Více než 100 studentů technických oborů vysokých škol se přijelo podívat na ŠKODA DAY 2016, den otevřených dveří pro budoucí inženýry. Letos byla akce zaměřena na výrobu, logistiku a s tím spojené trendy. My byli u toho!
Druhou listopadovou středu jsme nemohli strávit lépe než natáčením již šestého ročníku ŠKODA DAY. Asi po 45 minutách cesty z Prahy po R10 jsme dorazili k Servisnímu tréninkovému centru (STC) do Mladé Boleslavi. Postupně dorazily svozové autobusy z Prahy, Brna, Liberce a Ostravy. Moderní sál Vision rychle zaplnily desítky zvědavých vysokoškoláků. Jejich pozornost si okamžitě získalo vystavené SUV ŠKODA KODIAQ. Technické zaměření účastníků akce se nedalo zapřít, kapota šla hned nahoru a na předních sedadlech bylo okamžitě plno.
DOPOLEDNÍ SMRŠŤ INFORMACÍ A NOVÝCH TRENDŮ
V 9:00 přerušili zkoumání SUVčka, snídani a první networking dva stateční Trainees, Terka a Honza, kteří se rozhodli si trochu rozšířit svoji komfortní zónu zkušeností s moderováním tak velké akce. Postupně nás přivítala i Petra Meliška, vedoucí Náboru a HR marketingu, a Oliver Grünberg, vedoucí Plánování značky.
Celé dopoledne využili odborníci ze ŠKODA AUTO k zasvěcení účastníků do výrobních a logistických procesů, aby byl náš zážitek z odpoledních exkurzí ve výrobním závodě komplexnější. Na rozehřátí jsme si vyslechli pár zajímavých statistik týkajících se rychlých změn dnešního světa.
Věděli jste například, že 65 % současných žáků základních škol bude pracovat na pozicích, které v dnešní době ještě neexistují? Nebo že váš smartphone je 1000x rychlejší než první počítač v Massachusettském technologickém institutu v roce 1965?
My teda neměli ani tušení . Jako další vystoupil Petr Němec, vedoucí řízení projektů, se svojí prezentací na klíčové téma dne – Krok za krokem výrobou. Vysvětlil nám, jak probíhá plánování výroby, lisování, svařování, lakování a montáž automobilu. Mysleli jsme si, že jsme ready a můžeme se jít podívat "do terénu". Informace by ale nebyly kompletní bez přednášky Jany Filové na téma Industry 4.0 – co je to čtvrtá průmyslová revoluce, jak mění svět a procesy ve Škodovce. Jako poslední před obědem se ujal slova Jaroslav Folta, odborný koordinátor slévárny a kovárny, a zakončil teoretickou část svým příspěvkem k moderním trendům tlakového lití.
Pak už jsme jenom hromadně hodili úsměv do objektivu fotografa a vrhli se na výborný špenátový krém a kachnu se zelím, abychom měli dost energie na odpolední část programu.
ODPOLEDNE "NA VLASTNÍ OČI"
Po obědě se všichni účastníci rozdělili do čtyř skupin a společně s jejich koordinátory z řad Trainees vyrazili na workshopy a exkurze. My jsme naskákali do auta a vrhli se za nimi. Cílem bylo natočit všechny a všechno.
První skupinku jsme zastihli v místě, kterému se říká "Cave". Ne, nebyli jsme v jeskyni, ale ve velké laboratoři virtuální reality a simulačních procesů. S 3D brýlemi jsme si mohli vyzkoušet otáčet autem do všech stran a prozkoumat jeho podvozek. V praxi technici v automobilce používají projekci v CAVE například k simulování výhledů z vozu, odlesků ve sklech či v interiérových dílech.
Další skupinku jsme zastihli v lisovně a svařovně. Prohlédli jsme si společně několikatunové formy, které přetváří rovný plech třeba na kapotu nebo dveře od auta. Lisovna je nejširší halou v celém závodě a rozprostírá se na ploše fotbalového hřiště. Ve svařovně jsme si zase fascinovaně prohlíželi tanec robotů KUKA, které si mezi sebou podávaly části karoserie a s precizní přesností je také svářely. Průvodce nám připomenul, že v minulosti i tuto těžkou práci dělali zaměstnanci. Díky za dnešní moderní technologie!
Na třetí skupinu studentů jsme narazili v centrálním skladu logistiky. Jestli jste si říkali, že lisovna je velká, vynásobte si to dvakrát a získáte představu o velikosti logistického skladu. 15 000 palet materiálu by se do nějaké malé komůrky zkrátka nevešlo. Přehlednost o tom, kde a co ve skladu leží, musí zajišťovat velmi propracovaný informační systém. Obsluha MX vozíků, které se dostanou i do nejvyšších pater regálů, rozhodně nesmí trpět strachem z výšek. Vozíky jsou sice maximálně bezpečné, ale my měli závrať i při pouhém pohledu na zaměstnance v několikametrové výšce.
Takticky jsme si nechali to nejlepší na konec – montáž. Procesy na montážní lince jsou i pro oko laika velmi atraktivní. Na začátku linky je jen tvarovaný plech a části výbavy, na konci sjíždí z linky auto v celé své kráse. Při naší návštěvě se linka zrovna na chvíli zastavila kvůli problému s dodáním materiálu, takže jsme si navíc odnesli netradiční zážitek, který rozhodně nepotká každého návštěvníka. Ani ty nejvychytanější procesy v nejlepších společnostech nejsou naprosto bezchybné.
Škodovácký slang obsahuje spoustu slov, jejichž význam chápe běžný smrtelník úplně jinak. Víte třeba, co ve ŠKODA AUTO znamená "svatba"? Jde o trefné označení procesu na montážní lince, kdy se spojí karoserie s podvozkem. Také svým způsobem romantika.
Hodinky ukazovaly 15:40 a my spěchali zpět na zakončení dne do STC. Tam jsme ještě stihli konec inovačních workshopů zaměřených na moderní technologie a nové trendy výroby. Následoval coffee break, který studenti využili k posledním otázkám ohledně výroby a logistiky, ale i možností kariérního uplatnění ve firmě. Na úplný závěr jsme ještě měli možnost vyhrát hezké ceny ve vědomostním kvízu, jako dárek jsme všichni dostali sportovní vak KODIAQ naplněný drobnostmi na památku a pak už jsme jenom sbalili techniku a vyrazili směr Praha sepsat naše zážitky a sestříhat natočené záběry. A jeden z plánů na příští rok? ŠKODA DAY 2017.
Podívejte se na celé fotoalbum ŠKODA DAY.
Radši byste tohle všechno zažívali na vlastní kůži a dále zlepšovali? Sledujte naši sekci Události kde se dozvíte o zajímavých akcích.