15. Prosinec 2016

Jak jsme si prošli krok za krokem výrobou a logistikou ve Škodovce

Více než 100 studentů technických oborů vysokých škol se přijelo podívat na ŠKODA DAY 2016, den otevřených dveří pro budoucí inženýry. Letos byla akce zaměřena na výrobu, logistiku a s tím spojené trendy. My byli u toho!

Druhou listopadovou středu jsme nemohli strávit lépe než natáčením již šestého ročníku ŠKODA DAY. Asi po 45 minutách cesty z Prahy po R10 jsme dorazili k Servisnímu tréninkovému centru (STC) do Mladé Boleslavi. Postupně dorazily svozové autobusy z Prahy, Brna, Liberce a Ostravy. Moderní sál Vision rychle zaplnily desítky zvědavých vysokoškoláků. Jejich pozornost si okamžitě získalo vystavené SUV ŠKODA KODIAQ. Technické zaměření účastníků akce se nedalo zapřít, kapota šla hned nahoru a na předních sedadlech bylo okamžitě plno.

DOPOLEDNÍ SMRŠŤ INFORMACÍ A NOVÝCH TRENDŮ

V 9:00 přerušili zkoumání SUVčka, snídani a první networking dva stateční Trainees, Terka a Honza, kteří se rozhodli si trochu rozšířit svoji komfortní zónu zkušeností s moderováním tak velké akce. Postupně nás přivítala i Petra Meliška, vedoucí Náboru a HR marketingu, a Oliver Grünberg, vedoucí Plánování značky.

Celé dopoledne využili odborníci ze ŠKODA AUTO k zasvěcení účastníků do výrobních a logistických procesů, aby byl náš zážitek z odpoledních exkurzí ve výrobním závodě komplexnější. Na rozehřátí jsme si vyslechli pár zajímavých statistik týkajících se rychlých změn dnešního světa.

Věděli jste například, že 65 % současných žáků základních škol bude pracovat na pozicích, které v dnešní době ještě neexistují? Nebo že váš smartphone je 1000x rychlejší než první počítač v Massachusettském technologickém institutu v roce 1965?

My teda neměli ani tušení . Jako další vystoupil Petr Němec, vedoucí řízení projektů, se svojí prezentací na klíčové téma dne – Krok za krokem výrobou. Vysvětlil nám, jak probíhá plánování výroby, lisování, svařování, lakování a montáž automobilu. Mysleli jsme si, že jsme ready a můžeme se jít podívat "do terénu". Informace by ale nebyly kompletní bez přednášky Jany Filové na téma Industry 4.0 – co je to čtvrtá průmyslová revoluce, jak mění svět a procesy ve Škodovce. Jako poslední před obědem se ujal slova Jaroslav Folta, odborný koordinátor slévárny a kovárny, a zakončil teoretickou část svým příspěvkem k moderním trendům tlakového lití.

Pak už jsme jenom hromadně hodili úsměv do objektivu fotografa a vrhli se na výborný špenátový krém a kachnu se zelím, abychom měli dost energie na odpolední část programu.

ODPOLEDNE "NA VLASTNÍ OČI"

Po obědě se všichni účastníci rozdělili do čtyř skupin a společně s jejich koordinátory z řad Trainees vyrazili na workshopy a exkurze. My jsme naskákali do auta a vrhli se za nimi. Cílem bylo natočit všechny a všechno.

První skupinku jsme zastihli v místě, kterému se říká "Cave". Ne, nebyli jsme v jeskyni, ale ve velké laboratoři virtuální reality a simulačních procesů. S 3D brýlemi jsme si mohli vyzkoušet otáčet autem do všech stran a prozkoumat jeho podvozek. V praxi technici v automobilce používají projekci v CAVE například k simulování výhledů z vozu, odlesků ve sklech či v interiérových dílech.

Další skupinku jsme zastihli v lisovně a svařovně. Prohlédli jsme si společně několikatunové formy, které přetváří rovný plech třeba na kapotu nebo dveře od auta. Lisovna je nejširší halou v celém závodě a rozprostírá se na ploše fotbalového hřiště. Ve svařovně jsme si zase fascinovaně prohlíželi tanec robotů KUKA, které si mezi sebou podávaly části karoserie a s precizní přesností je také svářely. Průvodce nám připomenul, že v minulosti i tuto těžkou práci dělali zaměstnanci. Díky za dnešní moderní technologie!

