21. Únor 2019

Doktorandský program? Asi nejlepší náhoda, která mě potkala

Aleš Vysocký veletrh pracovních příležitostí jen proletěl. Na doktorandský program ŚKODA AUTO ho upozornil až jeho profesor. Ze zdánlivé náhody se ale brzy stala několikaletá praxe a návrh pracoviště ve spolupráci s robotem – svařovny.

Při podávání přihlášky na doktorské studium jsem veletrh pracovních příležitostí jen proletěl. Naštěstí byl pan profesor, ke kterému jsem se hlásil všímavější, a upozornil mě na zajímavé téma, která ŠKODA AUTO v rámci doktorandského programu nabízela.

Pro studenta robotiky je firma, ve které pracují stovky robotů, asi tou nejlepší volbou. Už samotné výběrové řízení završené Assessment centrem je zážitek a dobrá zkušenost. Zároveň jsem se zde také poprvé setkal s vysokým managementem firmy.

Spolupráce robota s člověkem ve ŠKODA AUTO

Zabývám se spoluprací robota s člověkem, a tak mé zadání znělo jednoduše: vymyslet, jak by se tato technologie dala využít ve svařovně.

Několik měsíců jsem poznával provoz a hledal možné skulinky ve vysoce automatizované výrobě. Zároveň jsem musel být v obraze ohledně dostupných technologií. Díky tomu jsem měl možnost navštívit veletrhy, ale také poznat společnosti, které samy přicházely do ŠKODA AUTO ukázat novinky, nebo naopak zvaly na prezentace svých výrobků.

Nebýt v doktorandském programu, tak bych se k těmto informacím od obchodníků, ale i od vývojářů nejspíš jen těžko dostával. Jednou měsíčně jsme se také setkávali se zástupci ostatních oddělení společnosti ŠKODA AUTO, abychom sdíleli své zkušenosti a návrhy. Poté následovaly další schůzky nejen v sídle firmy v Mladé Boleslavi, ale v celém koncernu. Také jsem měl možnost poznat výrobní závody v Německu.

Jednání v Německu, stáž ve Wolfsburgu a nabídka na full-time

Dobrou školou mi také bylo to, když mě poslali jako zástupce ŠKODA AUTO například na jednání do Osnabrücku. Určitě nesmím vynechat ani týdenní stáž na oddělení zabývající se robotikou ve Wolfsburgu. V testovací laboratoři jsem se potkal i s doktorandy Volkswagenu.

Hlavní náplní mé práce bylo navrhnout pracoviště se spolupracujícím robotem – což je aktuálně trend v robotizaci. I když jsem několikrát odmítnul nabídku nástupu na full-time, protože jsem vždy chtěl dokončit studium, měl jsem na oddělení plánování svařoven vždy velkou podporu. Plánování svařovny je neustálý proces, a tak jsem rád, že jsem mohl pracovat na projektu, který nebyl pro výrobu nějak zásadní.

Prošel jsem si celým procesem vzniku nového pracoviště – od návrhu a konzultací se všemi možnými zainteresovanými odděleními, jako je bezpečnost, výroba, plánování, přes vytvoření technického zadání, až po samotný dohled nad realizací externí firmou, včetně pravidelných kontrolních technických jednání. Měl jsem štěstí, že vedení sdílelo mé nadšení a souhlasilo s financováním tohoto „pokusu“ navrženého studentem.

Protože to není standardní pracoviště, musely být řešeny vzniklé problémy, prováděny různé testy a mnohdy i změny, a tak projekt nakonec trval celé 3 roky. Ale ten pocit, když jsem chodil sledovat, jak robot funguje a snad i pomáhá, je skvělý. Člověk ale okamžitě objeví, co by se ještě dalo vylepšit.

Nejvíc se naučíte praxí, ŠKODA vám přitom vyjde ve všem vstříc

Doktorandský program je také o setkání se zajímavými lidmi. Ať už s odborníky ve firmě nebo se samotnými doktorandy z různých univerzit, od kterých se můžete přiučit něco nového z jiného oboru. Je to také super parta, se kterou si užijete spoustu zábavy na společných akcích.

Pro doktoranda je přímý kontakt s praxí obrovskou výhodou, i když třeba pro mě jako Ostraváka týdenní režim ve stylu: v pondělí odpoledne po výuce 5 hodin do Boleslavi a ve středu odpoledne zase zpět, abych ve čtvrtek ráno mohl vést cvičení, je trochu extrémní. ŠKODA AUTO mi však poskytnutím pokoje na ubytovně vychází velmi vstříc.

Během studia jsem si dal za cíl v každém stupni absolvovat zahraniční stáž. A tak s mým třetím výjezdem, tentokrát na půl roku do Japonska, jsem musel přerušit i své působení v doktorandském programu. Došlo k perfektnímu načasování, kdy přesně po třech letech v programu byl projekt, na kterém jsem pracoval úspěšně ukončen, a já zároveň dostal možnost působit na prestižní Tohoku University v Sendai. Posunul jsem se tedy dále, ale kontakt vybudovaný doktorandským programem bude doufám fungovat i v budoucnu.

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.
Osobní údaje jsou využity za účelem zvýšení uživatelského komfortu tím, že si spřízněné webové stránky uloží informace o Vašem nastavení jako například volba jazyka, region, rozlišení obrazovky, souhlas s použitím cookies a další.
Osobní údaje jsou využity pro vytváření statistik, sledování a analýzu chování uživatele na internetových stránkách. Na jejich základě mohou být vytvářeny anonymizované reporty, z kterých je možné dohledat subjekt údajů pomoci určité kombinace osobních údajů subjektu v interních databázích.
Vaše osobní údaje jsou použity pro informování o produktech a službách ŠKODA AUTO a jiných subjektů, akcích, soutěžích, odebíraní novinek, reklamy, zasílání katalogu, vyhodnocování soutěží a následnému zasílání výher. Některé osobní údaje jsou použity i pro cílení výše uvedených sdělení. Vaše osobní údaje jsou dále použity pro zajištění provázanosti webů se sociálními sítěmi a možnost sdílení obsahu jejich prostřednictvím.