23. Září 2019

ŠKODA si před 50 lety koupila svůj první počítač, legendární IBM 360

V současné době najdete osobní počítač téměř v každé kanceláři nebo domácnosti a práce s ním připadá většině lidí zcela přirozená. Když nastoupíme do stroje času a přesuneme se o padesát let zpátky, do srpna 1968, zjistíme, že ve ŠKODA AUTO – tehdy AZNP, Automobilové Závody, národní podnik – právě objednali svůj první sálový počítač (anglicky mainframe).

Automobilka koupila americký počítač IBM 360. Tento špičkový model pomáhal například ve vesmírném středisku v Houstonu v létě 1969 při prvním přistání člověka na Měsíci. Pro mladoboleslavskou automobilku byla koupě prvního sálového počítače velká věc.

ŠKODA si pořídila nejmenší verzi označovanou číslicí 30. Jednotlivé varianty se lišily výkonem a velikostí, „třicítka“ vážila necelých 800 kilogramů a zabírala prostor jako velká šatní skříň. Rychlost 30 000 operací za sekundu je z dnešního pohledu úsměvná; násobně větší výkon má v 21. století nejlevnější telefon za pár set korun.

Zpátky do roku 1968. V té době se naplno rozjela výroba v mnoha ohledech přelomového modelu ŠKODA 1000 MB; AZNP v tu dobu zaměstnávalo 18 930 pracovníků a ročně produkovalo zhruba 112 tisíc automobilů. Z historického hlediska je zajímavé, že smlouva mezi AZNP, podnikem zahraničního obchodu a americkou firmou IBM byla podepsána prvního srpna. Bylo to jen pár dní před vtrhnutím okupačních vojsk a pamětníci se shodují, že pokud by se smlouva podepsala o měsíc později, museli by IT technici pracovat se sovětskými „stroji“, americký by to být nemohl.

Počítač výměnou za rajčata

Kuriózní byla samotná platba za počítač. V komunistickém Československu IBM sice paradoxně mělo jednoho obchodního zástupce, který měl kancelář v pražském hotelu Alcron, nesměl ale nikoho zaměstnávat a veškeré nákupy a školení probíhaly v nejbližším zastoupení. A to bylo ve Vídni. A právě zde se uskutečnil samotný prodej.

Nebylo to vůbec jednoduché. AZNP ve spolupráci s podnikem zahraničního obchodu nejprve do Rakouska exportovalo několik kusů modelu ŠKODA 1000 MB. Nemohla je prodat přímo zákazníkům, takže za automobily dostala zeleninu. Ta se ještě v Rakousku prodala a za utržené šilinky se financovala koupě sálového počítače. Mladší čtenáři asi teď kroutí hlavou, ale koncem šedesátých let byl nákup veškeré výpočetní techniky v ČSSR centrálně plánované a vycestovat mimo komunistické státy se dalo jen náležitým prověřením ze strany státních orgánů.

 Z dnešního pohledu zní neuvěřitelně, že pro počítač nebyl na podzim 1969 dostavený plánovaný sál výpočetního střediska v druhém patře budovy, ve které dnes sídlí většina IT týmu. Škodováci ale zaimprovizovali a počítač nechali firmou IBM dovézt do suterénu panelového domu a zde jej provozovali do jara 1970.

IBM 360 nemělo za 20 let jedinou poruchu

O počítač se starali dva vyškolení technici. Jeden z nich, Vladimír Regner, vzpomíná, že za dvacet let neměl počítač žádnou elektronickou poruchu. Řešily se jenom spotřební záležitosti: u tiskáren se musel měnit řetěz, u magnetických pásek bylo třeba čistit hlavy. Další zajímavostí je, že počítač snímal šest typů děrných pásek, což pochopitelně přinášelo problémy.

„Počítač je svým vybavením určen především pro hromadné zpracování dat, především z oblasti plánování, kalkulace, materiálního zásobování, fakturace optimalizačních výpočtů a řady dalších agend obdobného charakteru,“ napsaly tehdejší podnikové noviny Ventil.

Třebaže v sedmdesátých letech probíhala normalizace, počítač IBM automobilka dovybavila na maximální úroveň a postupně jej doplňovala dalšími počítači pro zpracování mzdové agendy, účetních uzávěrek ale i pro řízení výroby. Sálový počítač IBM 360/30, jenž pomáhal také s vývojem automobilů (například modelu 105/120 nebo přelomového Favoritu), sloužil v Mladé Boleslavi obvykle v nepřetržitém provozu. Nepracovalo se na něm jenom během plánovaného servisu (každý týden 3-4 hodiny).

Bohužel, nezachoval se. V dnešní době, kdy počítače jsou brány jako spotřební věc, zní až neuvěřitelně, že IBM 360/30 v automobilce sloužilo nepřetržitě dvacet let. Naposledy jej technici zapnuli začátkem devadesátých let.

Technická výbava IBM 360/30 v AZNP

  • Operační paměť: 64 kB
  • Rychlost: 30 000 operací za sekundu
  • Programové vybavení: operační systém DOS, programovací jazyk Assembler, PL1 a Cobol a databázový program BOMP určený pro automobilky
  • Paměťová zařízení: diskové jednotky – 4 stojany po 7,2 MB a 3 stojany 29 MB; 4 magnetické pásky, 2 snímače děrných štítků a 2 snímače děrných pásek
  • Tiskárny: 2 řetězové s hydraulickým posuvem papíru (1000 řádků/min)

Zpátky do přítomnosti: automobilka ŠKODA AUTO patří mezi přední IT společnosti v České republice. Pro zajímavost několik čísel:

  • Ve ŠKODA AUTO je téměř 17 tisíc pracovních stanic.
  • Počet serverů datového centra překračuje 6500 kusů a celková délka kabeláže je delší než 210 kilometrů.
  • Aktuální výpočetní kapacita datového centra činí 15 petaFLOPS, tedy 15 biliard výpočetních operací za sekundu.
  • A třeba web skoda-auto.cz má každý měsíc půldruhého milionu návštěv.

Historie je důležitá, avšak u nás najdete jen nejnovější technologie.

Nastavení cookies

Uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami
Statistika a analýza chování uživatele
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložit nastavení

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.