Na třetí skupinu studentů jsme narazili v centrálním skladu logistiky. Jestli jste si říkali, že lisovna je velká, vynásobte si to dvakrát a získáte představu o velikosti logistického skladu. 15 000 palet materiálu by se do nějaké malé komůrky zkrátka nevešlo. Přehlednost o tom, kde a co ve skladu leží, musí zajišťovat velmi propracovaný informační systém. Obsluha MX vozíků, které se dostanou i do nejvyšších pater regálů, rozhodně nesmí trpět strachem z výšek. Vozíky jsou sice maximálně bezpečné, ale my měli závrať i při pouhém pohledu na zaměstnance v několikametrové výšce.

Takticky jsme si nechali to nejlepší na konec – montáž. Procesy na montážní lince jsou i pro oko laika velmi atraktivní. Na začátku linky je jen tvarovaný plech a části výbavy, na konci sjíždí z linky auto v celé své kráse. Při naší návštěvě se linka zrovna na chvíli zastavila kvůli problému s dodáním materiálu, takže jsme si navíc odnesli netradiční zážitek, který rozhodně nepotká každého návštěvníka. Ani ty nejvychytanější procesy v nejlepších společnostech nejsou naprosto bezchybné.

Škodovácký slang obsahuje spoustu slov, jejichž význam chápe běžný smrtelník úplně jinak. Víte třeba, co ve ŠKODA AUTO znamená "svatba"? Jde o trefné označení procesu na montážní lince, kdy se spojí karoserie s podvozkem. Také svým způsobem romantika.

Hodinky ukazovaly 15:40 a my spěchali zpět na zakončení dne do STC. Tam jsme ještě stihli konec inovačních workshopů zaměřených na moderní technologie a nové trendy výroby. Následoval coffee break, který studenti využili k posledním otázkám ohledně výroby a logistiky, ale i možností kariérního uplatnění ve firmě. Na úplný závěr jsme ještě měli možnost vyhrát hezké ceny ve vědomostním kvízu, jako dárek jsme všichni dostali sportovní vak KODIAQ naplněný drobnostmi na památku a pak už jsme jenom sbalili techniku a vyrazili směr Praha sepsat naše zážitky a sestříhat natočené záběry. A jeden z plánů na příští rok? ŠKODA DAY 2017.

Podívejte se na celé fotoalbum ŠKODA DAY.

Radši byste tohle všechno zažívali na vlastní kůži a dále zlepšovali? Sledujte naši sekci Události kde se dozvíte o zajímavých akcích.

Tato stránka používá cookies. Více informací o zpracování Vašich osobních údajů na jejich základě a o Vašich právech naleznete v Informaci o zpracování osobních údajů prostřednictvím cookies a jiných webových technologií. Níže můžete udělit souhlas se zpracování osobních údajů rovněž pro účely uložení preferencí uživatele napříč webovými stránkami, statistiku a analýzu chování uživatele, oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi.
Osobní údaje jsou využity za účelem zvýšení uživatelského komfortu tím, že si spřízněné webové stránky uloží informace o Vašem nastavení jako například volba jazyka, region, rozlišení obrazovky, souhlas s použitím cookies a další.
Osobní údaje jsou využity pro vytváření statistik, sledování a analýzu chování uživatele na internetových stránkách. Na jejich základě mohou být vytvářeny anonymizované reporty, z kterých je možné dohledat subjekt údajů pomoci určité kombinace osobních údajů subjektu v interních databázích.
Vaše osobní údaje jsou použity pro informování o produktech a službách ŠKODA AUTO a jiných subjektů, akcích, soutěžích, odebíraní novinek, reklamy, zasílání katalogu, vyhodnocování soutěží a následnému zasílání výher. Některé osobní údaje jsou použity i pro cílení výše uvedených sdělení. Vaše osobní údaje jsou dále použity pro zajištění provázanosti webů se sociálními sítěmi a možnost sdílení obsahu jejich prostřednictvím.