dokud překážka nezmizí, případně hledají vlastní cestu, jak překážku bezpečně překonat. Například typ Kuka IIWA (Intelligent Industrial Work Assistent) je nasazen na takové činnosti, které jsou pro člověka ergonomicky složité.

Kooperativní typy robotů spíše pomáhají s fyzicky náročnými operacemi, například zvedají a manipulují s těžkými předměty. Zajímavé je i cenové srovnání: konvenční robot ve výrobě přijde nejméně na 30 tisíc euro (cca 7,5 milionu korun), senzitivní je jednou tak dražší.

„Například Kuka IIWA už umí sám přemýšlet, nebo spíše hledat různé cesty, aby vyřešil zadanou úlohu. Stejně jako konvenční robot, dostane konkrétní zadání, ale už umí vyhodnocovat, co se okolo něj děje. Když narazí na překážku, sám si zvolí správnou cestu, nebo dokáže zareagovat na odpor a změnit podle něj intenzitu tlaku a uzpůsobit chování tak, aby nedošlo k nebezpečné situaci.“ říká Petr Hofman, IT expert ze ŠKODA AUTO.

Robot člověka nenahradí

Dovednosti robotů se neustále rozvíjejí. V této souvislosti se často mluví o tom, zda roboti v budoucnu nahradí člověka. Podle odborníků roboti a umělá inteligence práci lidem rozhodně nevezme. Dobré je se na celou problematiku dívat tak, že roboti zastanou monotónní práce a zaměstnancům budou pomáhat. Jejich vývoj vytvoří nové obory a pracovní pozice, které dosud neexistovaly.

„Roboti budou s lidmi spolupracovat a pomáhat jim. Zastanou práce, které jsou pro člověka těžké nebo přímo nemožné. Například náš senzitivní robot má sedm os pohybu. To mu umožňuje dělat takovou práci, kterou by člověk ani vykonat nemohl,“ říká Petr Hofman.

Podle něj roboti nemohou lidský faktor nikdy nahradit úplně. Navíc budou potřeba noví pracovníci, kteří budou s roboty umět komunikovat a starat se o ně. „I proto je dnes kladen důraz na nové dovednosti, které zaměstnanci dříve nepotřebovali,“ dodal Hofman.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.