V Mladé Boleslavi od roku 2014 najdete špičkové vývojové a testovací centrum pro pohonné jednotky, do kterého automobilka investovala 1,2 miliardy korun. V Motorovém centru ŠKODA AUTO kromě vývoje benzínových motorů s vícebodovým vstřikováním (MPI) zajišťuje rovněž zástavbu koncernových agregátů do svých modelů a samotné důkladné testování.
„Je třeba si uvědomit, že nejen předpisy, ale i klimatické podmínky se v různých koutech světa výrazně liší,“ říká vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve ŠKODA AUTO Martin Hrdlička.
„Motory musí být připraveny na rozdílné emisní normy, dramaticky odlišné teploty, vysokou nadmořskou výšku, rozdílnou kvalitu paliv nebo používání součástek od několika různých dodavatelů.“
Méně známým faktem je, že stejné agregáty se používají v mnoha různých modelech, ale pro každý z nich je potřeba před sériovou výrobou motor specificky naladit. Jedná se například optimalizaci řídicí jednotky, chlazení, výfukového a sacího systému a zajištění nezbytných funkčních a homologačních zkoušek.
A jak takové testování probíhá? Na 15 zkušebních stavech se zkouší agregáty s výkonem až 400 kW a točivým momentem až 750 Nm. Každý stav je umístěn v samostatné místnosti, která je dokonale odhlučněná a zabezpečená proti požáru. Celé zařízení je uloženo na vzduchem odpružených litinových deskách vážících až 40 tun, které zabrání přenosu vibrací do celé budovy Motorového centra.
Vzduchotechnika odvádí spaliny od výfuku okamžitě pryč. Mezi jednotlivými stanicemi jsou umístěny analyzátory pro měření složení emisí testovaných motorů. Každý zkušební prostor je z akustických a bezpečnostních důvodů od obsluhy oddělen lepeným „neprůstřelným“ sklem.
Pro testování se motor připravuje předem na speciální paletu, kam se pevně uchytí. Příprava agregátu ke zkoušce – sestavení, uchycení do palety atd. – trvá několik desítek hodin, jeho umístění na zkušební stav je pak otázkou pouhých několika minut.
Technici ho propojí s elektrickou brzdou motoru, připojí na požadovanou měřící techniku a zajistí přívody paliva a chladicí kapaliny. Za zmínku stojí i to, že testovat zde je možné mnoho různých druhů pohonných hmot, od benzinu přes naftu, CNG, LPG, ethanol až po speciální palivo pro závodní motory. Plnící stanice mají zásobníky na 50 tisíc litrů.
Další oblastí, kterou se technici v Motorovém centru zabývají, jsou vývoj a zkoušky převodovek. K plnění tohoto náročného úkolu byla nedávno otevřena nová zkušebna, ve které je nainstalováno 5 špičkových zkušebních stanovišť. Na nich se zkouší stávající sériová provedení, ale i nové komponenty a převodovky, které budou v automobilech jezdit až za několik let.